Ajankohtaiset

Oulun ja Helsingin pyöräjärjestelyt herättivät kiinnostusta VeloFinlandissa

InstaCycling -retken osallistujia.

Pyöräliiton järjestämä VeloFinland 2016 -seminaari keräsi Helsinkiin viikonloppuna sata pyöräliikenteen ammattilaista ja aktiivia ympäri maailmaa.

Pyöräliikennemaailman merkittävintä tapahtumaa, VeloCity -seminaaria vuodelle 2019 hakeneen Helsingin uudet www.pyoraliikenne.fi – suunnitteluohjeet ja suomalainen talvella pyöräily herättivät erittäin paljon kiinnostusta ulkomaalaisissa vieraissa.

”Hienoa, että Helsingin ohjeet herättävät kiinnostusta muuallakin Suomessa. Seminaarissa oli myös hyvin antoisaa osaamista Tanskasta ja Hollannista”, kertoo Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen.

VeloFinland 2016 -isäntäkaupunki on sitoutunut kehittämään ympärivuotisia pyöräilyolosuhteita, jotta kaupungissa päästäisiin Oulun tasolle talvella pyöräilyssä. Oulussa lähes puolet pyöräilijöistä polkee läpi vuoden, etelän suurissa kaupungeissa vain 10–20 %.

”Meillä tehdään hyviä pyöräteitä, ja niiden pitää olla käytettävissä myös talvella. Viime talvena kokeilimme väylien kunnossapitoa harjaamalla ja suolaamalla auraamisen sijaan. Tämä teki pyöräilyn huomattavasti helpommaksi. Tätä kokeilua laajennetaan 10 km vuodessa”, Keisanen sanoo.

”Seminaarin yksi tärkeä teema oli myös kaupunkikulttuuri ja yhteisöllisyys. Pyöräily on loistava väline vuorovaikutuksen lisäämiseen kaupungeissa: polkija on aina avoimena kohtaamaan tuttujaan ja tutustumaan uusiin ihmisiin”, pohtii Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Seminaarissa nousi vahvasti esille myös lasten pyöräilykasvatuksen merkitys. Tätä korostivat myös tanskalaiset ja hollantilaiset esiintyjät. VeloFinlandissa koulutettiinkin kymmenkunta uutta vapaaehtoista Pyöräkummia auttamaan kouluja ja päiväkoteja pyöräilyn edistämistä.

Pyöräliiton hallitukseen edustajia ympäri Suomen

Pyöräliiton vuoden 2017 hallitus.

Pyöräliitto valitsi uuden hallituksen vuosikokouksessaan 2.10. Helsingissä. Puheenjohtajana jatkaa helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs. Kausi on Kivekkään kolmas.
Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Oulun polkupyöräilijöitten puheenjohtaja Pasi Haapakorva, Vaasan pyöräyhdistys ry – Vasa cykelförening rf:n puheenjohtaja Sandra Nestorova, DI Janne Takala Tampereelta, Turun polkupyöräilijöitten hallituksen jäsen Antti Kosonen, Hämeen liiton kehitysasiantuntija ja Linnan Pyöräverstaan omistaja Minna Takala Hämeenlinnasta, Helsingin polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Marjut Ollitervo ja pitkän linjan pyöräilyaktiivi Klaus Tuurala Helsingistä.

Varajäsenet vuonna 2017 ovat Jani Holopainen Joensuusta, Mikko Ihanainen Tampereelta ja Timo Hast Espoosta.

Hallituksen kokoonpano edustaa kattavasti Pyöräliiton jäsenjärjestöjä, joita on eri puolilla Suomea Rovaniemeltä Joensuuhun ja Helsinkiin.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.