Vuoden parhaat pyörät on valittu!

Pyöräliiton tavallisista pyöräilijöistä koostunut raati valitsi jälleen vuoden urheilu- ja arkipyörät. Voittajat julkistettiin perjantaina 2.3. GoExpo -messuilla Helsingissä.

“Ehdokkaissa ja ylipäätään GoExpossa näkyy pyöräilyn monipuolisuus. Ehdokkaita asettaneet pyörien maahantuojat ja valmistajat ovat selvästi miettineet, että pyörää voi käyttää todella moneen tarkoitukseen”, sanoo Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala.

Vuoden 2018 arkipyörä on viimeistelty kokonaisuus

Vuoden arkipyöräksi valittiin Pelago Airisto Commuter. Raati kehui sitä laadukkaaksi ja klassisen kauniiksi arkipyöräksi, josta on vaikea löytää mitään huonoa. Pyörässä näkyy vahvasti suomalainen muotoiluperinne ja laatuajattelu.

Airisto Commuter on erittäin viimeistelty kokonaisuus, jolla sujuvat nautinnollisesti ja tyylillä niin työmatkat kuin kesäiset retket. Pyörän osat ovat laadukkaita ja helppohoitoisia. Esimerkiksi napadynamo takaa sen, etteivät valot eivät ikinä unohdu matkasta. Shimanon Alfine 8-vaihteisto ja hydrauliset levyjarrut toimivat varmasti kaikissa olosuhteissa ja vaativat vain vähän huoltoa.

“Pyörä sopii monenlaiseen arkeen. Kaikki raatilaiset pitivät pyörän estetiikasta ja laadukkaasta viimeistelystä. Pyörä on hyvin muotoiltu ja toteutettu. Esimerkiksi soittokello ja tanko ovat samaa materiaalia ja muodostavat tyylikkään kokonaisuuden”, kertoo Takala.

Pyörään saa kiinnitettyä tavaratelineen niin taakse kuin eteenkin. Pyörän ovh. on 1575 euroa, joten se on työmatkapyörien kalleimmasta päästä, mutta Airisto Commuterissa hinnalle saa vastinetta.

Parannettavaa raati löysi ainoastaan vakiovarustelussa: jonkinlainen ratkaisu tavaroiden kuljetukseen tulisi kuulua arkipyörään.

Vuoden 2018 urheilupyörä tarjoaa hauskuutta kohtuuhintaan

Vuoden urheilupyöräksi valittiin Helkama Veloxin maahantuoman sähkömaastopyörä BH Emotion Rebel 29 Lite.

“Vuoden urheilupyörä on kohtuuhintainen tapa saada hauskuutta elämään ja löytää liikunnan ilo. BH Emotion Rebel 29 Lite on todella innostava pyörä, jolla ajaessa löysin sisäisen pikkupojan itsestäni”, Takala hehkuttaa.

Sähköavustus tarjoaa mahdollisuuden kenelle tahansa kunnosta riippumatta nauttia metsäpoluilla pyöräilystä. BH Emotion Rebel 29 Lite sopii ihmiselle, joka haluaa löytää pyöräilyn ilon.

Raati piti pyörän kohtalaisen pystystä ja miellyttävästä ajoasennosta. Etujousituksella varustetussa pyörässä on myös kiinnikkeet takatarakalle, jonka ansiosta siitä saa muokattua työmatkapyörän, jota eivät pysäytä lumisateet tai huonosti hoidetut pyörätiet.

Raati arvioi, että BH Emotion Rebel 29 Lite sopii myös perheen teinille mopoauton tai mopon korvikkeeksi. 2790 euron hintainen pyörä on etujousitettujen sähkömaastopyörien luokassa kohtuuhintainen ja siksi raati näki sen voivan houkutella laajempia kansanryhmiä. Pyörä on kevyt, mutta sillä voi ajaa painavampikin kuski. Laadukas Yamahan moottori takaa vauhdikkaan menon.

Pyörän osasarjat eivät ole markkinoiden parhaita, mutta hintaluokassaan hyviä.

Vuoden pyörät pähkinänkuoressa

Vuoden arkipyörä 2018: Pelago Airisto Commuter

• Mixte-runkotyypillä varustettu klassisen kaunis työmatkapyörä

• Erittäin laadukas kokonaisuus, jossa jokainen osa on mietitty ja huolella valittu