Apua sähköpyöräkaupoille

Pyöräliitto kokosi vinkkejä sähköpyörän ostajalle. Tutustu kaupoilla ainakin sähköpyörän latausliittimen kiinnitysvaihtoehtoihin ja akun sijaintiin.

Suunnitteletko sähköpyörän hankintaa? Niin tekee tänä syksynä moni muukin. Ensi vuonna astuu voimaan uusi veroetu, joka tekee työmatkapyöräilystä houkuttelevampaa ja kannattavampaa. Työsuhdepolkupyörä on vuodesta 2021 alkaen verovapaa luontoisetu 1200 euroon saakka vuosittain, ja se takaa sen, että työntekijä voi valita pyöränsä suuresta, laadukkaiden sähköavusteisten polkupyörien valikoimasta.

Sähköpyörän avulla työmatkan voi tehdä nopeasti ja ympäristöystävällisesti. Sähköavusteisella pyörällä voi taittaa hieman pidemmänkin työmatkan ja kohottaa samalla kuntoaan. Nuorille sähköpyörä on taas terveellisempi ja käyttökustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi mopoauto.

Tämän vuoden poikkeusoloissa pyöräilyn suosio on kasvanut merkittävästi. Nyt yhä useampi pyöräilijä valmistautuu myös talvikauteen. Sopivaa pyörää valitessa kannattaa listata ne tilanteet ja sesongit, joissa haluaa sähköpyörää käyttää ja tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin. Talven kovettamilla jäisillä poluilla ja hiekkateillä pyöräilijä tarvitsee enemmän lisävarusteita kuin kaupungin kaduilla.

Pyöräilijän kannattaa pohtia myös sähköpyöränsä lataus- ja säilytysratkaisuja. Kallista sähköpyörää ei välttämättä tee mieli jättää latautumaan kadunvarteen. Myös lämpötilan vaikutukset akun kestävyyteen kannattaa huomioida. Sähkö ei talvipakkasilla kanna yhtä pitkälle kuin lämpimänä päivänä, ja talvella pyörää saattaa joutua lataamaan myös työpäivän aikana.

Vinkit sähköpyöräostoksille

1. Minkälaiseen käyttöön ja maastoon tarvitset pyörää? Taajamakäyttö eroaa merkittävästi retki- ja hiekkatiekäytöstä. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa talvella, kiinnitä huomiota, että pyörään saa vaihdettua leveämmät talviajoon soveltuvat renkaat.

2. Varmista kaupassa ensimmäiseksi, että pyörän runkokoko on sopiva. Rungon koko tarkoittaa rungon pystyputken pään ja polkimien kiinnityskohdan välistä etäisyyttä. Sähköpyörän runkokoon sopivuus mitataan samalla tavoin kuin tavallisissa pyörissä. Kaupoille tarvitset tiedot omasta pituudestasi ja jalkasi sisämitan pituudesta.

3. Tarkista, että pyörä on lainmukainen. Pyörässä on oltava lain vaatimat varusteet, kuten  toimivat valot. Huomioi, että pyörään kuuluvat valot eivät välttämättä toimi, jos pyörän akku loppuu.

4. Varmista hyvä voimansiirto ja jarrut. On erityisen tärkeää, että voimansiirto ja jarrut ovat laadukkaat, sillä sähköpyörä asettaa niille enemmän vaatimuksia pyörän voimakkaamman tehon ja painon vuoksi.

5. Miten akku ladataan? Moni tarkistaa kaupassa, kuinka helppoa akun irrottaminen on pyörästä. Tämä on tärkeä ominaisuus, mikäli aiot ladata pyörää vain sisätiloissa. Jos akkua ladataan ulkona, olennainen ominaisuus on latausliittimen malli. Tarkista kaupassa pyörän latausliitin ja kokeile, miten helppoa se on kiinnittää pyörään.

6. Miten akku on sijoitettu? Akun kannattaa olla sijoitettuna mahdollisimman alas pyörän rungossa, jotta pyörän painopiste saadaan alas. Tämä parantaa merkittävästi ajo-ominaisuuksia.

7. Koeaja kärsivällisesti. Ostosta suunnitellessa kannattaa käydä koeajamassa erilaisia sähköpyöriä. Pyörien ajotuntumassa ja tekniikassa on mallista riippuen jonkin verran eroja.