Autoa ajavalle kuuluisi ankarampi vastuu

Kirjoitus julkaistu Helsingin Sanomissa 16.8.2015:

Suomen liikenneturvallisuuden kehitys on jäänyt viime vuosina pahasti jälkeen muista Pohjoismaista. Valtaosaan pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä onnettomuuksista syyllinen on autoilija (HS 15. 8.). Liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi Suomen liikennekulttuuriin pitää saada todellinen muutos.

Moottoriajoneuvoa ajavan on sisäistettävä vastuunsa muita tiellä liikkuvia kohtaan. Yksi keino vastuun korostamiseen on lainsäädäntö ja sen soveltaminen. Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan käynnissä tieliikennelain kokonaisuudistus. Sen yhteydessä voidaan parantaa erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.

Tieliikennelakiin on määriteltävä Hollannin ja Tanskan mallin mukaisesti moottoriajoneuvon kuljettajan ankara vastuu (”strict liability”). Kun moottoriajoneuvo törmää kävelijään tai pyöräilijään, vastuussa onnettomuudesta on lähtökohtaisesti moottoriajoneuvon kuljettaja.

Auto on tappava väline. Sitä tulisi käsitellä yhtä varovasti kuin asetta. Tämän pitäisi näkyä tieliikennelainsäädännössä – ei ainoastaan liikennevakuutuslaissa, kuten nykyään. Ankaran vastuun korostaminen vaikuttaisi autolla ajavan käsitykseen omasta roolistaan liikenteessä. Hän on se, jonka käytös voi pelastaa tai viedä ihmishengen.

Pelkkä lainsäädännön muutos ei tietenkään riitä. Pyöräteiden laatua pitää parantaa, ja poliisin on valvottava tarkemmin liikennerikkomuksia sekä tutkia sille ilmoitetut liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevat rikosepäilyt.

Pyöräilyjärjestöissä on huomattu, etteivät ilmoitetut liikenteen vaarantamiset tunnu kiinnostavan poliisia edes silloin, kun uhrilla on tiedossa todistajia ja kypäräkameran tallenne tilanteesta. Tutkintakynnys ylittyy vasta, kun seurauksena on henkilövahinkoja.

Liikenneraivon vallassa olevat henkilöt tietävät tämän. He jatkavat hengenvaarallisia leikkejään liikenteessä kiilaillen, tööttäillen ja kaahaillen.

Lainmuutokset mahdollistaisivat kymmenien ihmishenkien pelastamisen vuosittain.

Pyöräliitto ry

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.