Kestämätöntä liikenteen budjetointia

Eilen päättyneen budjettiriihen tuloksiin ei voi olla kuin pettynyt. Aktiiviset liikkumistavat kävely ja pyöräily jäivät liikenteen rahoituksessa sivuosaan. Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelma sai vuodelle 2022 rahoitusta vain 4 miljoonaa euroa. Pudotusta tästä vuodesta on 24,5 miljoonaa.

Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmalla on parannettu pyöräliikenteen edellytyksiä kunnissa ympäri Suomen. Vuonna 2020 investointiohjelman kautta oli myönnettävissä tukea 31,5 miljonaa € ja kunnat hakivat sitä 67,5 miljoonan €:n edestä. Tarve rahoitukselle on siis ilmeinen. Tämän vuoden haun osalta lukuja ei valitettavasti vielä ole, rahaa on jaossa 28,5 miljoonaa €. Investointiohjelman rahoituksen väheneminen näin paljon vuoteen 2022  vaarantaa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteen nostaa pyöräliikenteen matkamääriä 30 %:lla vuoteen 2030 mennessä.

Autolla kuljetaan aivan liikaa jopa aivan lyhyitä matkoja, kuten oheisesta kaaviosta käy ilmi (Henkilöliikennetutkimus 2016). Yli puolet 2-3 kilometrin pituisista matkoista kuljetaan autolla. Paremmat ja turvallisemmat pyöräliikenteen väylät kannustaisivat siirtymään liikkumaan pyörällä. Tämä olisi hyvä kansanterveyden, liikenneturvallisuuden ja ilmaston kannalta. Kaupungeissa tämä vähentäisi myös liikennemelua ja pienhiukkaspäästöjä.

Sähköpyörien yleistyessä pyörällä arkimatkojen kulkeminen on varteenotettava vaihtoehto yhä useammalle. On valitettavaa että hallitus ei näe pyöräliikenteen potentiaalia ilmaston, ympäristön ja kansanterveyden suhteen.