Pyöräilykasvatuksen oppaat

Olemme julkaisseet materiaalia lasten kanssa pyöräilyn ja pyörällä leikkimisen tueksi. Oppaat ja materiaalit ovat vapaasti ladattavissa allaolevista linkeistä. Painettuja versioita voit tiedustella Pyöräilykasvattaja Erika Weckströmiltä, erika.weckstrom @ pyoraliitto.fi tai sanna.ojajarvi @ poljin.fi.

Pyöräleikkiopas 2-12 -vuotiaille

Pyörällä voi tehdä paljon muutakin kun siirtyä paikasta toiseen! Pyöräillen voi vaikka jahdata saippuakuplia, kulkea leikkivarjon alitse, leikkiä polttopalloa tai pyöräkäärmettä. Samalla opitaan tasapainoa, pyöränhallintaa ja ryhmässä liikkumista. Oppaassa on 20 leikkiä, jotka sopivat 2-vuotiaasta potkupyöräilijästä esiteiniin asti. Sivuja 33.

Lataa pyöräilyleikkiopas.

Tulostaminen: A4, kaksipuoleinen, käännä lyhyen sivun ympäri.

Katsastuskortti

Oman tai kaverin pyörän katsastaminen on helppo tapa tutustua polkupyörän rakenteeseen. Kortin avulla käydään läpi 18 kohtaa.

Lataa katsastuskortti.

Tulostaminen: A4, kaksipuoleinen, käännä lyhyen sivun ympäri

Korttiin liittyy katsastusohje.

Katsastusohje aikuisille

Katsastusta ohjaavalle aikuiselle on tehty oma opas, jossa katsastuskortti käydään läpi kohta kohdalta ja neuvotaan, miten kukin kohta tarkastetaan. Ohjeessa kerrotaan myös mitkä varusteet ovat lakisääteisiä ja mitkä eivät.

Lataa katsastusohje.

Tulostaminen: A4 paperi, kaksipuoleinen, käännä lyhyen sivun ympäri.

Hyviä leikki- ja katsastushetkiä! Jos haluat tukea tai apukäsiä lasten kanssa pyöräilyyn, ota meihin yhteyttä: erika.weckstrom @ pyoraliitto.fi tai sanna.ojajarvi @ poljin.fi!