Ajankohtaiset

Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja käynnistyy jälleen – jaossa ensi vuonna pakollisiksi tulevia takavaloja

Jatketaan polkemista talvellakin! Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja järjestetään marraskuussa 2019 jo viidennen kerran. Pyöräilytalvi-kampanja (18.–22.11.) kannustaa suomalaisia ympäri vuoden pyöräilyyn ja jakaa tänä vuonna tapahtumissaan ilmaiseksi takavaloja, jotka tulevat ensi vuonna Suomessa pakollisiksi.

Ympärivuotinen pyöräily kasvattaa vuosi vuodelta suosiotaan Suomessa. Traficomin vastikään tekemä kysely osoittaa, että ympäri vuoden pyöräilyä suosii vastaajista jo 17 %, kun vuonna 2018 määrä oli 11 %. Pyöräliitto iloitsee suosion kasvusta.

“Pyöräily talvella ole mitenkään erikoista tai vaativaa, kuten ei ole talvella käveleminenkään. Päinvastoin: pyöräily on nopein ja hauskin tapa liikkua myös lämpötilan pudottua ja päivien pimennyttyä”, sanoo Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo.

18.–22.11. järjestettävä Pyöräilytalvi-kampanja nostaa esille ympärivuotisen pyöräilyn iloa ja mutkattomuutta, mutta tuo esille myös takavalon tärkeyden. Tieliikennelaki on uudistumassa ja pyöräilijöiden takavalot tulevat pakollisiksi Suomessa kesällä 2020, mutta Pyöräliitto kannustaa ottamaan punaisen kissansilmän käyttöön saman tien.

“Takavalon tarkoitus on, että muut liikenteessä huomaavat pyöräilijän hyvin. Etuvalon käyttö on muutamassa vuodessa lisääntynyt Suomessa merkittävästi, ja nyt on takavalon vuoro”, Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo sanoo.

Pyöräliitto jakaa Pyöräilytalvi-kampanjan tempauksissa ympäri Suomen valoja yhteensä 4000 kappaletta. Valot kampanjalle lahjoittaa Uber.

Pyöräliitto ohjeistaa, että takavalo kannattaa sijoittaa pyörän satulatankoon.

“Tarvittaessa takavalon voi kiinnittää reppuun tai takkiin, ja löytyy myös kypäriä, joissa takavalo on valmiina. Helpointa on kuitenkin, että se kulkee pyörässä mukana”, Tulenheimo toteaa.

Pyöräilytalvi-kampanja järjestetään 18.–22.11. Viikon aikana Pyöräliiton paikallisyhdistykset järjestävät tempauksia eri puolilla Suomea yhteensä 25 eri paikkakunnalla. Tempauksissa jaetaan muun muassa takavaloja valottomille pyöräilijöille. Tempaukset löytyvät kootusti sivulta: https://pyorailytalvi.fi/tapahtumat.

Lisäksi Instagramissa on käynnissä valokuvakilpailu, jossa parhaan #pyöräilytalvi-kuvan ottanut palkitaan Pelago-polkupyörällä.

Lisätietoja:

Martti Tulenheimo