Muutoksia polkupyörien ja polkupyörän perävaunun valaisin- ja heijastinvaatimuksiin

Traficom tiedottaa tänään 12.3.2020 muutoksista pyöriä ja niiden perävaunuja koskeviin valaisin- ja heijastinvaatimuksiin. Määräys kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen, nelipyörien, niiden perävaunujen sekä kevyiden sähköajoneuvojen rakenteesta ja varusteista tulee voimaan 15.3.2021. Määräys pohjautuu 1.3.2021 voimaan tulleeseen ajoneuvolakiin.

Pähkinänkuoressa kyse on seuraavasta:

”Polkupyöriin ja niiden perävaunuihin saa jatkossa asentaa sivuheijastimiksi tarrakiinnitteisiä heijastimia. Pelkästään urheilu- ja kilpakäyttöön tarkoitettuihin polkupyöriin ei ole pakko asentaa jatkossa[kaan] mitään valaisin- ja heijastinlaitteita, mutta tieliikennelain vaatimus polkupyörän etu- ja takavalaisimesta hämärään aikaan ajettaessa koskee myös näitä polkupyöriä.”

Muutoksilla mahdollistetaan siis tarrakiinnitteisten heijastimien asentaminen sivuheijastimeksi kovamuovisten sijaan. Tämä on hyvä ja Pyöräliitonkin esittämä muutos. Kovamuoviset heijastimet hajoavat varsinkin maastokäytössä helposti. Lisäksi viime vuosina markkinoille on tullut monia vaihtoehtoja kovamuovisille heijastimille. Kannattaa tosin huomata, että kaikki tarraheijastimet eivät olet määräyksessä edellytetyn EN 13356 standardin mukaisia, mutta niitä on kyllä markkinoilla tarjolla.

Esitimme myös kritiikkiä aiemmin luonnoksessa olleita pyörien peräkärryjen takaheijastinvaatimuksia kohtaan. Nyt määräyksessä niitä on kevennetty vastaamaan vaatimuksia, jotka koskevat autojen peräkärryjä.

Urheilu- ja kilpapyöriä koskevat vastakin kevennetyt vaatimukset heijastimien osalta, eli niihin ei ole pakko asentaa valaisin- tai heijastinlaitteita. Mutta hämärään aikaan niissäkin on oltava valot edessä ja takana, kuten tieliikennelaki edellyttää.