Globaali vetoomus: Valtioiden sitouduttava pyöräliikenteen merkittävään lisäämiseen

Maailmanlaajuinen liittouma vaatii COP26-ilmastokokoukseen osallistuvia valtioita edistämään pyöräilyä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi nopeasti ja tehokkaasti.

Euroopan pyöräilyliitto (ECF) ja pyöräilyä edistävien järjestöjen maailmanlaajuinen liittouma, julkaisevat tänään avoimen kirjeen, jossa Glasgow’n ilmastokokoukseen osallistuvilta valtioita vaaditaan sitoutumista pyöräliikenteen merkittävään lisäämiseen, jotta globaalit ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa nopeasti ja tehokkaasti. Suomesta kirjeen on allekirjoittanut Pyöräliitto.

Maailmassa tarvitaan paljon enemmän pyöräliikennettä, jos aiomme torjua ilmastonmuutosta. Jos valtiot eivät maailmanlaajuisesti ryhdy nopeampaan ja selvästi määrätietoisempaan toimintaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi, tuomitsemme nykyiset ja tulevat sukupolvet maailmaan, joka on vihamielisempi ja selvästi elinkelvottomampi.

Liikennesektorin hiilidioksidipäästöjen kasvu maailmanlaajuisesti jatkuu. Siirtyminen päästöttömiin ajoneuvoihin kestää vuosikymmeniä, eikä se ratkaise muita ongelmia, kuten ruuhkia ja vähäisen liikunnan määrää. Tästä huolimatta COP26:n liikennepäivä 10.11. on keskittymässä yksinomaan tieliikenteen sähköistämiseen.

ECF liittolaisineen uskoo, että pyöräliikenne on yksi ihmiskunnan parhaita mahdollisuuksia muutokseen kohti hiilivapaata tulevaisuutta. Polkupyöräily on täysin päästötöntä, sillä on kauaskantoisia myönteisiä yhteiskunnallisia vaikutuksia ja – mikä tärkeintä – polkupyörä on jo nyt laajasti saatavilla olevaa teknologiaa. Maailma ei voi odottaa vuosikymmenten ajan fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen poistumista ja korvautumista sähköajoneuvoilla. Meidän on hyödynnettävä pikaisesti pyöräliikenteen tarjoamia ratkaisuja lisäämällä sitä huomattavasti.

Avoimen kirjeen allekirjoittajat vaativat Glasgow’n ilmastokokoukseen osallistuvia valtioita ja valtionjohtajia sitoutumaan lisäämään pyöräliikenteen määrää merkittävästi kotimaassaan ja tavoittelemaan yhdessä maailmanlaajuista pyöräilyn määrän kasvua. Kirje lähetettiin hallituksille ja liikenneministereille ennen COP26-ilmastokokousta.

“Pyöräliikenne on tehokas, edullinen ja nopea keino vähentää päästöjä. Suomi on sitoutunut lisäämään pyörällä tehtäviä matkoja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Silti vuoden 2022 väyläverkon kehittämisinvestoinneista ainoastaan 0,6 prosenttia eli 4 miljoonaa euroa ollaan osoittamassa pyöräliikenteelle valtion talousarvioesityksessä. Tämä on aivan liian vähän ja ei edistä pyöräliikenteen suosiota. Eri kulkumuotojen suosio määrittyy suoraan niiden olosuhteiden laadun kautta. Nyt Suomi on rakentamassa lisää moottoriteitä sekä eritasoliittymiä ja saamassa lisää autoilua eikä pyöräilyä”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

“Muoti- ja urheilukauppa ry:n tuoreen arvion mukaan Suomessa myydään tänä vuonna noin 388 000 pyörää, joista 43 000 kappaletta on sähköavusteisia. Polkupyörien myynti on kasvanut 32 prosenttia vuosien 2018 ja 2021 välillä. Samaan aikaan autokauppa on hiljentynyt ja uusia autoja myytiin viime vuonna vain reilut 96 000 kpl. Yhä useampi suomalainen on siis vaihtanut päästöttömään liikenteeseen ja valtion tulisi tätä tukea investoimalla parempiin pyöräteihin ja pyöräpysäköintiin”, Koistinen jatkaa.

Euroopan pyöräilyliiton toiminnanjohtaja Jill Warren muistuttaa pyöräliikenteen potentiaalista: “Valtiot eivät pysty realistisesti vähentämään CO-päästöjä riittävän nopeasti ilmastokriisin pahimpien seurausten välttämiseksi lisäämättä pyöräliikennettä merkittävästi. Maapallon kiihtyvän lämpenemisen tuhoisien vaikutusten pitäisi olla selviä kaikille, ja pyöräilyn lisääminen on paras tapa liikenteen päästöjen nopeaan vähentämiseen valtavassa mittakaavassa.”

Euroopan pyöräilyliiton ja Maailman pyöräilyallianssin (World Cycling Alliance) puheenjohtaja Henk Swarttouw ja Hollannin entinen Suomen suurlähettiläs kaipaa päättäjiltä rohkeutta:

”Pyöräilyn tulisi olla maailmanlaajuisten, kansallisten ja paikallisten hiilineutraaliutta tavoittelevien strategioiden kulmakivi. COP26-kokouksessa valtioiden pitää sitoutua järjestämään pyöräilylle turvallinen ja oikeudenmukainen tila kaikkialla rahoituksen ja lainsäädännön kautta. Kansalaiset ovat valmiit muutokseen; nyt johtajiemme on tehtävä se mahdolliseksi.”

Lue avoin kirje COP26-kokoukseen osallistuville valtioille: www.cop26cycling.com

Lisätiedot ja haastattelut

Henk Swarttouw, puheenjohtaja, European Cyclists’ Federation ja World Cycling Alliance

Swarttouw on paikan päällä Glasgowissa 8.-12.11. Entisenä Hollannin Suomen suurlähettiläänä tuntee hyvin Suomen tilanteen.

H.swarttouw@ecf.com

P. +46707782747

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja, Pyöräliitto ry

Koistinen on haastateltavissa Helsingissä tai Tampereella.

P. 044-2795588

matti.koistinen@pyoraliitto.fi