Pyörä pakolaiselle -toiminta käynnistyi uudelleen – polkupyöristä heti huutava pula

Tiedote 8.6.2023

Pyöräliiton koordinoima Pyörä pakolaiselle -toiminta on käynnistynyt uudelleen. Kampanjan tarkoituksena on välittää lahjoitettuja polkupyöriä niitä tarvitseville pakolaisille. Vuonna 2023 toiminta lähtee liikkeelle pääkaupunkiseudulta, josta se levittäytyy mahdollisuuksien mukaan myös muualle Suomeen. Lahjoitettaville pyörille on kova kysyntä, ja pyörää tarvitsevia pakolaisia saapuu maahan jatkuvasti lisää.

Pyörä pakolaiselle -toiminnan aktivoiduttua uudelleen toukokuussa kävi nopeasti ilmi, että polkupyörille on valtava tarve. Kyselyitä polkupyöristä on tullut lyhyessä ajassa runsaasti, mutta sen sijaan pyörälahjoituksia on kertynyt vasta vähän.

“Yhtä lahjoitettua pyörää kohti on useita kymmeniä pyörää vailla olevia pakolaisia. Pyörää odottavien pakolaisten jono kasvaa päivä päivältä”, kertoo projektipäällikkö Hemmo Rättyä Pyöräliitosta.

Kellareissa pölyä kerääville polkupyörille olisikin nyt tarjolla hyvä kierrätyskeino.

“Lahjoitettavaksi kelpaavat kaikenlaiset pyörät aina lastenmalleista maastopyöriin. Ainoa ehto on, että lahjoitettavan pyörän on oltava ajokuntoinen ilman isoja huoltotoimenpiteitä”, Rättyä kannustaa.

Varaston tukkeena lojuva polkupyörä voi olla pakolaiselle ja tämän perheelle tärkeä arjen työkalu. Pyörä on edullinen kulkuväline, joka mahdollistaa monella tavalla yhteiskuntaan osallistumisen: Sillä hoituvat koulussa tai töissä käyminen, asiointi kaupungilla, uuteen asuinympäristöön tutustuminen sekä kuntoilu. Myös lapset ja nuoret tarvitsevat pyöriä koulu- ja harrastematkoihinsa.

“Suomeen saapuu jatkuvasti etenkin Ukrainan sotaa pakenevia ihmisiä. Polkupyörä auttaa saamaan jokapäiväisen elämän uudessa kotimaassa raiteilleen ja tukee kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomi on pyöräilymaa, ja pyörällä liikkuminen on luonteva osa arkista elämää”, Rättyä toteaa.

Lahjoittaminen käy helposti

Pyörien lahjoittaminen tapahtuu täyttämällä lomake verkko-osoitteessa pyorapakolaiselle.fi. Pyörän lahjoittaja ilmoittaa pyörän tyypin ja koon sekä yhteystietonsa. Tämän jälkeen pyörän voi tuoda ohjeiden mukaan joko itse Helsingin Pasilaan, tai tarpeen vaatiessa sen noudosta voi sopia pääkaupunkiseudulla. Pyörän voi lahjoittaa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, mutta tällöin lahjoitettava pyörä tulee toimittaa itse Pasilaan.

Vaikka pyörän ei tarvitse olla uusi tai kallis, on sen kuitenkin oltava ajokuntoinen. Rikkinäiset ja rämät pyörät kuormittavat pyöränvälitystoimintaa, eikä niitä voida luovuttaa eteenpäin.

Pyörää etsivä pakolainen voi ilmoittaa tarvitsevansa pyörän täyttämällä samasta verkko-osoitteesta löytyvän hakulomakkeen. Kun etsittävän ja tarjotun pyörän kriteerit kohtaavat, saa pyörää odottava pakolainen sähköpostiinsa ilmoituksen sekä ohjeet pyörän noutamista varten. Kaikki luovutettavat pyörät pitää toistaiseksi hakea Pasilasta.

Tiloja ja vapaaehtoisia tarvitaan

Pyörä pakolaiselle (englanniksi Bikes4Refugees ja ukrainaksi Велосипеди для біженців) on Pyöräliiton vuonna 2022 käynnistämä kampanja, joka sai alkunsa tarpeesta auttaa Ukrainan sotaa Suomeen pakenevia ihmisiä. Kampanjan välityksellä lahjoitettiin sen ensimmäisenä toimintavuotena yli 250 polkupyörää ympäri Suomen.

Pyöränvälitystoiminta perustuu vapaaehtoisten tarjoamaan työpanokseen. Jotta polkupyörät saadaan kiertoon, tarvitaan kuljetuksista huolehtimaan vapaaehtoisia pyöränvälittäjiä.

Pyörä pakolaiselle -toimintaa pyritään laajentamaan vuonna 2023 pääkaupunkiseudulta myös muualle Suomeen, mikäli pyörien vastaanottamiseen ja eteenpäin välitykseen soveltuvia tiloja onnistutaan löytämään. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisista vapaista tiloista tai halukkuudesta toimia vapaaehtoisena pyöränvälittäjänä voi vinkata sähköpostitse osoitteeseen pyorapakolaiselle(a)pyoraliitto.fi.

Lisätiedot:

Hemmo Rättyä, projektipäällikkö, Pyöräliitto