Janne Paananen valittu Pyöräliiton toiminnanjohtajaksi

Pyöräliiton toiminnanjohtajaksi on valittu Janne Paananen. Hän aloittaa tehtävässä 8.1.2024.

47-vuotiaalla Paanasella on taustallaan liki 20 vuoden kokemus järjestötyöstä, joista noin yhdeksän vuotta hän työskenteli ehkäisevää päihdetyötä tekevän YAD ry:n toiminnanjohtajana.

Vuoden 2022 lopussa Paananen lähti vetämään Keski-Suomen gravelreittejä kartoittanutta Hiekkateiden hurmaa -hanketta, jonka hedelmänä julkaistiin syksyllä 2023 Lakeland by Cycle -reitistö.

“Aiemmin pyöräily merkitsi minulle ennen kaikkea liikkumista paikasta toiseen ja kesälomien pyöräretkiä. Tänä vuonna olen pyöräillyt enemmän kuin koskaan elämässäni, ja hankkeen vetämisen myötä aloin hahmottaa tarkemmin, miten pyöräily vaikuttaa yhteiskuntaan ja vaikkapa terveyteen”, Paananen kertoo.

“Liikennesuunnittelulla ei tarvitse tähdätä pelkästään siihen, että vähennetään liikenneonnettomuuksia, vaan sen kautta voidaan parantaa hyvinvointia”.

Pyöräily on Jyväskylässä asuvalle Paanaselle ympärivuotista arkiliikuntaa ja tapa pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Vapaa-ajallaan hän nauttii erityisesti lumilautailusta, lukemisesta ja lautapeleistä.

“Lähden joka päivä fillarilla jonnekin, edes lounaalle keskustaan. Ja ilman kirjaa en mene minnekään”, Paananen kertoo.

“Pyöräilijänä minulla on oikeastaan kaksi tapaa pyöräillä. Pidän kaupunkitutkiskelusta kotikaupunkini lähiöissä, joihin tutustun muokkailemalla arkireittejä. Toinen juttu ovat pyörämatkat. Olemme perheen kanssa pyöräilleet useana vuotena pitkin rannikkoa, ja teemana on ollut, että jokaisella reissulla pitää vierailla majakalla. Haluaisin tuoda muutenkin pyörämatkailua Suomessa vahvemmin vaihtoehdoksi vaikkapa Kanarian-lomalle”.

Paananen toivoo, että voisi Pyöräliiton toiminnanjohtajana lujittaa pyöräliikenteen roolia suomalaisessa yhteiskunnassa.

“Toivoisin, että yhä useampi valitsisi auton sijaan polkupyörän edes joskus. Jos monelle auto on automaatio, miksei pyöräilystä voisi tulla itsestään selvä valinta”.

Kuva: Aki Rantala