Satulaan

Hanke kannustaa pyörän selkään porukalla!

Satulaan on Pyöräliiton hanke, jota tehdään yhteistyössä Eläkeläiset ry:n ja Eläkeliiton kanssa. Hankkeen tavoitteena on lisätä yli 50-vuotiaiden pyöräilyä, parantaa pyöräilyturvallisuutta ja vähentää yksinäisyyttä matalan kynnyksen kerhotoiminnan kautta.

Satulaan-kerhojen toiminta on itseohjautuvaa, mutta tuettua: perusajatuksena on kokoontua pyöräilemään ja kokemaan yhdessä. Pyöräilytahti pidetään aina maltillisena ja lenkit sopivan lyhyinä, mutta suuntana voi olla yhtä hyvin sienimetsä, museo kuin torikahvilakin. Reitit, kohteet ja mahdolliset aktiviteetit matkan varrella ovat kerholaisten päätettävissä, eli toiminta on aina osallistujiensa näköistä.

Kerhojen ohjaajat ja niin sanotut esipyöräilijät, jotka suunnittelevat reitit, näyttävät tietä ja huolehtivat pyöräilijöiden turvallisuudesta pyöräretkien aikana, koulutetaan tehtäviin hankkeen toimesta. Pyöräliitto järjestää jokaisessa osallistuvassa kaupungissa infotilaisuuden vapaaehtoisille ohjaajille toiminnan alkuunpolkaisun helpottamiseksi.

Tutustu toimintaan tarkemmin Satulaan-hankkeen omilla sivuilla!