Pyörämatkailukeskuksen henkilökunta valittu

Suomalainen pyörämatkailu on vahvassa nousussa. Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto tukevat tätä nousua uudella pyörämatkailukeskuksella, jonka henkilökunta on nyt valittu.

Pyörämatkailukeskuksen koordinaattoriksi valittiin kangasalalainen Jari Kaaja ja asiantuntijaksi Riina Jorasmaa Mänttä-Vilppulasta.

Jari Kaaja
Riina Jorasmaa

“Ihmisten liikuttaminen ja tapahtumien järjestäminen ovat suuria intohimojani. Olenkin järjestänyt yli 100 tapahtumaa, joissa hyvin usein mukana on kartta ja polkupyörä”, kertoo Kaaja taustoistaan.

Riina Jorasmaa siirtyy Pyörämatkailukeskukseen Mänttä-Vilppulan kaupungin kaavoituspäällikön toimesta.

“Viimeiset vuodet olen hankkinut työkokemusta kaavapuolen tehtävistä muutamassa kunnassa, taustaltani olen maantieteilijä. Olen luontoihminen, ulkoilija ja eräilijä”, Jorasmaa sanoo.

Tieto Suomen reiteistä saataville

Pyörämatkailukeskuksen tärkeimmäksi tehtäväksi kaksikko linjaa tiedon paremman saatavuuden ja ihmisten innostamisen:
“Tieto kohteista ja reiteistä pitää koota selvemmin ja paremmin matkailijoiden saataville, ja uusia reittejä pyöräilijöille pitää saada lisää. Pyörämatkailu Suomessa on tulevaisuudessa juuri sitä, mitä me pyöräilijät sen tahdomme olevan, se vaatii vain vähän työtä – ja paljon yhteistyötä”, Jorasmaa toteaa.

Aktiivisia pyörämatkailijoita

Molemmille pyörä on usein osa lomaa. Jari Kaaja arvostaa hyviä palveluita:

“Varsinainen pyörämatkailu on omalla kohdallani vajaan viikon reissuja Lapin parhaille poluille. Nukun lakanoiden välissä ja päivät rymyän tunturissa mahdollisimman kevyellä varustuksella. Päivämatkat voi näin pitää kohtuu pitkinä ja pääsee tutustumaan sellaisiinkin paikkoihin jotka ovat hieman kauempana sivistyksestä.”
Jorasmaalle pyörämatkat tulivat tutuksi jo lapsuudessa:
“Lapsena pääsin yli yön pyöräretkille perheen kesken lähikuntiin. Unohtumaton oli niin ikään muutama kesä sitten tehty helleretki Saariselällä vuokraamani läskipyörän selässä. Avoimessa, paahteisessa tunturilouhikossa jäykkä läskipyörä ei ehkä ollut parhaimmillaan, ja siinä mättäällä ärräpäitä laskiessani ja kaataessani vettä kypäräni rei’istä päänahkaa viilentämään, alkoi oman, mahdollisimman pehmoisesti kulkevan maastopyörän hankinta tuntua hyvältä idealta. Nyt suunnittelen maastoretkiä lähiseudun kohteisiin ja pohjoisen poluille oman maastopyöräni kanssa. Eniten kilometrejä taitan cyclocrossillani, pian uusilla reiteillä uusia maisemia tutkien”.

Suosikkikohteet Lapissa, rannikolla ja järvien äärellä

“Lapissa esimerkiksi Pöyrisjärven erämaa tarjoaa mahtavat mahdollisuudet pyöräilyyn, mutta suosikkireitit löytyvät kuitenkin lähempää. Tour de Roine ja muut Pirkanmaan polut mahdollistavat vaihtelevat pyöräilyreitit aivan kotikulmilla”, Kaaja kertoo suosikkikohteistaan.

Jorasmaa taas haluaa löytää uusia kohteita:
“Suosikkireittini on aina se, joka vielä on löytymättä! Seuraavaksi käyn testaamassa Leivonmäen tai Muuramen polkuja kaverini kanssa, kesällä ajattelin tutustua paremmin Tampereen seutuun. Pohjois-Karjalassa ja Joensuun seudulla on hienoja reittejä, erityismainintana Kontiolahden pyöräreitit ja vielä itselläni kokeilematta olevat, vasta avatut Karelianpolut. Kalajoen rantapolut tarjoaa niin huikeat maisemat kuin matkailukeskuksen palvelutkin pyöräilijälle.”

Riina Jorasmaa aloittaa työnsä kesäkuun puolessa välissä ja Jari Kaaja elokuun alussa.

Yhteystiedot tulevat tällöin Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston verkkosivuille. Heidän sähköpostinsa tulevat olemaan muotoa etunimi.sukunimi@pyoramatkailukeskus.fi

Pyörämatkailukeskukseen saatiin lähes 100 työhakemusta ja taso oli kova. Pyöräilykuntien verkosto ja Pyöräliitto iloitsevat, että pyörämatkailun ja pyöräilyn edistäminen kiinnostaa laajaa osaajien joukkoa.