Pyörällä kaiken ikää

Pyörällä kaiken ikää -toiminta tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ikäihmisiä viedään ulkoilemaan riksapyörillä. Vapaaehtoiset kuskit, eli pyöräluotsit, kuljettavat kyytiläisiä vetten äärelle, metsiin, kahviloihin, toreille, minne tahansa kyyditettävä haluaakin mennä. Ulkoilu tuo tervetullutta vaihtelua ja virkistystä ikäihmisen arkeen, joka usein rajoittuu hoitokodin välittömään läheisyyteen.

Toiminnan aloittaminen on helppoa:

1. Hanki riksapyörä
    Kuka tahansa voi hankkia riksapyörän, mutta yleisimmin hankinnan hoitaa kunta, järjestö tai seurakunta. Riksapyöriä on hankittu myös sponsori- ja yksityisrahoilla. Suosittelemme hollantilaista Scandinavia-pyörää, joka kokemuksemme mukaan soveltuu Suomessa myytävistä pyöristä parhaiten Pyörällä kaiken ikää –toimintaan. Pyörä on vakaa käsitellä, siinä on 24 vaihdetta sekä sähköavustus ja ennen kaikkea sen penkkiin mahtuu mukavasti kaksi matkustajaa. Muista hankkia pyörälle vakuutus ja selvittää lähin huoltopaikka.
  2. Ota yhteyttä Pyöräliittoon
    Toiminnasta Pyöräliitossa vastaa toiminnanjohtaja Matti Koistinen. Häneltä saat lisää vinkkejä.
  3. Kouluta vapaaehtoisia
    Kerää ympärillesi joukko toiminnasta kiinnostuneita vapaaehtoisia, ja perehdytä heidät toimintaan Mira Kokon tai jonkun pitkään toiminnassa aktiivisesti mukana olleen kapteenin kanssa. Koulutuksen jälkeen vapaaehtoiset ovat Pyöräliiton vastuuvakuutuksen piirissä.
  4. Laita riksapyörä liikkeelle
    Kun pyörä on hankittu, kannattaa sitä käyttää! Varsinkin toiminnan käynnistysvaiheessa on tärkeää, että pyörä näkyy kaupungilla ja herättää kiinnostusta potentiaalisten vapaaehtoisten joukossa.

Huomioita riksapyöristä

Riksapyörä, mummopyörä tai sohvapyörä – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Pyörän kannattaa aina olla laadukas ja mukava käyttää.  Sähköavusteinen pyörä maksaa 5000 eurosta ylöspäin. Hinta voi tuntua korkealta, mutta kyseessä on tärkeä työväline ja pitkäikäinen investointi. Se on myös ainoa merkittävä kuluerä toiminnassa.

Pyörässä tulee olla turvavöillä varustettu, mukava penkki, johon mahtuu mieluiten kaksi ihmistä. Näin kyytiin voidaan ottaa kaksi ikäihmistä, tai vanhus ja hoitaja. Pyörään kohdistuu suuri rasitus, joten kestävä ja tukeva rakenne on tärkeä. Vaihteet ja sähköavustus helpottavat ajamista. Pyörän jarrujen tulee olla kunnossa. Suosittelemme Scandinavia-pyörää.

Sijoita se helposti saataville

Parhaimman käyttöasteen saa, kun pyörää säilytetään paikassa, josta se on helppo ottaa käyttöön: kaupassa, kirjastossa, kansalaisten ohikulkureiteillä, palvelutalon aulassa tai hoivakodin ulko-oven lähellä. Säilytyspaikkaa valitessa kannattaa huomioida akun lataamismahdollisuus. Olipa pyörä missä vain, kannattaa sen varaamiseen ja avainten noutamiseen kehittää mahdollisimman mutkaton järjestelmä. Varauskalenterina voi käyttää esim. Googlen teamup kalenteria.

Pidä pyörä kunnossa

Pyörästä kannattaa pitää hyvää huolta, ja esim. suojata se sateelta mahdollisuuksien mukaan ja huollattaa säännöllisesti. Vapaaehtoisia kannattaa pyytää kertomaan heti, jos pyörä tuntuu erilaiselta tai siihen tulee pientäkään vikaa. Kaikki pyöräkorjaamot eivät ota riksapyöriä huollettaviksi, joten kannattaa selvittää heti alkuun missä pyörän saa huollettua.

Vapaaehtoisten rekrytoiminen

Vapaaehtoisia voi löytyä esim. järjestöistä, yhdistyksistä, ilmoittelemalla ja tapahtumista. Jos kunnassa toimii Pyöräliiton jäsenjärjestö, kannattaa sieltä kysyä kiinnostuneita. Toritapahtumilla ja yleensäkin näkyvyys tuo toimintaan lisää vapaaehtoisia pyöräluotseja. Etenkin alkuun kannattaa riksoilla ajaa mahdollisimman paljon näkyvyyden saamiseksi. Mitä enemmän olemme näkyvillä, sitä enemmän toiminta kiinnostaa kansalaisia. Riksapyörät houkuttelevat mukaan myös poikkeuksellisen paljon miehiä.

Nuoret ovat mahtava voimavara Pyörällä kaiken ikää toiminnassa. Suomen nuorin Pyöräluotsi aloitti olleessaan vain 11-vuotias. Kyse ei ole luotsin iästä, vaan persoonasta, vastuuntunnosta, ihmisen kohtaamistaidoista sekä ajoharjoittelun tuomasta ajokokemuksesta. Nuoret saavat riksatoiminnasta hyviä taitoja ikääntyneen kohtaamiseen.

Tällä lomakkeella voit tilata vapaaehtoisten koulutukseen opasta ja pyöräluotsi -pinssejä.

Toiminnan rahoitus ja jatkuvuus

Monenlaiset toiminnan muodot ovat mahdollisia. Kunta voi perustaa oman yhdistyksen toiminnan ympärille, mikä mahdollistaa tukien hakemiseen. Jos kunnassa on vapaaehtoistyön koordinaattori, kannattaa selvittää voisiko hän pyörittää myös Pyörällä kaiken ikää -toimintaa ja opastaa vapaaehtoisia. Toiminta voi olla myös palvelutalokohtaista.

Yhteystiedot:

Kyselyt Scandinavia-pyöristä: