Ajankohtaiset

Polkupyörien takavalojen käyttö yli 3-kertaistunut parissa vuodessa – Pyöräliitto iloitsee kehityksestä ja jakaa tuhansia valoja lisää pyöräilijöille

Pyöräliitto kiittelee suomalaisia pyörien valojen käytön lisääntymisestä ja tuo valoa kansalle tuhansien ilmaisten ledien ja uuden Pyöräilytalvi-podcastin muodossa seitsemättä kertaa järjestettävässä Pyöräilytalvi-kampanjassa 15.-19.11.

Pyöräliiton uudessa 12-osaisessa Pyöräilytalvi-podcastissa Suomen eturivin asiantuntijat keskustelevat ympärivuotisen pyöräilyn hyödyistä, edellytyksistä ja iloista. Podcastia tehdään yhteistyössä Rambollin ja Helsingin kaupungin kanssa, ja sen ensimmäisen osa on kuunneltavissa Spotifyn tai Applen kautta sekä Radio Helsingissä keskiviikkona 17.11.

Valtakunnallisessa Pyöräilytalvi -kampanjassa riemuitaan valojen suosion kasvusta sekä niiden tuomasta tärkeästä lisähuomiosta pimeään vuodenaikaan pyöräileville. Valojen käyttöä lisätään entisestään jakamalla 3000 led-valoa valottomille pyöräilijöille 26 paikkakunnalla ympäri Suomen.

“Valojen tarkoitushan on tehdä pyöräilijä näkyvämmäksi muille tielläliikkujille, eli omaa tietä niillä ei välttämättä tarvitse kaupunkiympäristössä valaista, mutta turvallisuutta ne parantavat merkittävästi. Sen vuoksi onkin upea nähdä, kuinka suuri osa suomalaista on oppinut panostamaan pyörän valoihin”, Pyöräliiton erityisantuntija Martti Tulenheimo hehkuttaa.

Liikenneturvan seurantatilastojen mukaan valojen käyttö kasvaa vuosi vuodelta. Takavalo oli käytössä vuoden 2020 seurannassa jo useammalla kuin joka toisella pyöräilijällä (58 %), eli sen käyttö on yli kolminkertaistunut vuodesta 2018, jolloin takavalo oli 16 prosentilla pyörällä liikkuneista. Etuvaloa käyttää vielä useampi, eli 68 % pyörällä pimeän aikaan liikkuvista.Pyörällä liikkuvien valojen käyttö pimeällä valtakunnallisesti Liikenneturvan laskentojen mukaan [1]

Tieliikennelain uudistus kesällä 2020 teki etuvalojen lisäksi polkupyörien takavalot pakollisiksi, minkä ansiosta suomalaiset ovatkin yhä paremmin varustaneet pyöränsä asianmukaisilla valoilla.

Parantunut tekniikka, hinta ja saatavuus siivittävät valojen suosiota

Lakimuutoksen ohella suomalaisten joukkovalaistumista tukevat Tulenheimon mukaan valojen tekninen kehitys sekä hinnan ja saatavuuden parantuminen: kestävät ja kohtuuhintaiset valot on helppo poimia tänä päivänä mukaan vaikka lähikaupasta.

“Oma suosikkini on USB-ladattava led-lamppu, jonka voi kiireessä napsauttaa vaikka reppuun kiinni, ja mikä parasta, ladata kätevästi työpaikalla, koulussa tai kahvilassa. Sähköpyörissä, jotka ovat muuten talvipyörien aatelia, valot ovat valmiiksi integroituna”, Tulenheimo vinkkaa.

Myös kampanjointi on voinut vaikuttaa valojen suosion kasvuun: Pyöräilytalvi on nostanut valojen käyttöä esiin jo vuodesta 2015 lähtien.

Pyörä on erinomainen liikenneväline ympäri vuoden

Pyöräily liikuttaa ja on kätevä liikennemuoto ympäri vuoden, eikä talvella pyöräily ole sen konstikkaampaa kuin muinakaan vuodenaikoina kunhan päällä on säähän sopivat vaatteet. Pyöräily on helppo ja koronaturvallinen tapa edistää terveyttä ympäri vuoden ja taklata kaamos ulkoilmasta nauttimalla, Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja muistuttaa.

Pyörällä liikkuu kolme neljästä suomalaisesta (15-79-vuotiaat) ainakin silloin tällöin. Noin kolmannes (32 %) pyöräilee lumettomaan aikaan vähintään kerran viikossa tai useammin. Joka kuudes suomalainen pyöräilee ainakin silloin tällöin ympäri vuoden. [2]

Lue ja kuuntele:

Lähteet:

[1] Liikenneturva: Pyöräilevien valojen käyttö pimeällä valtakunnallisesti.

[2] IROResearch Oy 2019. Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen – Tuhat Suomalaista -kysely / Lokakuu 2019.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Martti Tulenheimo