Työnantajan työsuhdepyörätärpit

Tänne on koottu kaikki, mitä työnantajan tarvitsee tietää työsuhdepyörästä ja -pyöräedusta!

Tiesitkö, että työsuhdepyörä on autoa huomattavasti edullisempi ja ekologisempi työsuhde-etu, jolla on parhaimmillaan kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia sekä työntekijöiden hyvinvoinnille ja tuottavuudelle että yrityksen imagolle ja strategisille tavoitteille?

Suomessa eletään kaikkien aikojen pyöräilybuumia, jota on entisestään kiihdyttänyt alkuvuodesta voimaan astunut veroetu, joka mahdollistaa työsuhdepyöräilijälle satojen eurojen säästön vuodessa. Veroporkkanan ansiosta työsuhdepyörät ovat ampaisseet ennnäkemättömään suosioon, eikä ihme, sillä etu on erinomainen sekä työntekijän että -antajan näkökulmasta.

Sen lisäksi, että yhä useampi yritys on havahtumassa työsuhdepyöräedun moninaisiin ulottuvuuksiin, koronavuosi on nostanut esiin huolen työn tekemisen tärkeimmästä edellytyksestä – sen tekijöiden hyvinvoinnista – mikä tekee edusta entistäkin ajankohtaisemman.


Olemme toimineet pandemian vuoksi jo pitkään etä-/hybridimoodissa, joten tämä on erinomainen tapa huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta erityisesti pandemian aikana. Samalla osallistumme tietysti myös ilmastotalkoisiin. Esimerkkimme on herättänyt paljon kiinnostusta ja meille on tullut paljon kyselyitä käytännön toteutuksesta, eli olemme saaneet kyllä kiitettävästi huomiota, kun olemme tämän verovapaan edun etunenässä olleet tarjoamassa.”

Tuija Postari-Kivistö, hallinto- ja talousjohtaja, Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy

Työsuhdepyöräpioneerit ovat haistaneet edun arvon strategisena työkaluna, jolla edistetään organisaation tavoitteita usealla osa-alueella samanaikaisesti. Se näyttääkin toimivan kuin sveitsiläinen linkkuveitsi, jolla vastataan työelämän haasteisiin yksittäisen työntekijän työssäjaksamisesta ilmastotalkoisiin ja yritysmielikuvan rakentamiseen.


“Meillä on ollut työsuhdepyöriä käytössä jo useamman vuoden ajan, mutta uusi, huomattava veroetu on tehnyt niistä reippaasti suositumpia. Meille pyöräedun tarjoaminen on vahvasti strateginen päätös, joka tukee sekä ympäristö- että hiilineutraaliustavoitteitamme ja tekee niitä tutuksi ja todeksi työntekijöille. Eli vaikka työntekijöiden tyytyväisyys ja innostus on tärkeää, työsuhdepyöräetu on osa isompaa kokonaisuutta. Ja toki tämä on plussaa myös työnantajamielikuvalle.” 

Minna Lappalainen, henkilöstöjohtaja & Johanna Huovinen, HR asiantuntija, Granlund


Ei toki käy kieltäminen, etteikö pyöräedulla olisi käyttöä myös nykyaikaisena ja ajassa elävänä henkilöstöetuna, jolla on kätevää palkita ja sitouttaa nykyisiä työntekijöitä siinä, missä houkutella uusia:

 

“Alallamme hyvistä tekijöistä käydään kovaa kilpailua, joten pyöräedun tarjoaminen työntekijöillemme oli aikalailla itsestäänselvyys vuodenvaihteessa tulleiden verotuskäytäntömuutosten myötä. Koemme, että pyöräetu lisää etutarjonnan monimuotoisuutta ja parantaa houkuttelevuuttamme työnantajana. Se sopii hyvin myös arvomaailmaamme, sillä työntekijöiden kestävän hyvinvoinnin tukeminen on meille tärkeää. Toivomme, että tulevaisuudessa pyörillä korvattaisiin autolla tehtäviä työmatkoja, mutta liittyipä pyöräily työhön tai vapaa-aikaan, sillä tulee varmasti olemaan positiivisia vaikutuksia!” 

Milla Ryhtä, Human Care Specialist, Futurice

 

Autoista puheen ollen: tiesitkö, että pyöräily on nopein tapa liikkua kaupungissa, olivatpa kyseessä työmatkat tai työasioiden hoitaminen? Pyörä on myös julkisia kulkuneuvoja joustavampi ja koronaturvallisempi vaihtoehto.

Pyöräilevän työntekijän työnantajan ei myöskään tarvitse huolehtia parkkipaikoista tai pysäköintimaksuista, ja jo pelkästään pysäköintipaikkojen vähentäminen voi tuoda yritykselle huikean säästön: sopimuspysäköintipaikka voi Helsingissä maksaa yli 300 euroa (+ alv) kuukaudessa!


Työsuhdepyörät ovat herättäneet meillä paljon kiinnostusta ja keskustelua – Intrassa julkaistut artikkelit etuun liittyen ovat olleet kaikkien aikojen suosituimpien joukossa. Etenkin nykyiselle henkilöstölle tämä on ollut mielenkiintoinen ja houkutteleva lisä työsuhde-etujen joukkoon, millä uskomme olevan vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen pidemmällä aikavälillä. Henkilöstön hyvinvointi ja liikkumisen mahdollisuuksien lisääminen oli tärkein yksittäinen syy edun tarjoamiselle, vaikka toki se sopii myös ympäristötavoitteisiimme.”  

Heikki Pokela, Reward Partner, Telia

Telialla tiedetään. On totta, että säännöllisesti liikkuva työntekijä voi paremmin ja tekee parempaa tulosta, sillä pyöräillessä kunto nousee, mieliala ja stressinhallinta paranee, vastustuskyky kasvaa ja sekä työssä että arjessa jaksaminen helpottuu. 

On tutkittu, että jo pari tuntia pyöräilyä viikossa auttaa pitämään yllä henkistä ja fyysistä hyvinvointia, mikä puolestaan näkyy parhaimmillaan sairauspoissaolojen vähenemisenä.

Työsuhdepyöräedun voi siis nähdä myös tuottavuusinvestointina, olipa kyse lähityöläisen turvallisen työmatkan mahdollistamisesta tai etätöissä jaksamisen tukemisesta.

Summa summarum: työsuhdepyörä on mitä mainioin tapa olla läsnä työntekijän arjessa positiivisella, hyvää tekevällä ja yrityksen arvoja ja tavoitteita edistävällä tavalla. Kaikki tätä opasta varten haastatellut yritykset kiittelevät päätöstään lähteä tarjoamaan etua työntekijöilleen ensimmäisten joukossa ja kannustavat seuraamaan esimerkkiään.


“Missiomme on edistää muutosta kohti kestävämpää yhteiskuntaa, ja tätä työsuhdepyörät tekevät konkreettiseksi. Tämä on arkeen tuleva ja hyvää tekevä kestävän kehityksen teko, jonka tarjoaminen on meille itsestäänselvyys, koska haluamme olla edelläkävijöitä. Toki toteutus on vaatinut vähän “jumppaa”, koska asia on uusi ja liikkuvia osia paljon, mutta se kuuluu pioneerin rooliin, eli kokemus on ollut meille yksinomaan positiivinen: leasing-kumppani on ottanut kopin kaikista käytännön järjestelyistä ja se yhteistyö on ollut kullan arvoista. Ja se, kun työnantajasta ollaan silminnähden ylpeitä, on meille paras palaute.”

Janita Päivämaa, HR-koordinaattori, AFRY Finland Oy


Kymmenen hyvää syytä tarjota työsuhdepyöräetua

 

  • Säännöllisesti liikkuva työntekijä voi paremmin ja tekee parempaa tulosta
  • Työsuhdepyörä on edullinen ja tehokas tapa sitouttaa työntekijöitä 
  • Työsuhdepyörällä on mahdollista vähentää sairauspoissaoloista aiheutuvia kustannuksia
  • Pyöräetu on konkreettinen tapa osallistua ilmastotalkoisiin ja sekä jalkauttaa että tehdä tutuksi muita strategisia tavoitteita 
  • Työsuhdepyörällä voi vahvistaa yritysmielikuvaa ja lisätä houkuttelevuutta työnantajana
  • Pyöräetu toimii myös kustannustehokkaana palkkiona ja/tai palkankorotuksen sijasta 
  • Pyöräily on nopein tapa liikkua kaupungissa, eli työasioidenkin hoito sujuu tehokkaasti 
  • Jo muutaman pysäköintipaikan vähentäminen voi tuoda yrityksellesi merkittäviä säästöjä   
  • Sähköpyörät voivat innostaa jopa liikuntaa harrastamattomia työntekijöitä liikkumaan
  • Edelläkävijyys ja rohkeus vastuullisuus- ja kestävyysasioissa palkitaan usein positiivisena, orgaanisena näkyvyytenä medioissa ja somessa, mikä on lottovoitto maineenrakennuksen ja -kehittämisen kannalta

Usein kysyttyä työsuhdepyöräedusta


Millainen on tyypillinen polkupyöräetu?
Työnantajana voit tarjota polkupyöräetua työntekijöillesi kahdella tavalla: joko leasing-sopimuksella tai ostamalla pyörän omaksi ja tarjoamalla sen työntekijäsi käyttöön. Tyypillisin tapa hankkia työsuhdepyörä on leasing-kumppanilta 12-48 kuukaudeksi kerrallaan.

Etuun voi sisältyä pyörän lisäksi varkausvakuutus, huoltopalvelu, varusteet ja varaosat, mikä tekee pyörän käytöstä helppoa ja huoletonta. Voit halutessasi myös hankkia pyörän omaksi ja hoitaa huollot itse. Mikäli valitset jälkimmäisen vaihtoehdon, luontoisetuarvo palkansaajan verotuksessa lasketaan siten, että pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla.

Maksaako polkupyöräedun työnantaja vai työntekijä?
Tämä riippuu täysin työntekijän ja työnantajan välisestä sopimuksesta. Voit tarjota edun palkan päälle (työnantaja maksaa) tai sitten se voidaan pidättää palkasta (työntekijä maksaa). Selvästi yleisempi tapa on tarjota etu palkan osana. 

Kummassakin tapauksessa vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on tuloverovapaata 1200 euroon saakka vuodessa Työnantaja voi myös tarjota edun osittain esim. 500 euroon saakka vuodessa ja työntekijä voi halutessaan maksaa itse lisää. Pyöräpaketin kuluja on myös mahdollista jakaa useammalle vuodelle, jolloin sen arvo nousee esimerkiksi kolmessa vuodessa jo 3600 euroon.

Miten pyöräedun arvo lasketaan?
Polkupyöräedun arvo määräytyy käyvän arvon periaatteen mukaisesti. Jos hankit työsuhdepolkupyörän leasing-sopimuksella, polkupyöräedun arvoksi katsottaisiin työnantajalle aiheutuva kustannus eli käytännössä leasing-maksu vähennettynä leasing-yhtiölle maksetuilla toimisto- ja käsittelykuluilla. Jos omistat työsuhdepolkupyörän, käypä arvo muodostuu hankintahinnan, pääomakulujen ja käyttökulujen, kuten työnantajan maksamien huoltokulujen perusteella.

Miten työsuhdepyörä vaikuttaa työntekijän ansiotuloverotukseen?
Pyöräetu toimii samalla tavalla kuin autoetu – kulkupelin käytöstä maksetaan verotusarvona, joka voidaan lisätä palkkaan tai vähentää siitä. Jos työntekijä ottaa työsuhdepyörän käyttöön, hän saa osan palkastaan verottomana polkupyöränä. Summa riippuu työntekijän valitsemasta pyörästä ja tämän veroprosentista.

Jos työntekijä valitsee sata euroa kuukaudessa maksavan pyörän palkanosana, palkasta sata euroa on käytännössä verotonta ansiotuloa. Käteen jäävä nettoansio pienenee, mutta verovapauden vuoksi pyöräedun kustannukset ovat huomattavasti sadan euron verotusarvoa pienemmät.

Esimerkiksi 29,7 veroprosentilla satasen pyöräetu maksaa todellisuudessa noin 50 euroa kuussa. Työntekijä hyötyy veroedusta oman veroprosenttinsa verran, jolloin esimerkiksi 3500 euron kuukausituloilla veroedun todellinen arvo olisi noin 350 euroa vuodessa.

Miten tarjoan työsuhdepyöräetua työntekijöilleni?
Työsuhdepyörän hankintaan on kaksi eri tapaa: leasing tai pyörän ostaminen. Markkinoilla on useita palveluntarjoajia, jotka hoitavat järjestelyt pyörien hankinnasta talousraportointiin työnantajien puolesta, eli pyöräedun tarjoaminen on työnantajallekin varsin vaivatonta. Alussa on toki tärkeää sopia palkanlaskennan kanssa asiaan liittyvistä käytänteistä. 

Pyörän valintaan on myös kaksi eri tapaa: 1) voit antaa työntekijällesi vapaat kädet valita haluamansa pyörän ja varusteet minkä palveluntarjoajan valikoimasta tahansa, 2) valitset etukäteen yrityksen tai yritykset, joiden valikoimasta työntekijät voivat pyöriä hankkia. Yrityksen valinta etukäteen voi kaventaa työntekijöille tarjolla olevaa valikoimaa, mutta helpottaa edun hallintaa työnantajan näkökulmasta.

Mitä kustannuksia pyöräedun tarjoamisesta aiheutuu työnantajalle?
Kun pyörä tarjotaan palkanlisänä, pyörän hankinta ja huolto tai leasing-kustannus muodostavat suurimman kuluerän, palkanlaskentaan on hyvä varata pieni lisäkustannus. Voit kuitenkin vähentää kulut yhteisöverotuksessa. 

HUOM: Aikaisemmasta tulkinnasta poiketen edun ollessa osa palkkaa työnantajan on palkanlaskennassaan maksettava  työsuhdepyöräedusta myös työeläkemaksut sekä työttömyysvakuutus-, työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksut. Eläketurvakeskuksen linjauksen mukaan palkan osana annettavasta pyöräedusta on maksettava työeläkemaksut, palkan lisäksi annettavasta pyöräedusta työeläkemaksut menevät vain 100 €/kk ylittävästä osasta. Positiivista Eläketurvakeskuksen tulkinnassa työntekijän kannalta on se, ettei pyöräetua käyttävän työntekijän eläke pienene edun käyttöönoton myötä, sillä eläkkeen laskennassa käytetty palkkasumma säilyy samana.

Kun etu on sovittu palkan osaksi, etu on osa kokonaispalkkaa. Työntekijän työpanoksen määrä ei vähene eikä työntekijän kokonaispalkan arvo muutu edun antamisen myötä, mutta koska osa palkasta on sovittu annettavaksi verovapaana etuna, verotettavan ansion määrä pienenee. Palkan osaksi sovittu etu on vastiketta työstä riippumatta edun verotuskohtelusta. Tämän vuoksi palkanosana annettu etu luetaan mukaan TyEL:n mukaiseen eläkkeen perusteena olevaan työansioon, vaikka etu verotuksessa on kokonaan tai osittain veroton,” tarkentaa Eläketurvakeskus. 

Vuoden 2021 työeläkevakuutusmaksut ovat työntekijöiden osalta 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu työeläkevakuutusmaksu 8,65 prosenttia. Työnantajan keskimääräinen maksu on noin 16,95 prosenttia, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi 100 euron edusta maksetaan työeläkevakuutusmaksua noin 24,40 euroa.

Etkö löydä vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä Pyöräliittoon, niin selvitetään asia!


Lisälukemista

Pyöräliitto: Työsuhdepyöräopas: Työntekijän työsuhdepyörätärpit
linkki > https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/tyosuhdepyoraopas/tyontekijalle

Pyöräliitto: Opas työnantajille näin luot pyöräily-ystävällisen työympäristön
linkki -> https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/opas-tyonantajille-nain-luot-pyoraily-ystavallisen-tyoympariston

Helsingin Sanomat: Yritykset tilaavat nyt innokkaasti työsuhde­pyöriä
linkki -> https://www.hs.fi/talous/art-2000007802332.html

Helsingin Sanomat: Työsuhdepyörien leasing­markkinat käyvät tulikuumina – keskituloinen voi hyötyä 400 euroa vuodessa uudesta veroedusta
linkki -> https://www.hs.fi/talous/art-2000007900985.html

YLE: Jukka Lammi säästää yli 1 000 euroa maastopyöränsä hinnasta: työsuhdepyöräetu on kiihdyttänyt kalliimpien pyörien kysyntää entisestään
linkki -> https://yle.fi/uutiset/3-1189799z

YLE: Pieksämäki tarjoaa työntekijöilleen polkupyöräedun
linkki -> https://yle.fi/uutiset/3-11893970

YLE: Keskituloinen työsuhdepyöräilijä voi hyötyä vuodessa 400 euroa uudesta veroedusta
linkki -> https://yle.fi/uutiset/3-11870321

Verottaja: Luontoisetupäätös koskien polkupyöräetua
linkki -> https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa8/#12-polkupy%C3%B6r%C3%A4etu

Eläketurvakeskus: Osana palkkaa annettu polkupyöräetu kerryttää työeläkettä
linkki -> https://www.etk.fi/blogit/osana-palkkaa-annettu-polkupyoraetu-kerryttaa-tyoelaketta/

Tulorekisteri: Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin: luontoisedut ja kustannusten korvaukset
linkki – > https://www.vero.fi/tulorekisteri/yritykset-ja-organisaatiot/yksityiskohtaiset-tulorekisterin-ohjeet/64028/tietojen-ilmoittaminen-tulorekisteriin-luontoisedut-ja-kustannusten-korvaukset6/

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, ihmisten kannustamista pyörän selkään ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 30 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2018-2025 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top