Kaikille avoin pyöräpaja avaa ovensa Tampereella lauantaina 20.1.

Tampereen ensimmäisen avoimen pyöräpajan toiminta käynnistyy lauantaina 20.1. avajaisten merkeissä osoitteessa Mariankatu 24. Pajan käyttö on maksutonta, ja se on avoinna käyttäjille 24.1. alkaen keskiviikkoisin ja torstaisin kello 1720.

Tampereen pyöräpaja on avoin tee-se-itse -tila, jonne kaikki ovat tervetulleita korjaamaan, ylläpitämään ja rakentamaan polkupyöriä. Periaatteena on, että pajassa jokainen korjaa itse pyöränsä, mutta pajan vapaaehtoiset auttavat ja neuvovat pyydettäessä. Pyöräpajan käyttäminen on maksutonta ja pajan työkalut ovat kaikkien käytettävissä, mutta niitä ei lainata ulos. Myös pajalle lahjoitetut pyörän osat ovat kaikkien käytettävissä maksutta. Tulevaisuudessa pajalta voi myös ostaa joitain pyörän korjauksessa tarvittavia kulutusosia.

Yleisö on tervetullut Tampereen pyöräpajan avajaisiin lauantaina 20.1. kello 14 alkaen. Avajaisissa on myynnissä pyöräpajan tukituotteita, ja tilaisuuden ohjelmassa on myös livemusiikkia. Pyöräpaja on 24.1. lähtien avoinna keskiviikkoisin ja torstaisin kello 17-20.

Tampereen pyöräpaja on perustettu yhteistyössä Pyöräliiton koordinoiman Pyöräpajat rullaamaan -hankkeen, Tampereen seudun polkupyöräilijöiden (TaPo) sekä paikallisten pyöräilyaktiivien kesken. Pajaa ylläpitäviin vapaaehtoisiin saa yhteyden pyöräpajan Instagram-tilin kautta tai sähköpostitse: tampere(a)pyorapajat.fi.

”Tamperetta on pitkään kehitetty pyöräilymyönteiseen suuntaan, ja nyt tässä kehityksessä kääntyy uusi sivu pyöräpajan perustamisen myötä. Pyöräpaja luo Tampereelle lisää hyvää pyöräkulttuuria!”, iloitsee TaPo:n jäsen ja pyöräpajan vapaaehtoinen Sami Haapaniemi.

Tampereen pyöräpaja toimii täysin vapaaehtoisvoimin eikä tavoittele taloudellista voittoa. Paja on puoluepoliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sekä päihteetön paikka, ja sen käyttäjiltä edellytetään turvallisemman tilan periaatteisiin sitoutumista.

Pyöräpajan toimintaa voi tukea tavaralahjoituksilla. Paja ottaa vastaan hyväkuntoisia pyöränosia, polkupyöriä, kalusteita, työkaluja ja muita tarvikkeita. Lisätietoja ja toimintaohjeita suuriin lahjoituksiin liittyen voi tiedustella vapaaehtoisilta. Toimintaa pyörittävien vapaaehtoisten joukkoon pääsee mukaan ottamalla yhteyttä pajan nykyisiin aktiiveihin.

Lisätietoja:

Hemmo Rättyä, projektipäällikkö