VeloFinland 2018: Call for Papers (suomi)

VeloFinland 2018 -seminaari on vuosittainen pyöräliikenteen ykköstapahtuma, jossa kuulet viimeisimmistä pyörä-liikenteen tutkimuksista, suuntauksista ja ilmiöistä. Tarjolla on asiaa pyöräilyn edistämisestä, liikenneympäristön kehittämisestä, pyöräilyn sosiaalista vaikutuksista, sekä vaikutuksista talouteen ja kansanterveyteen. Seminaari on suunnattu kaupunkikehityksen ammattilaisille, päättäjille, opiskelijoille ja pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneille ihmisille.

Toivomme monipuolisesti esityksiä aiheista, jotka liittyvät arkipyöräilyyn ja sen edistämiseen. Aihekokonaisuutta voi lähestyä esimerkiksi talouden, liikenteen, kansanterveyden, elämänlaadun, kasvatuksen, kulttuurin, kansalais-yhteiskunnan ja päätöksenteon näkökulmista. Esityksillä tulee olla jokin yhtymäkohta pyöräilyyn tai yhdyskunta-suunnitteluun.

Esitykset voi pitää suomeksi tai englanniksi.
VeloFinland-seinaarin järjestää Pyöräliitto. Lisätietoja antavat:
Otso Kivekäs otso.kivekas@pyoraliitto.fi  044 333 6338
Erika Weckström erika.weckstrom@pyoraliitto.fi  044 982 4328

Jätä ehdotuksesi 18.6. mennessä lomakkeella https://goo.gl/forms/vNv3QrBjHfAJVLMA3

Formaatit

Luento

Luento pidetään salissa isolle yleisölle. Luennot yhdistetään sessioiksi, joiden kesto on noin 1,5 tuntia.

Kesto: 15–30 minuuttia
Arvioitu yleisö: 80–130 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko/kohtalainen
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: kohtalainen

Työpaja

Työpajassa osallistujat ratkaisevat ongelmaa, kehittävät tiettyä kohdetta tai antavat ideointipanoksensa hankkeelle. Toivomme erityisesti työpajoja, jotka ovat suunnattuja opiskelijoille. Työpaja voidaan myös järjestää useammassa osiossa sisältäen vaikkapa maastokäynnin välillä. Työpaja voi olla osa seminaaritaukojen ohjelmaa. Työpajan tulokset voidaan esitellä laajemmalle yleisölle seminaarin aikana.

Kesto: 1,5 h–3 h
Arvioitu yleisö: 10–50 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: suuri

Pecha Kucha

Pecha Kuchassa esityksen pituus on 20 kalvoa, jotka kukin ovat näkyvillä 20 sekuntia. Esityksen pituus on yhteensä 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Esitykset ovat siis tiiviitä ja niissä kannattaa keskittyä yhteen asiaan. Samassa sessiossa on useita esityksiä.

Kesto: 6 min 40 sek
Arvioitu yleisö: 60–130 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: heikko

Pyöreän pöydän keskustelut

Pyöreän pöydän keskusteluissa esiintyjä esittelee lyhyesti keskusteluaiheen. Esiintyjä johtaa pöydän keskustelua. Keskustelut mahdollistavat osallistujien asiantuntemuksen käytön ja aiheiden syvällisen käsittelyn. Kukin keskustelu kestää 30 minuuttia, jonka jälkeen osallistujat vaihtavat keskustelupöytää.

Kesto: 30 minuuttia x 3
Arvioitu yleisö: 3 x 8 henkilöä
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: suuri
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: suuri

YouTube -esitys

Seminaarin yhteyteen voi tarjota enintään 5 minuutin pituisia YouTube -videoita. Video mahdollistaa esityksen, vaikka et olisi itse seminaarissa. Videoita esitetään yleisölle muiden esitysten välissä ja niihin linkataan seminaarin some-kanavissa. Videot voivat saada suurenkin yleisön seminaarin ulkopuolella.

Kesto: 30 sekuntia–5 minuuttia
Arvioitu yleisö: 80–10 0000
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: heikko
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: heikko/kohtalainen

Opintoretket

Opintoretki Turussa on konkreettinen tapa esittää konkreettisesti hyviä ratkaisuja tai ongelmallisia kohteita. Retkillä liikutaan polkupyörillä tai kävellen. Samasta aiheesta voidaan järjestää rinnakkaisia retkiä, jolloin retkille saadaan enemmän osallistujia.

Kesto: 45 min–2 tuntia
Arvioitu yleisö: enintään 20 hlöä / retki
Vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä: kohtalainen
Mahdollisuus asioiden syvälliseen käsittelyyn: kohtalainen