Työpaikoille

Tämän oppaan ovat tuottaneet osanaan opinnäytetyötään Tampereen ammattikorkeakouluun Mia Hiltunen & Vesa-Pekka Tuomaala. Sitä on täydennetään säännöllisesti.

Ensimmäiset toimenpiteet

Kuva: Tuula Salminen.

Työmatkapyöräilyä tukiessa on hyvä huomioida, että pienillä teoilla pääsee jo pitkälle. Ensimmäisiä askeleita ovat työmatkapyöräilystä vastaavan henkilön nimeäminen, joka pitää huolta riittävien toimien suorittamisesta ja kriteereiden täyttymisestä. Vastuuhenkilön nimeämisen jälkeen kannatta tehdä liikkumissuunnitelma.

Liikkumissuunnitelman avulla selvitetään työntekijöiden työ- ja työasiointimatkojen kulkutavat ja herätetään samalla ihmiset ajattelemaan päivittäisiä liikkumisen valintoja ja vaihtoehtoja.

Kun liikkumissuunnitelma on tehty, tulee valmistella keinot työmatkapyöräilijöiden määrän ja heidän tyytyväisyytensä seurantaan. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi säännöllisillä kyselyillä ja henkilöstön pyörien laskennalla, mutta myös muita keinoja toteutukseen on.

Työmatkapyöräilijöiden tyytyväisyyteen vaikuttavat paljon pyöräilyyn suunnatut fasiliteetit, kuten riittävät laadukkaat pyörätelineet ja sosiaalitilat, joissa on riittävästi tilaa vaatteiden kuivattamiseen sekä peseytymismahdollisuudet. Lisää riittävistä fasiliteeteista löydät täältä sekä työmatkaliikuntaa edistävät henkilöstotilat (pdf) -esitteestä.

Kovat toimenpiteet

  • Pysäköinnin muuttaminen maksulliseksi
  • Pysäköintipaikkojen vähentäminen
  • Rahallinen kannustin työmatkapyöräilijöille

Toimenpiteillä voidaan vähentää 4-38 % henkilöautoilua.

Kaksikerroksiset pyörätelineet ovat tilatehokkaita. Kuva: Lahden kaupunki.

Pehmeät toimenpiteet

Toimenpiteillä voidaan vähentää 3-12 % henkilöautoilua.

Säästöt työnantajalle

Sairastaminen ei ole halpaa: yksi sairaspoissaolopäivä maksaa työnantajalle 351€, joten niissä on huima säästöpotentiaali. Liikunnan on todettu vähentävän sairaspoissaoloja, joten työmatkaliikunnan tukemiseen sijoittaminen on kannattavaa.

Pysäköinti vie paljon tilaa. Yksi autopaikka maksaa kaupungeissa jopa satoja euroja kuukaudessa, joten niiden vähentämisellä on myös suuri potentiaali säästöjen muodostumiseen, mikäli työntekijöitä saadaan enemmän liikkumaan pyöräillen, kävellen tai joukkoliikenteellä.

Omalla autolla kuljettaessa työnantaja maksaa myös työaikana suoritetuista matkoista kilometrikorvauksia verottomana 0,43€/km (2018). Työmatkaliikkumisen tehostaminen vähentää kilometrikorvauksien maksamista.

Laadukas pyöräpysäköinti

Hyvä pyöräteline suojaa sateelta ja pyörän voi runkolukita siihen.

Laadukas pyöräpysäköinti kannustaa työmatkapyöräilyyn. Pyörätelineiden tulisi olla riittävän lähellä sisäänkäyntiä, jotta ne ovat helposti käytettävissä. Niiden luo tulisi myös olla selkeät opasteet helpottamassa löytämistä suurilla tonteilla, ja niiden tulisi ohjata pyöräpaikoituksen luo turvallista ja helppokulkuista reittiä pitkin.

Pyöräpysäköinnin laatuun vaikuttaa suuresti myös käytettyjen telineiden malli. Ainakin osa telineistä tulisi olla katettuja tai sisätiloissa mukavuuden ja vaikutelman lisäämiseksi. Telineiden tulisi mahdollistaa pyörän lukitseminen rungosta, ja telineiden välittömässä läheisyydessä olisi hyvä olla pyörien huoltamiseen tarkoitetut välineet, vähintään laadukas jalkapumppu.

Sosiaalitilat

Sosiaalitiloissa tulisi olla riittävästi tilaa. Vaatteiden vaihto olisi mahdollista wc-tilojen ulkopuolella. Myös kuivatukselle tulisi varata riittävästi tilaa, jotta työpäivän päätteeksi saisi pukea päälle kuivat vaatteet.

Pyöräillessä tulee usein hiki, joten sosiaalitiloissa tulisi olla suihkumahdollisuus. Tämä vaatii myös tilaa pyyhkeille ja peseytymiseen käytettäville aineille. Suihkun jälkeen tulee lisäksi olla mahdollisuus hiustenkuivaimen käyttöön sekä meikkaamiselle.

Ennen työvuoron alkua tulisi mahdollistaa aamu- tai välipalan nauttiminen, jotta työvuoro voidaan aloittaa hyvävoimaisena ja virkeänä. Työviihtyvyyteen vaikuttaa myös nivelten liikkuvuus, johon pystyy vaikuttamaan venyttelemällä. Työpaikalla olisi hyvä olla tähän soveltuva tila, mikäli sille selkeä tarve on.

Suositellut tarvikehankinnat

  • Jalkapumppu
  • Perustyökaluja
  • Pyöränkumin paikkaussettejä tai varakumeja
  • Sadesuojapäälliset satuloihin
  • Lamppuja/valoja
  • Heijastimia
  • Kypärät
  • Nastarenkaat talvipyöräilijöille

Pyöräilytapahtumat ja -teemapäivät

Kuva: Tuula Salminen.

Nykyään järjestetään jo useita erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä, joiden avulla työntekijöitä voidaan kannustaa työmatkapyöräilyyn. Näiden järjestämiseen saa apua yrityksiltä, yhdistyksiltä ja Pyöräliitolta.

Vakiintuneet valtakunnalliset kampanjat

Helposti työpaikalla järjestettävät tapahtumat

  • Pyöräilyaamiainen tai -brunssi
  • Pyörien huoltopäivä
  • Nastarenkaiden vaihtopäivä
  • Pyöräretken järjestäminen tyky-päivänä
  • Pyöräilyyn kannustavat kilpailut ja kampanjat

Kannustaminen pähkinänkuoressa

Työmatkapyöräily muodostuu useista pienistä teoista, joista jokainen on osaltaan luomassa pyöräily-ystävällisempää työympäristöä. Pyöräilykartat ja reittioppaat tulisi olla näkyvällä paikalla, josta ne ovat helposti saatavilla. Tiedot työpaikan läheisyydessä olevista reittimuutoksista ja pyöräilypalveluista (kuten pyöräliikkeet) olisi hyvä olla esillä työpaikalla. Työpaikka voi myös tarjota pientä aamupalaa työmatkapyöräilijöille- ja kävelijöille.

Kannustimina voi käyttää erilaisia lyhyt- ja pitkäkestoisia pyöräilykilpailuja sekä huoltoetuja paikallisiin pyöräliikkeisiin tai erikseen järjestettyä pyörien huoltopäivää. Työpaikalla voi myös olla esittely pyöräilyä tukevista tekijöistä uusia työntekijöitä sekä vierailijoita varten. Työpaikalla kannattaa jakaa tietoa työmatkapyöräilyn höydyistä vaikkapa innostavien luentojen tai hyvien esimerkkien muodossa.

Esimerkkinä hyvästä arkipyöräilykannustimesta toimii Finlandia-talon narikka, josta saa smoothien jättämällä pyöräilykypärän säilytykseen.

Esimerkkiyritykset

Pekka Niska Oy

  • Työmatkapyöräilystä maksetaan kodin ja työpaikan väliseltä lyhimmältä matkalta (vähintään 5 km/suunta): 0,25 EUR/km.

Lujabetoni Oy

  • Lujabetoni Oy kustantaa polkupyöriin talvirenkaat työntekijöille, jotka kulkevat työmatkat talvisin polkupyörällä.
  • Työntekijät ovat lähteneet ilolla mukaan.
  • Kahden talven aikana mukaan lähtenyt hieman yli parikymmentä henkilöä. Yhteensä talvirengaskustannukset polkupyöriin reilut parituhatta euroa.

VTT Tampere

  • Asiointipyörät, erilaisia pyöräilytapahtumia ympäri vuoden työntekijöille, pyörähuoltotapahtuma, aamupala kävellen tai pyörällä töihin tuleville, vinkkiviestejä, palkinto työmatkaliikuntaan osallistuneiden kesken.
  • Tarvikehankintoja: jalkapumppu, renkaankorjaussettejä ja perustyökaluja, lisää vaatteidenkuivatustelineitä pukuhuoneisiin.

Lahden kaupunki

Pyöräliitto

  • Työntekijöille tarjotaan Helsingin kaupunkipyörien käyttöoikeus ja taittopyörän käyttömahdollisuus muihin kaupunkeihin suuntautuville matkoille.
  • Kestäviin kulkumuotoihin kannustava matkustusohjesääntö, jota myös noudatetaan.
  • Oman polkupyörän käyttämisestä maksetaan kilometrikorvaus 0,10€/km

Kokemuksia liikkumissuunnitelmista

Eeva Pikkarainen-Jänis, Lujabetoni Oy, HR-koordinaattori

”Työntekijät ovat lähteneet ilolla mukaan. Lisääkin mahtuisi mukaan. Kahden talven aikana mukaan lähtenyt hieman yli parikymmentä henkilöä. Yhteensä talvirengaskustannukset polkupyöriin reilut parituhatta euroa.”

Oskari Auvinen, Kangasalan kunnanjohtaja:

”Hanke osoittaa, että kulkutapamuotojen muutos kannattaa. Hyötyä on saavutettavissa sekä työntekijöiden hyvinvointiin että kustannuksiin. Esiin tulleet toimenpide-ehdotukset ovat toteutettavissa kohtuullisen pienin panoksin verrattuna saavutettaviin hyötyihin.”

Minna Kröger, Elisa Oyj, yritysvastuujohtaja:

”Hanke oli hyvä tapa arvioida työmatkaliikkumista vastuullisuuden eri näkökulmista. Saadut tulokset osoittavat, että viisas työmatkaliikkuminen tuo säästöjä, parantaa työhyvinvointia sekä auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta. Kannattaa siis rohkeasti pohtia ja haastaa vanhoja toimintamalleja.”

(Liikkumissuunnitelma lisää henkilöstön hyvinvointia ja säästää rahaa. 2017).

Linkkejä ja lisätietoa

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, ihmisten kannustamista pyörän selkään ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 30 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2018-2025 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top