Ajankohtaiset

Vuoden pyörissä älyä ja nuoruutta

Pyöräliiton tavallisista pyöräilijöistä koostunut raati valitsi jälleen vuoden urheilu- ja arkipyörät. Voittajat julkistettiin tänään GoExpo -messuilla Helsingissä.

“Jo toista kertaa molemmat Vuoden pyörät ovat sähköavusteisia pyöriä. Sähköpyörät ovatkin yleistymässä vauhdilla ja niiden tarjonta on erittäin monipuolista kaupunkipyöristä maantiepyöriin”, toteaa Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala.

“Sähköavusteiset pyörät käyvät automatkojen korvaajaksi jopa 20 kilometrin työmatkoille. 80 % suomalaisten automatkoista on alle 20 kilometrin pituisia, joten sähköpyörä on monelle erinomainen ratkaisu päästöttömien arkimatkojen tekoon”, Takala vinkkaa.

Vuoden 2020 arkipyörä Crescent ELLIE on markkinoiden turvallisin ja älykkäin

Vuoden arkipyörä 2020 Cresent Ellie
Vuoden arkipyörä 2020 Crescent Ellie

Crescent ELLIE näyttää perinteisen tyylikkäältä sähköavusteiselta kaupunkipyörältä, mutta kätkee sisäänsä ennennäkemättömiä turvallisuusominaisuuksia. Koppla -järjestelmään kuuluvat mm. lukkiutumaton etujarru, varkaudenesto ja automaattisesti onnettomuuksista ilmoittava älyjärjestelmä. Vastaavia ominaisuuksia on totuttu näkemään vain autoissa, mutta nyt Crescent tuo ne kaupunkipyörään.

Pyörän GPS-paikannusjärjestelmä takaa, ettei pyörän varastaja pääse pälkähästä. Pyörän omistaja saa välittömästi tiedon älypuhelimeensa, jos pyörää liikutetaan sen ollessa pysäköitynä ja varastettu pyörä on helppo löytää paikannuksen ansiosta.

Pyörässä on myös mahdollisuus rajata sen käyttö tietylle alueelle. Ominaisuus voi olla kätevä, jos pyörän käyttäjä on muistisairas ikäihminen ja omaiset haluavat varmistaa, ettei fillarilla lähdetä liian kauas kotoa. Myös pyörävuokraamoille Crescent Ellien älyominaisuudet ovat tervetulleita.

Ellien matala runko takaa helpon kyytiin nousun ja EGoing –sähkömoottori keveän matkanteon. Shimanon Nexus 7 –vaihteisto toimii miellyttävästi ja huolettomasti sähköavustuksen kanssa. Lukkitumaton levyjarru edessä on tehokas sekä turvallinen ja takarenkaan jalkajarru taas huoltovapaa.

Pyöräliiton raati arvosti myös pyörän monipuolista varustelua. Vakiovarusteisiin kuuluvat hyvät etu- ja takavalot, lukko, tukeva jalka, arjen luksusta tuovat teräslokarit sekä irrotettava kori, jonka voi laittaa joko tarakalle tai ohjaustangon etupuolelle.

Raadin mukaan Crescent Ellie on pyörä jolla voi ajaa kuka tahansa, joten sen potentiaalinen käyttäjäkunta on laaja.

Kritiikkiä raadilta tuli pyörän korkeasta hinnasta, joka on 3248 euroa. Ovatko pyörän älyominaisuudet todella niin hyviä, että pyörästä kannattaa maksaa 500-1000 euroa enemmän? Toisaalta turvallisuudelle ja huolettomuudelle varkaustapausten varalta on hankala laskea arvoa.

Vuoden urheilupyörä Tunturi e260 saa teininkin liikkeelle

Vuoden 2020 urheilupyörä Tunturi e260

Vuoden urheilupyöräksi valittiin Tunturin e260 sähkömaastopyörä, joka on tarkoitettu lapsille ja nuorille. 26-tuumaiset renkaat ja pieni runkokoko varmistavat, että pyörä sopii erityisesti 9-14 vuotiaille, mutta myös pienimmille aikuisille.

Tunturi e260 mahdollistaa pidemmätkin perheen yhteiset lenkit sekä hauskat koulu- ja harrastusmatkat ympäri vuoden.

Shimanon Steps E5000 –sähkömoottorissa on miellyttävän pehmeä ajotuntuma ja se tarjoaa riittävästi vääntöä nuorille kuskeille. Yli 400 Wh akku varmistaa pitkän toimintasäteen. Shimanon hydrauliset levyjarrut pysäyttävät pyörän tehokkaasti kelissä kuin kelissä. Nexus –vaihteisto on hyvä ja huoleton ratkaisu nuorten pyörään.

Pyöräliiton raati piti mainiona, että nuorillekin on tarjolla sähköavusteinen maastopyörä. Tunturi e260 on varusteltavissa tarakalla ja lokasuojille ja siihen on helppo asentaa nastarenkaat talvea varten. Tunturi e260 mahdollistaa lapselle ja nuorelle itsenäisen liikkumisen ja kannustaa arkiliikuntaan ympäri vuoden, vaikka matkat olisivat vähän pidempiäkin tai maasto mäkisempää. Sähköavusteisen pyörän hankinta esiteinille tarjoaa vanhemmalle hyvän syyn kieltäytyä kyyditsemisestä ja saa nuoret liikkeelle hauskalla tavalla.

Miinusta pyörälle tuli valojen puuttumisesta vakiovarustuksesta. Lapsille ja nuorille tarkoitettuun sähköpyörään ne on tosin helppoa lisätä. Myös etuhaarukan laatu ja kestävyys arveluttivat raatilaisia.

Pyörän hinta, 2150 euroa on kohtuullinen, vaikka toki paljon nähden siihen mihin lasten ja nuorten pyörissä ollaan totuttu. Toisaalta pyörän ansioista muita liikennekuluja pystyy vähentämään merkittävästi ja perhe saa mahdollisuuden tehdä yhdessä pyörälenkkejä ja -retkiä, joista kaikki nauttivat.