VeloFinland 2024 esiintyjät – presenters

Tutustu VeloFinlandin esiintyjiin alla (aakkosjärjestyksessä). Tämän vuoden keynote -puhujista voit lukea lisää tältä sivulta.

VeloFinland presenters listed below in alphabetical order. A list of this year’s keynote speakers can be found here.

Allan Alhgren eBikeChargilta on ollut mukana kehittämässä turvallisia ja luotettavia ratkaisuja sähköpolkupyörien lataamiseen ja säilyttämiseen.

Virpi Ansio työskentelee kävelyn ja pyöräliikenteen erityisasiantuntijana Traficomissa. Hän on työskennellyt valtion lisäksi kävelyn ja/tai pyöräliikenteen parissa myös konsulttina ja järjestössä sekä hetken aikaa kunnassa.

Tero Backman on Tampereella kasvanut ja koulut käynyt liikenteen ihmettelijä. Työurallaan maanteiden rakennussuunnittelusta kaupunkiliikenteen suunnitteluun vuosien saatossa lipunut Backman toimii nykyisin pääasiassa kaupunkiliikenteen esisuunnitelmien parissa. Kaupunkien kasvaminen ja liikkumistottumusten muutokset johtavat katutilan välttämättömään muutokseen, jonka parissa on erityisen mielenkiintoista touhuta. Esisuunnitelmasta toteutukseen on välillä kuitenkin pitkä matka ja suunnitteluntyön ohessa on kiva päästä myös tekemään jotain konkreettista. Backman onkin viime vuosina käyttänyt paljon vapaa-aikaa pihatöissä, rakennellen muun muassa kivikorimuureja. Ehkä pihasuunnittelu ja pihojen toteutus on yksi haave, jota voisi opiskella tulevaisuudessa lisää.

Dr. Ruiwei Chen is an expert with over nine years of experience in traffic modeling, traffic data analysis, and simulations of on-road transport emissions. She holds a Ph.D. in Environmental Science and Technology, which has laid the foundation for her specialized expertise in sustainable transportation planning. Dr. Chen has contributed to numerous projects involving data analysis, visualization, urban traffic modelling and simulations. Additionally, Dr. Chen is experienced in creating methodologies for multi-modal transport models, drawing upon the analysis of diverse data sources and the application of machine learning techniques to identify efficient and sustainable approaches to urban transportation planning.

Pasi Haapakorva on pyöräliikenteen asiantuntija, maantieteilijä ja datakoodari. Usein hän työskentelee liikennesuunnittelun lisäksi pyöräilyn data-analyysien parissa.

Oliver is an event organiser, passionate about floorball and cycling and leading activities promoting inclusion.

Matti on tehnyt päätoimista pyöräliikenteen edistämistyötä yli 17  vuotta kuntien kanssa Pyöräilykuntien verkostossa ja saanut olla aitiopaikalla todistamassa sekä merkittäviä edistysaskelia että suuria muutoksia toimintaympäristössä. Hänen aloittaessa jäsenkuntia oli alle 40 ja pyöräilyn edistämisen kokonaisvaltaisempi strateginen työ sekä kuntatasolla että valtion osalta vielä alkutekijöissään, poliittisesta tahtotilasta puhumattakaan. Muutamalla kaupungilla oli pyöräilyn edistämisohjelma tai siihen verrattava strategia. Työtä riittää  ja sitä tehdään laajalla keinovalikoimalla pyöräliikenteen infrastruktuurin kehittämiseksi, kansalaisten aktivoimiseksi pyöräilemään kampanjoinnin ja markkinoinnin keinoin sekä poliittisen tahtotilan vahvistamiseksi. Nyt Pyöräilykuntien verkostoon kuuluu yli 160 kuntaa ja edistämisohjelmia on yli 130 kunnassa.

Jukka on aktiivisesti pyöräilevä liikenteenohjauksen asiantuntija Väylävirastosta. Hän tekee töikseen aihealueen ohjeita suunnittelijoille ja toteuttajille sekä tukee niiden käyttäjiä neuvonnalla ja tulkinnoilla. Jukan muita kiinnostuksen aiheita ovat luontoaktiviteetit ja mökkeily.

Jenni is a passionate traffic engineer working to improve cycling conditions in Helsinki’s ”bicycle bureau.” She is in charge of wayfinding, minor improvements, and she has an active role in the new Bicycle Action Plan 2026-2030 for the city.

Samuli Huusko toimii kävelyn ja pyöräliikenteen projekti-insinöörinä Vaasan kaupungilla. Työssään hän edistää kävelyä ja pyöräilyä eli käytännössä vastaa hankkeiden suunnitteluttamisesta ja rakennuttamisesta pyöräilyn edistämisen projektien lisäksi. Samuli myös kilpailee kestävyysjuoksussa ja sitä kautta hänelle on luontaista liikkua lihasvoimin. Vapaa-ajallaan pyörä on pääasiallinen kulkumuoto arjen matkoilla.

Kati Hyvärinen on työskennellyt kävelyn ja pyöräliikenteen valtakunnallisissa edistämistehtävissä vuodesta 2013 lähtien, ensin Liikennevirastossa ja sittemmin Traficomissa. Viime vuosina edistämistyön keskiössä ovat olleet kunnille myönnettävät valtionavustukset, joiden myöntämisestä vastaa Traficom. Tällä hallituskaudella Kati osallistuu myös Liikuntapolitiikan koordinaatioelimen asiantuntijaryhmään, jossa kehitetään Suomi liikkeelle -ohjelman tietotuotantoa ja seurantaa.

Riikka Kallio toimii WSP Finlandin Helsingin toimistossa kestävän liikkumisen asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Hänellä on yli kahdenkymmenen vuoden laaja kokemus pyöräliikenteen edistämisestä ja suunnittelusta niin strategisella tasolla, verkko- ja infrasuunnittelusta kuin erilaisten selvitysten parista yhteistyössä monen eri kaupungin ja kunnan kanssa.

Oskari is a motivated and driven professional working as a cycling coordinator and urban transportation expert at the City of Helsinki. Through a multidisciplinary approach, his main role and passion is to re-introduce the bicycle as an equal mode of transportation within the transport and urban realm. He works in close collaboration with various levels within the city organization as well as a multitude of different stakeholders.

Otso Kivekäs is a founding member of the Finnish Cyclists’ Federation and a former board chair. He has served as a Helsinki city councilman for a long time and has had a central role in transforming Helsinki into a cycling city.

Matti Koistinen on Allegra Nordicsin pyöräleikkipuistojen ja modulaaristen pumptrackien myyntijohtaja. Koistinen on osallistunut myös Tampereen liikennepuiston uudistamiseen. Matti toimi Pyöräliiton toiminnanjohtajana 2014-2023.

Matti Koistinen is Sales Director in Finland at Allegra Nordics and he is responsible for sales of bicycle playgrounds and modular pumptracks. He worked at the Finnish Cyclists’ Federation from 2014-2023.

Dan is the president of Cyklokoalícia, the biggest cycling advocacy NGO in Slovakia. He focuses on influencing national transport policies and advises cities on how to make their streets more livable and safer. Dan has also coordinated the national Bike to School campaign and was a member of the working group for the creation of the National Road Safety Strategy. He has lectured at many international events, such as Velo-city or Winter Cycling Congress.

Juha on kestävän ja turvallisen liikenneympäristön parissa toimiva asiantuntija. Kiinnostuksen kohteena on ollut erityisesti pienempien kaupunkien ja kuntien pyöräliikenteen haasteet valtion näkökulmasta. Hän on pyrkinyt luomaan organisaatioiden välille yhteistyötä niin kuntakentän kuin myös valtion liikennehallinnon organisaatioiden välillä.

Matti Koskimies, chairman of Turun polkupyöräilijät ry (Turku Cyclists’ Association), or Turpo, is a supporter and voice for everyday cycling in Turku, promoting cycling conditions and cycling culture in Turku and the Turku region.

Heli Laukkanen is the Special Project Coordinator of the The Finnish Center for Cycling Tourism. Heli is a dedicated innovator in the field of tourism, committed to enhancing customer experiences, fostering collaboration networks, and perpetually advancing the industry. Transitioning back to her roots in tourism from the finance sector six years ago, Heli has since been instrumental in the development of cycling tourism, providing support to tourism entrepreneurs both through various projects and as a consultant. Currently, her focus is on making Finland an attractive destination for cycling tourism. The Network of Finnish Cycling Municipalities and the Finnish Cyclists’ Federation established the Finnish Center for Cycling Tourism in 2020 with funding from Traficom ( The Finnish Transport and Communications Agency) to develop cycling tourism in Finland. The Finnish Center for Cycling Tourism’s marketing name is Bikeland.

Laura Lettenmeier työskentelee Tampereen kaupungilla liikennejärjestelmän suunnittelussa vuorovaikutussuunnittelijana. Hänellä on kokemusta erilaisten kaupunkiympäristöön, kuten liikenteeseen, katuihin ja viheralueisiin liittyvien hankkeiden vuorovaikutuksen ja viestinnän suunnittelusta ja toteuttamisesta useammasta eri kaupungista.

Keväällä 2024 Hämeen ammattikorkeakoulusta liikennealan insinööriksi valmistunut Tero Liljeblad on työskennellyt AFRY:llä lokakuusta 2023 alkaen. Ennen AFRY:llä työskentelyä Tero Liljeblad työskenteli YIT:n palveluksessa Vantaan maanteiden hoitourakassa. Vuonna 2023 valmistui Tero Liljebladin opinnäytetyö aiheesta konenäkömallidatan hyödyntäminen kävely-ja pyöräilyväylien kunnossapidon suunnittelussa, jonka toimeksiantajana toimi Väylävirasto. Opinnäytetyö oli osa Väyläviraston T-OMHA-hanketta. 2024 lähtien Tero Liljeblad on toiminut avustavana asiantuntijana tieomaisuuden hallinnan parissa sekä suunnittelijana eri tie- ja katusuunnittelun projekteissa.

Rikard Lindström toimii perus- ja lukiokoulutuksen johtajana Porvoossa, missä hän on ollut keskeisessä roolissa edistämässä liikkuvaa koulua ja turvallisia koulumatkoja. Hänen johdollaan Porvoo on ottanut askelia kohti aktiivisempaa ja turvallisempaa koulupäivää kaikille oppilaille. Rikard on omistautunut koulutuksen kehittämiselle ja uskoo vahvasti, että liikunta ja turvallisuus ovat avainasemassa oppilaiden hyvinvoinnin ja oppimistulosten parantamisessa.

Hanna on pitkän linjan liikennesuunnittelija (valmistunut -84), jonka työura on kiertänyt konsulttimaailmasta valtion kautta Porvoon kaupungille, jossa hän on ollut 18 vuotta, ensin liikennesuunnittelijana, sittemmin liikennesuunnittelupäällikkönä. Uran aikana Hanna on nähnyt alan paradigman muutoksen ja monipuolistumisen; teknisestä liikenteen sujuvoittamisesta on tullut laajaa osaamista vaativa ja yhteiskunnan muuttuviin arvoihin reagoivaa toimintaa yhdessä lähes kaikkien kaupunkia kehittävien tahojen kanssa. Hanna on maalla asuva, jälkikasvua paapova mummo, mutta pysyy kyllä edelleen pyörän selässä ja haaveilee sähköpyörästä.

Miloš N. Mladenović is Associate Professor at the Spatial Planning and Transportation Engineering Group, Department of Built Environment, School of Engineering. His current research interests include the interplay of society and emerging mobility technologies, as well as development of decision-support methods and planning processes. His previous and current teaching responsibilities include a range of courses in transport systems policy, planning, modeling, management, and design. He has been a deputy leader for MSc program Spatial Planning and Transportation Engineering, as is currently a leader of MSc program Sustainable Urban Mobility Transitions.

Anna-Kaisa Montonen työskentelee lasten ja perheiden kestävän liikkumisten teemojen parissa Turun kaupungilla.

Sauso Oy:n tekninen johtaja, Joonas Muttilainen, on liikenneinsinööri, jonka työura liikennemerkkien parissa alkoi 2008. Joonaksella on kokemusta liikennemerkki ja viitoitusalan eri tehtävistä sekä laajemmin liikennejärjestelmien suunnittelusta ja simuloinnista. Intohimona on ollut aina tehdä infrasta toimivampi ja käyttäjälähtöisempi. Oman arvionsa mukaan hän onkin ”huono” insinööri, koska monet asiat tulisi suunnitella toimiston ja tietokoneen sijasta käyttäjien ja materiaalien ympäröimänä. Nykyisessä asemassaan Joonaksen mielestä parasta on juurikin se, että pystyy itse vaikuttamaan projektiin aina tuotekehityksestä lähtien.

Sari Myllynen työskentelee Porvoon kaupungin matkailun kehittämispäällikkönä. Hänen puheenvuoronsa VeloFinlandissa käsittelee pyörämatkailun kehittämistä Porvoossa ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, jotta Porvoo voi tarjota ainutlaatuisia ja kestäviä elämyksiä pyöräilijöille. Työsuhdepyörän hankkimisen myötä Sarin työmatkat ovat saaneet uuden, rennomman rytmin, ja arjen liikkuminen on muuttunut entistä sujuvammaksi.

Sanna Ojajärvi is the Executive Director for the network of cycling municipalities in Finland (Pyöräilykuntien verkosto). For years, she has worked in educating school children about cycling through e.g. the “Fiksusti kouluun” program.

Tanja Onatsu toimii aktiivisen ja kestävän liikkumisen asiantuntijana Liikkuvat-kokonaisuudessa. Hänellä on vankka kokemus koulu- ja työmatkaliikkumisen edistämisestä, mikä ulottuu useiden vuosien ajalle. Hän on toiminut aktiivisesti koulujen, työpaikkojen, viranomaisten ja paikallisten yhteisöjen kanssa kehittäen ja toteuttaen ohjelmia ja hankkeita, jotka kannustavat terveellisiin ja kestäviin arkimatkoihin.

Niko Palo toimii pyöräliikenteen suunnittelupäällikkönä Ramboll Finlandissa. Palo vetää Rambollin kansainvälistä pyöräliikenteen Service Linea, jonka keinoin pyöräliikenteen huippuosaamista viedään pohjoismaiden edelläkävijämaista kaikkialle maailmalle. Palo on ollut keskeisesti tekemässä pyöräliikenteen suunnittelumurrosta, erityisesti kun hän toimi Helsingin kaupungilla pyöräliikenteen asiantuntijana vuosina 2010–2017 sekä toimiessaan Väyläviraston uuden pyöräliikenteen suunnitteluohjeen pääkirjoittajana. Palo johtaa ja osallistuu asiantuntijana pääsääntöisesti pyöräliikenteen infrastruktuuriin liittyviin projekteihin Suomessa ja ulkomailla. Palo on erityisen kiinnostunut tekemään kaupunkeja kestävämpään suuntaan muuttavia suunnittelutehtäviä, eikä ainoastaan puhumaan muutostarpeesta.

Henna Palosaari is a cycling tourism expert, a new-generation professional cyclist, and a creative content producer. Since 2021, she has been working to make Finland a dream destination for cycling tourism, combining her expertise in branding and finance, her experience in international cycling tourism, and her passion for cycling.

Pärtel-Peeter Pere serves as a Deputy Mayor of Tallinn for urban environment and public works department. Pärtel-Peeter has been taking care of the urban environment since 2015. He is an urban strategist, Editor in chief of the Climate Neutral Construction Roadmap 2040 for Estonia and an ex-Member of Parliament of Estonia.

Timo is a kick-ass well-being engineer trying to change our cities for better through “showing them the money!”. Combining information, finding out comprehensive and life-cycle financial effects, wide-ranging effectiveness and testing new ideas are part of Timo’s work tasks. Timo works as a founding partner of Navico Oy, the driving force behind grassroot sport movement Lähirähinä, a sports and well-being tester for Sporttest Oy, and El President of the Winter Cycling Federation, thus absorbing influences from different areas of the community.

Laura Poskiparta toimii WSP Finlandin Helsingin toimistossa kestävän liikkumisen asiantuntijana ja projektipäällikkönä. Laura on työuransa aikana osallistunut useaan pyöräliikenteen edistämiseen ja suunnitteluun liittyvään hankkeeseen.

Petteri on pItkän linjan pyöräilyharrastaja ja -ammattilainen, jolle pyöräily ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen on sydäntä lähellä! Siviilipuolella hän ajelee työmatkat fillarilla, käy maantie- maasto- tai gravellenkeillä, ohjaa pyörälenkkejä, johtaa pyöräilyseuraa ja järjestää pyöräilytapahtumia. Osa-aikaisesti Petteri kehittää pyöräilyn olosuhteita Reittimestarit-nimellä suunnittelemalla ja rakentamalla pyöräilyreittejä, ensisijaisesti maastopyöräilyreittejä. Lisäksi hän toimii pyöräilevänä matkaoppaana, ja on koulutettu pyöräilynohjaaja. Petteri pitää ajoittain myös pyöräilynohjaajakoulutuksia SuPon puitteissa.

Matti on maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan diplomi-insinööri sekä intohimoinen pyöräilijä. FLOUssa Mattia työllistävät erilaiset paikkatietoanalyysit, vaikutusten arviointimenetelmien kehittäminen sekä kävelyn ja pyöräliikenteen suunnitelmat ja strategiat. Vapaa-ajallaan Matti harrastaa aktiivisesti pyörän selässä tapahtuvaa matkailua.

Aapo Pöyhönen is a business developer for ITS company Technolution. He has extensive experience in Smart Mobility solutions including active transportation related guidance and data related services. Technolution Move, together with clients but also independently, has developed mobility solutions that are wholly or partially oriented to cyclists and multimodal network traffic management and used by many cities in Netherlands, Nordics and USA.

Mikko työskentelee Swecon kestävän liikkumisen tiimin vetäjänä. Hänen erityisosaamistaan on pyöräliikenteen yleissuunnittelu, pyöräpysäköinti ja mikroliikkumispalvelut sekä strateginen kaupunkisuunnittelu.

Robin is an Export Manager for the French company Eco-Counter and advices local authorities (municipalities, councils, bike associations) all around the world in their pedestrian and cyclists counting strategies. After having graduated with a Master’s Degree in International Business from  Rennes University, he spent 10+ years abroad working in different industries. Robin came back to France in 2016 and is committed to boosting the usage of active mobility and especially cycling. He is an enthusiastic year-round cyclist and former bike instructor. In addition to his consultant job, he is a co-founder and member of the board of the Bike Cooperative LA SONNETTE in the city of Redon, where he is located.

Hanna Ratilainen has been a Transport Planner for eight years. She has lived, studied and worked in Finland, the Netherlands and the UK which has given her a good understanding of the different social contexts for transport planning. This is complemented by her education in both urban and transport planning and engineering enabling her to look at projects from both technical and societal aspects. Hanna worked at Arup’s Amsterdam office for 5.5 years and since 2023, she has been based in the Glasgow office. At both offices, she has been a key member of the Active Travel team, and she has worked on delivering active travel projects across the world from Benelux to Bhutan, from Canada to Ireland. Currently, she is delivering a number of active travel projects across Scotland, improving the connectivity and accessibility of urban environments for people walking, wheeling and cycling. Hanna’s active travel projects have included policy advice, strategy, masterplanning, feasibility studies and design. She seeks to support her passion for active travel planning by utilising her skills in data analysis and visualisation in all projects she works on.

Vesa Rautava on Kaskea Group Oy:n toimitusjohtaja ja pyöräilyn intohimoinen puolestapuhuja, jolla on kolme erilaista pyörää ja vankka usko luonnon voimaan arjen tasapainottajana. Hänen sydäntään lähellä ovat kestävä kehitys ja ympäristöystävällinen liikkuminen, ja hän haluaa tehdä kaupunkipyöräilystä huolettoman kokemuksen kaikille. Velofinland-seminaarissa Vesa sukeltaa aiheeseen ”Pyörien turvallinen säilyttäminen ja ympäristövastuu mahdollistaa huolettoman kaupunkipyöräilyn,” yhdistäen asiantuntemuksensa ja intohimonsa pyöräilyn puolesta puhujana.

Taina Renkonen on opettanut pyöräilyn alkeita aikuisille vuodesta 2018 lähtien ja toiminut aikuisten pyöräilykurssien koordinaattorina Helsingin seudun pyöräilijät ry:ssä vuodesta 2020. Tältä pohjalta hänelle on karttunut paljon kokemusta ja ymmärrystä niin käytännön opetustyöstä kuin muustakin kurssien suunnitteluun ja projektinhallintaan liittyvistä kysymyksistä.

Suvi Rytkönen on aloittanut työuransa Vantaan kaupungilla 15 vuotta sitten maastohommista mutta vuosien kuluessa kumpparit ovat jääneet satunnaisemmalle käytölle. Alun perin hänen työtehtäviinsä kuului mm. pyöräliikenteen laskentaa tukkimiehenkirjanpidolla. Laskentaa tehdään edelleen, enemmikseen kesäharjoittelijoiden toimesta. Nyt työpöydällä on myös asioita, joilla hän voi vaikuttaa siihen millainen pyöräilykaupunki Vantaa on ja millaiseksi pyöräilykaupungiksi se haluaa kehittyä.

Emilia Saatsi toimii Porvoon kaupunkisuunnittelussa asemakaavapäällikkönä. Emilian mielestä Porvoossa parasta ovat monipuolinen kaupunki ja kaunis maaseutu. Pyöräily on lähellä Emilian sydäntä, ja työmatkat – niin lyhyet kuin pitkät – sujuvat läpi vuoden polkien.

Isabel Scherer is a passionate cyclist from Germany. She came to Finland in Autumn 2022 to study her second year at Aalto University as part of the EIT Urban Mobility master program. During her visit to VeloFinland in 2022 in Oulu, she got interested in Oulu’s cycling environment, especially how they manage to keep everyone cycling throughout winter. The spark of interest turned into her thesis topic where she established a framework to understand ’Winter cycling cultures’. Currently, Isabel has started a position as  PhD student at Aalto University to further research cycling and mobility cultures.

Norbert Schmidt advises municipalities all across Germany on all aspects regarding attractive high quality bicycle parking at public transport hubs. He does so in his capacity as project manager at the ”Competence Center Bicycle Parking” (“Infostelle Fahrradparken”). His main focus is achieving a high level of user friendliness while finding ways of bringing together the often-conflicting interests of the many diverse stakeholders that come together around the scarce premium spaces at public transport hubs – guided by the question: “What do we need to do to win over those that don’t yet connect to public transport by bike, but could?” Connecting cycling and public transport has long been at the core of his work, be it piloting a Start-Up in Finland or working on the National Cycling Plan for Germany and regional Cycling strategies. In his free time, he’s often found on a bike enjoying long and short distance rides, curiously documenting bike (parking) infrastructure with his camera.

Taru Sihvonen työskentelee erityisasiantuntijana ympäristöministeriön rakennetun ympäristön osastolla. Hän valmistelee tällä hallituskaudella katujen kunnossapitolain uudistusta sekä maankäyttö- ja rakennuslain uudistusta katujen ja muiden yleisten alueiden suunnittelua ja rakentamista koskevilta osilta. Tarulla on vankka kokemus rakennusalalta ja hän tuntee infran koko elinkaaren suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon. Hän on toiminut projektinjohto-, suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä mm. Helsingin kaupungilla sekä infra-alan palveluyhtiö Destiassa.

Leila Soinio toimii WSP Finlandin Helsingin toimistossa kestävän liikkumisen kokeneena suunnittelijana. Leila on erikoistunut työssään erityisesti kävelyn ja pyöräliikenteen edistämiseen ja osallistunut laaja-alaisesti erilaisiin pyöräliikenteen strategia- ja suunnitteluhankkeisiin.

Eetu Sonck works as a project coordinator in the City of Turku’s Urban Mobility Solutions (Kalira) team. Kalira was set up to improve the urban mobility of Turku’s residents through modern and environmentally friendly means.

Emilia Suomalainen is a Leading Researcher in sustainable transport and mobility at the Finnish Environment Institute. She has a PhD in environmental science from the University of Lausanne, and she studied engineering at the Helsinki University of Technology. Emilia has worked on topics related to transport and environment for over ten years. In recent years, her work has mostly focused on active and electric mobility. She is interested in transport decarbonisation but also in sustainable mobility and the environmental impacts of transport more generally.

VTM Simo Syrman works as a Project Manager in the Baltic Sea Region Active Mobility Solutions -in darkness and all weather conditions (or BATS) project, which is part of EU’s Interreg BSR program.

Henk has been a professional diplomat in the Dutch foreign service for 30+ years, working in the US, France, the UK, Finland and, of course, the Netherlands. Henk served as Dutch ambassador to Finland from 2012 to 2015 and as Dutch ambassador to Denmark from 2015 to 2019. Until leaving the Foreign Service in the summer of 2020, Henk worked as Dutch ambassador for International Organisations. He is now an independent advisor on sustainability and international cooperation. Henk has been cycling to school and to work for over 50 years. Since his arrival in Finland in 2012, he has been actively engaging in cycling diplomacy. Henk initially joined the ECF board as Vice-President in 2019, putting his international experience and diplomatic skills at the disposal of ECF and its members. In April 2021, he was elected President of ECF by their members following a vote at the Annual General Meeting.

Edwin ’t Lam on Alankomaissa syntynyt ja opiskellut aluesuunnittelua. Työskennellessään Oulussa hän on kehittänyt kestävää liikkumista ja joukkoliikennettä. Häntä kiinnostaa kaikki mikä rakentaa parempaa elinympäristöä. Nykyään Edwin toimii WSP:llä erilaisissa liikenneprojekteissa projektipäällikkönä ja asiantuntijana. Hän on toiminut useampia vuosia kävely- ja pyöräilykoordinaattorina Oulun seudulla.

Pekka Tahkola is the Vice President of Winter Cycling Federation, Finnish Ambassador, urban planner & well-being engineer, mountain biker, adventure cyclist, nature and ice cream lover, wilderness bike guide, vintage maps enthusiast…and a clumsy pianist.

Minna works with regional development projects at Hämeen liitto and is one of the founding members of the Finnish Cyclists’ Federation. She is a member of Tawast Cycling Club, a multifaceted cycling club with a goal of developing cycling traffic and tourism in Hattula, Hämeenlinna and Janakkala.

Antti Takkunen työskentelee projektipäällikkönä Helsingin kaupungilla. Tehtävässään yleisten alueiden kunnossapitoyksikössä hän kehittää jalankulku- ja pyöräväylien talvihoitoa ja toimii pyöräliikenteen tehostetun talvihoidon reittien tilaajana.

Milla on kokenut kestävän liikkumisen edistämisen ammattilainen. Hänellä on käyttäjälähtöinen ja eteenpäin vievä ote suunnitteluun. Milla on vastannut lukuisten edistämisohjelmien ja suunnitelmien laadinnasta. Vuorovaikutteisella työskentelytavalla hän on auttanut löytämään yhteisen näkemyksen mielipiteitä jakaviin kysymyksiin. Sitowisessä Milla toimi mm. projektipäällikkönä, sisäisen kestävän ja vastuullisen liikenteen verkoston vetäjänä ja Vaasan pyöräilyallianssin pyöräilykoordinaattorina.

Marja toimii Valoniassa kestävän liikkumisen asiantuntijana. Pääasiassa hän työskentelee kestävän liikkumista edistävien asioiden parissa ja erityisesti kestävä kaupunkisuunnittelu ja osallistava suunnittelu ovat sydäntä lähellä. Liikenteen ja liikkumisen terveydelliset näkökulmat ovat myös asioita, jota Marja haluaa nostaa esiin aina kuin mahdollista. Marja on koulutustaustaltaan ympäristösuunnittelija (AMK), joka jatkokouluttautui insinööriksi (YAMK) kestävän kaupunkiympäristön ohjelmasta. Tällä hetkellä suuren osan työajasta vievätkin kestävää ja terveellistä liikenneympäristöä kehittävät hankkeet.

Martti Tulenheimo on Pyöräliiton vaikuttamistyön päällikkö ja Pyöräilykuntien verkoston erityisasiantuntija. Tulenheimo tunnetaan aktiivisena kaupunkielämän puolestapuhujana, podcastin pitäjänä ja tietokirjailijana.

Marianne Turunen työskentelee tutkijana Likesillä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Hän vastaa Liikkuvat-toimintaa tukevien paikallisten kehittämishankkeiden seurannasta ja arvioinnista. Marianne on analysoinut useita koulumatkoihin liittyviä kyselyaineistoja ja vastannut Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen toteuttamisesta.

Jukka työskentelee liikennesuunnittelijana Tampereen kaupungilla pääasiassa pyöräliikenteen parissa. Pyöräpysäköinti on yksi merkittävimpiä osa-alueita hänen tehtäväkentässään.

Harri Vaarala toimii liikenneinsinöörinä Oulun kaupungilla, vastaten Oulussa kaikesta pyöräliikenteen edistämisestä, pyöräväylien infrasuunnittelusta ja toteuttamisesta, pyöräväylien talvikunnossapidon kehittämisestä sekä pyöräilyn brändäyksesta ja markkinoinnista. Osa-aikaisesti Harri työskentelee myös väitöskirjatutkijana FinnCycle-tutkimushankkeen parissa Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.

Lauri on diplomityötä vaille valmis DI Tampereelta. Hän opiskelee liikenne- ja kuljetusjärjestelmiä Tampereen yliopistossa kuudennetta vuotta. Lauri on tehnytLiikenteen tutkimuskeskus Vernelle diplomityötä ja valmistuu diplomi-insinööriksi vuonna 2024. Tämän lisäksi hän on toiminut liikennesuunnittelun tehtävissä Swecolla. Työssään Lauri on päässyt parantamaan suomalaisten kaupunkien pyöräilyolosuhteita esimerkiksi pyöräilyn edistämisohjelmien muodossa.

Robin is a Sustainable Mobility Consultant and Street Designer from the Netherlands with experience from abroad. He is skilled at bringing ideas from one place to another and using this to inspire people. Robin is passionate about mobility in urban contexts and likes to contribute to sustainable, livable cities with streets that work for all uses. Robin works internationally and has a lot of focus on walking and cycling. He is an expert on planning and designing coherent and inviting infrastructure with a focus on human beings instead of motor vehicles.

Panu Varstala / Trash Heroes on tanssija-koreografi, muusikko, koulutukseltaan luokanopettaja, tre-ohjaaja ja uusperheen isä. Hän on työskennellyt esittävien taiteiden parissa ympäri Suomen niin taiteen ammattilaisten kuin harrastajien kanssa. Panu on Trash Heroes -projektin perustajajäsen. Hän kirjoittanut useamman runokirjan sekä ollut mukana useissa yhtyeissä. Hän asuu perheineen maaseudulla Kerkkoossa Porvoossa.

Ceri Woolsgrove is a senior policy officer at the European Cyclists’ Federation and has worked at ECF since 2011, dealing with a variety of legislative and policy issues including, road user behaviour, bike parking, vehicle regulations, and infrastructure. Legislative topics have included the Motor Insurance Directive, vehicle Type Approval and standards, Drivers Qualifications, Road Infrastructure Management Directive, bicycle parking regulations, and vehicle safety implementing regulations at UNECE. He has also worked on European funded projects that deal with cycling safety. He has two Master degrees, in political philosophy and international policy analysis. He has also represented European transport companies in Brussels and worked in an IT organization.