Näin siivotaan pyöräkellarit – Pyöräliitto julkaisi taloyhtiöille suunnatun oppaan hylättyjen pyörien hävittämisestä

Tiedote 16.11.2023

Käyttämättömien polkupyörien röykkiöt ovat riesa monen taloyhtiön pyöräkellarissa, kun esimerkiksi poismuuttavat asukkaat jättävät jälkeensä huonokuntoisia polkupyöriä ja heikkolaatuiset pyörät hylätään rikkoutuessa mieluummin kuin huolletaan. Pahimmillaan romupyöristä tukkeutunut pyörävarasto tekee arkipyöräilystä epämiellyttävän hankalaa. Pyöräliiton julkaisema opas auttaa taloyhtiöitä pitämään pyörävarastot järjestyksessä ja hävittämään hylätyt pyörät sujuvasti ja laillisesti.

Helppolukuinen ja vaiheittain etenevä opas on valmisteltu yhteistyössä Isännöintiliiton, Kiinteistöliiton sekä Poliisihallituksen kanssa. Hylätyt pyörät taloyhtiöissä -opas on julkaistu Pyöräliiton verkkosivuilla, ja sitä päivitetään jatkossa aina tarvittaessa.

Vaikka siivoton pyörävarasto tekisi pyöräilevän asukkaan arjesta hankalaa, ei pyöriä saa alkaa hävittämään omin päin, vaan päätös pyörävarastojen siivoamisesta kuuluu taloyhtiön hallitukselle. Oppaan onkin tarkoitus madaltaa kynnystä pyörävarastojen siivoamiseen sekä kannustaa taloyhtiöitä parantamaan pyöräpysäköinnin laatua.

Myös hylätyn omaisuuden käsittely ja varsinkin hävittäminen vaativat erityistä tarkkuutta, ja oppaassa korostetaankin aktiivisen viestinnän, sopivan väljän aikataulun ja hävitettävien pyörien huolellisen dokumentoinnin tärkeyttä. Oppaassa neuvotaan, kuinka varmistetaan pyörän varmasti olevan omistajansa hylkäämä, miten hylättyjä pyöriä kannattaa varastoida sekä millä keinoin niistä voi hankkiutua eroon.

Siisti pyörävarasto innostaa pyöräilemään

Hyvin suunniteltu pyörävarastojen siivous on taloyhtiölle verrattain vaivaton tapa osoittaa pyöräileville asukkaille, että heidän tarpeensa on ymmärretty ja huomioitu. Siivousprosessin voi käynnistää vaikka heti, ja myös asukkaat voivat tehdä asiasta aloitteen taloyhtiön hallitukselle.

“Loppuvuosi on otollista aikaa pyörävarastojen siivoamiselle: Lomakauden ulkopuolella asukkaat ovat hyvin tavoitettavissa, ja pyörävarastoon on hyvä raivata pyöräilyvuoden hiljaisempina kuukausina tilaa ennen kevättä, jolloin hankitaan ahkerasti uusia pyöriä ja tarvitaan niille säilytystilaa”, rohkaisee Pyöräliiton viestintäsuunnittelija Jukka-Pekka Ronkainen.

Pyörävaraston siivoaminen voi parhaimmillaan olla asukastyytyväisyyttä parantava toimenpide, joka voi poikia enemmänkin intoa pyöräilyolosuhteiden kohentamiseen.

“Laadukas pyöräpysäköinti on tutkitusti tehokas pyöräilyn kannustin. Kun ylimääräiset polkupyörät on poistettu tilaa viemästä ja siisti pyörävarasto ilahduttaa asukkaita, kannattaa heräävä innostus kanavoida pyörävaraston muuhun kehitystyöhön. Merkittävä konkreettinen parannus voisi esimerkiksi olla runkolukittavien telineiden hankkiminen, varastotilan lukituksen päivitys tai vaikka pienen pyöränhuoltopisteen perustaminen pyörävaraston nurkkaan”, Ronkainen vinkkaa.