Ajankohtaiset

Suomalainen pyöräliikenne-osaaminen kiinnostaa maailmalla

Suomalainen pyörä liikenneosaaminen herättää yhä enemmän kiinnostusta maailman lumisilla seuduilla. Tämä näkyy torstaina käynnistyvässä Talvipyöräilykongressissa Moskovassa, jossa suomalainen pyöräliikenne ja sen talvinen osaaminen ovat vahvasti esillä.

”Yli kolme miljardia ihmistä elää alueilla, joilla sataa lunta ainakin joskus. Monilla näistä alueista Kiinasta Kanadaan pyöräliikenne on nostettu entistä tärkeämpään asemaan. Samalla pitää etsiä ratkaisuja pyöräliikenteen toimivuuden varmistamiseen talvella. Suomessa on tähän todistetusti loistavaa snow-how’ta, jota Suomen pyöräilylähetystö vie ulkomaille”, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Pyörälähetystö on pyöräliikennealan yritysten ja yhteisöjen yhteenliittymä, jonka tavoitteena on suomalaisen snow-how’n ja siihen liittyvien tuotteiden vienti.

”Viemme ylpeästi suomalaista osaamista ulkomaille. Meillä on osaamista ja annettavaa. Suomi on esimerkiksi matkailuun loistava valinta: turvallinen maa, toimiva yhteiskunta ja maisematkin ovat kohdillaan”, kehuu Navico oy:n toimitusjohtaja Timo Perälä.

Erityisesti suomalainen osaaminen kiinnostaa Venäjällä, Kanadassa, USA:ssa, Norjassa, Kazakstanissa ja Baltiassa.

”Varsinkin Venäjän markkinat ovat meille otolliset maantieteellisen sijainnin ja pitkien kaupankäynnin perinteitten vuoksi”, Perälä toteaa.

Markkinapotentiaalia talviolosuhteissa toimiville polkupyörille ja niitten varusteille, talvikunnossapidon kalustolle, konsulttiosaamiselle ja talvisiin oloihin soveltuville pyöräpysäköintiratkaisuille on paljon. Kysyntää on, sillä monet suuret kaupungit ovat havahtuneet pyöräilyn edistämisen tärkeyteen. Pyörä on edullinen ja tehokas ratkaisu kaupunkien ruuhkiin sekä tilankäyttöön, ilmastopäästöihin ja liikkumattomuuden aiheuttamiin kansanterveysongelmiin.

Niistä maista, joissa on pitkiä aikoja lunta ja pakkasta, Suomi ja Ruotsi ovat pyöräliikenteen näkökulmasta ylivoimaisia. Esimerkiksi Oulussa ja Joensuussa noin puolet pyöräilijöistä jatkaa polkemista läpi talven ja kaikista matkoista kaupungeissa yli 20 % tehdään pyörällä. Syynä on hyvin toteutettu pyörätieverkosto ja sen talvikunnossapito.