Haku VeloFinland 2023 isäntäkaupungiksi käynnissä

Suomen merkittävimmän pyöräliikenteen seminaarin, VeloFinlandin, isäntäkaupungin haku vuodelle 2023 on nyt käynnissä. Hakemuksia voi jättää 26.8.2022 klo 16 saakka.

VeloFinland on pyöräliikenteen tapahtumakokonaisuus liikenteen, kaupunkisuunnittelun ja pyörämatkailun ammattilaisille, aktiiveille, päättäjille ja medialle. Siihen kuuluu pääseminaari perjantaina ja lauantaina sekä tietenkin iltaohjelmat, erilaiset oheistapahtumat sekä luonnollisesti pyöräily kohdekaupungissa ja lähiseuduilla. Seminaariviikonloppuun kuuluu myös Pyöräliiton vuosikokous.

Isäntäkaupungille seminaari tuo 150-250 vierasta ympäri Suomea ja Eurooppaa. Mukana on alan maailman ja Suomen parhaita asiantuntijoita, joiden osaamista voi hyödyntää kaupungin kehittämisessä. Osallistujat käyttävät merkittävästi rahaa mm. majoitus- ja ravintolapalveluihin sekä nostavata tapahtumakaupunkia vahvasti esiin somekanavissa.

Tapahtuman isännöinti vahvistaa kaupungin imagoa kestävän liikkumisen ja matkailun edelläkävijänä. Tämä ei jää ainoastaan seminaarivieraisiin, vaan tieto leviää laajemmallekin: tapahtuman somenäkyvyys on varsin merkittävää.

Hakuprosessi

• Suosittelemme hakemista harkitsevia tahoja olemaan yhteydessä suoraan Pyöräliiton toiminnanjohtajaan ja keskustelemaan asiasta.
  • Vapaamuotoiset ja tiiviit hakemukset (esim. 1-2 sivua tai enintään 15 diaa) on toimitettava 26.8.2019 klo 16 mennessä sähköpostitse osoitteeseen pyoraliitto@pyoraliitto.fi.
  • Pyöräliiton hallitus käsittelee hakemukset ja pyytää tarvittaessa lisätietoja.
  • Vuoden 2023 isäntäkaupunki julkistetaan tämän vuoden VeloFinlandin päätöstilaisuudessa la 1.10. Oulussa.
  • Vuoden 2023 VeloFinland järjestetään syys-lokakuussa isäntäkaupungin kanssa sovittavina päivinä.

Hakemuksen sisältö ja odotukset isäntäkaupungilta

Odotamme isäntäkaupungilta kunnianhimoa ja hyviä esimerkkejä pyöräliikenteen ja/tai pyörämatkailun edistämisessä sekä halua tehdä laadukas tapahtuma yhdessä Pyöräliiton kanssa.

Tilojen kuvaus ja ehdotus potentiaalisista tiloista

• Isäntäkaupunki vastaa tapahtuman tila- ja kahvituskustannuksista.
  • Tiloista tulee löytyä yksi tila vähintään 200 hengelle, yksi pienempi luentosali, vähintään 2 työpajatilaa (n. 20-40 hlöä) sekä VeloMessuille sopivaa tilaa vähintään 30 m2 (aula, ravintola, erillinen sali).
  • Tilojen tulee olla hyvin saavutettavissa polkupyörällä ja julkisilla kulkuneuvoilla.
  • Arvostamme persoonallisia, mutta toimivia tiloja. Villejäkin ehdotuksia otamme vastaan. Hakemusvaiheessa tilavaihtoehtoja voi olla useita, joista voidaan yhteistyössä valita lopullinen tila.
  • Ruokailumahdollisuudet tilojen yhteydessä tai läheisyydessä (myös lauantaisin).
  • Eri hintaisia majoitustiloja pyöräilyetäisyydellä tapahtumatilasta.

Henkilöstöresurssit

• Nimetty henkilö tai henkilöt kaupungin puolelta, joiden kanssa voidaan suunnitella tapahtuman sisältöjä ja käytännön järjestelyitä. Yleensä yhteyksiä on tarvittu ainakin kaupungin liikennesuunnittelun ja tapahtumajärjestämisen puolelta.
  • Kuvaus saatavilla olevasta tuesta tapahtuman viestinnän tueksi.

Ohjelma

• Varsinaisesta ohjelmasisällöstä vastaa Pyöräliitto, mutta ohjelmaa suunnitellan yhteistyössä isäntäkaupungin ja eri yhteistyötahojen kanssa.
  • Toivomme hakijakanditaateilta ideoita ohjelmaan, esim. mikä on hakijakaupungissa kiinnostavaa pyöräliikenteen, pyörämatkailun ja kaupunkisuunnittelun näkökulmasta.

Polkupyörät seminaarivieraille

• Osallistujille tarvitaan muutamia kymmeniä kaupunki- tai vuokrapyöriä käyttöön ainakin opintoretkien ajaksi. Hakemuksessa tulee olla selvitys siitä miten pyörät saadaan vieraiden käyttöön. Tarvittaessa Pyöräliitto voi auttaa pyörien järjestämisessä.

Kaupungin pyöräilyn edistäminen

• Esimerkkejä kaupungin parhaista uusista pyöräliikennettä edistävistä toimenpiteistä.
  • Kuvaus pyöräliikenteen nykytilasta ja tavoitteista.

Yhteistyöverkostot

• Kuvaus potentiaalisista yhteistyöverkostoista (esim. oppilaitokset) ja pyöräilyn kansalaisjärjestötoiminnasta kaupungissa.
  • Yritykset, elinkeinoelämä ja päättäjät.
  • Mahdolliset yhteistyöverkostot ulkomaille, erityisesti lähialueille.

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja

P. 044-2795588

matti.koistinen@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.