Rahti- ja kaupunkipyöriä Göteborgissa

Tämä kirjoitus on osa Eurooppalaisia kokemuksia -kirjoitussarjaani, johon on kerätty havaintoja vuoden 2017 opintomatkaltani. Matkan Ruotsin osuutta tuki Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.

Miten kaupunkipyöräjärjestelmää ei kannata toteuttaa

Göteborgissa kaupunkipyörät seisovat telineissään

Göteborgissa kaupunkipyörien toteutus annettiin mainostilaa vastaan ulkomainosyhtiö JCDeuxille. Tämä on paljastunut suureksi virheeksi: palvelutaso on heikko ja pyörät eivät houkuttele käyttäjiä. Kaupunkikuvassa niitä liikkui selkeästi vähemmän kuin Helsingissä. Helsingissä on kesällä 2017 tehty parhaimpina päivinä kymmenkunta matkaa per pyörä, kun Göteborgissa matkoja tehdään noin kaksi per pyörä.

Göteborgissa houkuttimena järjestelmävalinnassa oli raha: ”ilmainen” järjestelmä mainostilaa vastaan kuulostaa hyvältä idealta. Lopputulos on kuitenkin ollut se, että kaupunki on menettänyt mainostuloja, sillä ei ole valtaa vaatia kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttajalta paremmin toimivaa systeemiä eikä kaupunkipyörien käyttö houkuttele ihmisiä.

Liikennekonsultti Michael Kouckyn mukaan jokainen kaupunkipyörällä tehty matka maksaakin Göteborgin kaupungille kaksi euroa – eli moninverroin enemmän kuin Helsingin järjestelmässä, jota haukuttiin hankinta-aikaan kalliiksi. Tätä kirjoittaessa näyttää siltä, että Helsingissä kaupungin subventio jää enintään muutamiin kymmeniin sentteihin per matka. Voi olla että tulevina vuosina järjestelmä ei tarvitse subventiota ollenkaan.

Pyörälogistiikan uusi ruotsalainen aalto

DHL:n mikrokontti siirtyy kätevästi Armadillon kyytiin.
DHL:n mikrokontti siirtyy kätevästi Armadillon kyytiin. Kuva: Velove.

Polkupyörä on tullut hyvin vahvasti takaisin tavarankuljetukseen – kiitos sähköavusteisuuden. Alalla tapahtuu paljon isoissa pyöräilymaissa Hollannissa ja Tanskassa, mutta Ruotsissa pyörälogistiikassa on tehty paljon hyvin kiinnostavia innovaatioita.

Yksi alan merkittävimmistä toimijoista Ruotsissa on nelipyöräisiä rahtipyöriä valmistava Velove sekä sen tytäryhtiö Pling, joka testaa Veloven kalustoa käytännössä. Tunnetuin Veloven asiakas on logistiikkajätti DHL.

Veloven Armadillo on herättänyt paljon kiinnostusta sen erikoisella lähestymistavalla tavaroiden kuljetukseen: pyörää ajetaan nojapyörämäisesti ja siinä on neljä pyörää, joissa on kussakin oma jousituksensa. Tällä hetkellä Armadilloja käytetään paljon catering-toimituksiin. Pyörän jousituksen ansiosta herkemmätkin ruuat säilyvät kunnossa asiakkaalle saakka.

”Tällä hetkellä Armadillo on varustettu 250 watin moottorilla, mutta tulevaisuudessa on luvassa 1000 watin moottori”, kertoo Veloven suunnittelija Linus Amvall.

”Suurin ongelma meillä on saada tehtyä riittävästi pyöriä. Olemme toisaiseksi valmistaneet noin 20 pyörää. Kiinnostus Armadilloa kohtaa on niin suurta, ettemme pystyy vastaamaan kysyntään”, Arnvall toteaa.

Kuulen myöhemmin tukholmalaisen Move By Biken yrittäjältä, että he ovat odottaneet jo varsin pitkään Armadilloa. Toivottavasti toimitusvaikeudet saadaan Velovella selätettyä ja pyörät maailmalle: sen verran hyväksi pyörä pikaisessa testissä paljastuu.

Testaamani Armadillo oli varustettu puoliperävaunulla. (Kuva: Velove)

Koeajossa pyörä lähti liikkeelle hämmästyttävän ärhäkästi. Rohloffin vaihteiston skaala on laaja ja niinpä pyörä tuntui varsin mukavalta ajaa ylämäessäkin. Pyörän leveys on vain 86 cm, joka tekee siitä kaupunkiympäristössä erittäin ketterän.

Kapeuden ja jousituksen vuoksi kuormatila pohja on varsin korkealla. Tämä nostaa painopistettä ja voi vaikutta ohjaukseen erityisesti raskaammalla kuormalla. Toisaalta korkeammalla oleva taso on lastatessa parempi työergonomian näkökulmasta.

Pyörän jousitus on todella huikea: se on pehmeä ja reagoi nopeasti. Jousituksen ansiosta pyörä on todella vakaa mutkissa suuremissäkin nopeuksissa. Pyörän hyötykuorma on 225 kiloa ja kuski. Minun testaamassani pyörässä oli kahden kuution kokoinen peräkärry, mutta pyörään voidaan liittää suoraan myös kuution kokoinen mikrokontti, joka voidaan vaihtaa muutamsssa kymmenessä sekunnissa.

Näitä mikrokontteja Velove on kehittänyt yhdessä DHL:n kanssa. Auton peräkärryyn mahtuu kahdeksan mikrokonttia, jotka voidaan nopeasti lastata Armadilloihin, joilla hoidetaan viimeisen mailin kuljetus. Göteborgissa Velove testasi DHL:n kanssa myös yhdistelmää vene ja Armadillo. Göta-joen molemmilla rannoilla oli pisteet, joissa toimitukset siirrettiin veneestä pyöriin.

”Polkupyörä on paljon joustavampi ja nopeampi kaupungissa kuin vaikkapa sähköauto. Pyörillä DHL on pystynyt toimittamaan tuplasti enemmän lähetyksiä tunnissa kuin autolla”, Arnvall kertoo.

”Parempi kaupunkisuunnittelu ja esimerkiksi moottoriajoneuvojen tullit helpottaisivat pyörälogistiikkaa. Myös kierrätysasemien sijoittaminen lähemmäs keskustaa helpottaisi kierrätettävien materiaalien kuljetuksia”, Arnvall pohtii kaupunkien roolia kuljetuskaluston keventämisessä.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.