Pyörä pakolaisille välittää lahjoitettuja pyöriä

Pyöräliitto on käynnistänyt valtakunnallisen Pyörä pakolaiselle -toiminnan (englanniksi Bikes4Refugees ja ukrainaksi Велосипеди для біженців), jonka tarkoitus on kerätä ja lahjoittaa toimivia käytettyjä polkupyöriä ukrainalaisille ja muille Suomessa asuville pakolaisille.

Polkupyörä mahdollistaa pakolaiselle koulussa tai töissä käymisen, asioiden hoitamisen, liikkumisen vapauden, uuteen asuinympäristöön tutustumisen ja kuntoilun edullisesti. Monet vastaanottokeskukset sijaitseva paikoissa, joissa julkisen liikenteen palvelut ovat heikot ja siksi pyörä on erityisen tärkeä. Pyörien tarve on suurta myös lasten ja nuorten keskuudessa, jotta he voivat taittaa koulu- ja harrastematkansa.

“Vuonna 2018 käynnistetyn Maahanmuuttajat pyörille -toiminnan aikana olemme nähneet, miten pyöräily tukee maahan muuttaneiden arkea parantamalla liikkumismahdollisuuksia ja miten se parantaa heidän fyysistä ja henkistä kuntoa. Pyöräily on myös oiva tapa tutustua uusiin ihmisiin ja laajentaa omia verkostoja”, sanoo projektipäällikkö Federico Ferrara Pyöräliitosta.

www.pyorapakolaiselle.fi -sivulla voi lahjoittaa toimivan polkupyörän, ilmoittautua vapaaehtoiseksi pyörien välittäjäksi ja pyörää tarvitsevat pakolaiset voivat kertoa pyörätarpeistaan. Pyöräliiton vapaaehtoiset toimittavat lahjoitetun pyörän lahjoittajalta suoraan pyörän saajalle. Sivusto on julkaistu nyt suomeksi ja englanniksi ja sen ukranainakielinen versio valmistuu lähiaikoina.

Malli toiminnalle Tanskasta

Pyörä pakolaiselle -toiminnan malli on saatu Tanskasta, jossa se toimii nimellä Giv en Cykel. Tanskassa on kuukaudessa tullut yli 1200 pyörätoivetta ja lahjoituspyöriäkin on ilmoitettu yli seitsemänsataa.

“Pyörä pakolaiselle -toiminnassa Pyöräliitto varmistaa, että apu löytää perille oikeassa muodossa ja juuri sille henkilölle, joka apua tarvitsee. Toiminta on täysin riippuvainen käytettyjen pyörien lahjoittajista ja vapaaehtoisten pyörien välittäjistä, jotta voimme yhdessä auttaa sotaa paenneita uuteen alkuun”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

“Lisäksi käytämme tähän henkilöstöresursseja, joiden kustannukset katetaan sponsorien ja lahjoittajien tuella. Olenkin iloinen, että Helkama Velox Oy ja Madisonia maahantuova Huntteri Oy ovat lähteneet tukemaan toimintaa”, kiittää Koistinen.

“Suomessa polkupyörällä voi hoitaa monenlaisia työ-, koulu- ja asiointimatkoja. Se on edullinen liikenneväline ja voi toimia myös harrastusvälineenä. Pakolaiselle polkupyörä mahdollistaa yllättävän monia arjen asioita haastavassa tilanteessa”, Koistinen korostaa.

Pyörän lahjoittaminen

Kunnossa oleva pyörän, jolle ei ole enää käyttöä, voi lahjoittaa www.pyorapakolaisille.fi -sivustolla.

Lahjoittajan tarvitsee vain täyttää sivulla oleva lomake, jossa kysytään mm. minkä kokoiselle käyttäjälle pyörä sopii ja missä kunnossa se on. Vapaaehtoinen välittäjä noutaa pyörän lahjoittajalta ja toimittaa sen perille pyörää tarvitsevalle pakolaiselle.

Kampanjassa otetaan vastaan vain toimiva polkupyöriä. Vapaaehtoiset pyörien välittäjät tarkistavat pyörien kunnon ja voivat tarvittaessa lisätä niihin heijastimia, valoja, lukkoja ja tehdä pieniä huoltoja. Jos pyörä on huonokuntoinen sitä ei oteta välitettäväksi.

Vapaaehtoiset välittäjät

Pyörä pakolaiselle -toiminta on lahjoituspyörien ohella riippuvainen vapaaehtoisista välittäjistä, jotka toimittavat lahjoitetut pyörät pakolaisille. Välittäjät tarkistavat, että pyörät ovat turvallisessa kunnossa ja hoitavat viestinnän lahjoittajan ja pyörän saajan kanssa.

Välittäjiltä ei vaadita erityisosaamista, tärkeintä on into auttaa. Välittäjäksi voi ilmoittautua www.pyorapakolaiselle.fi -sivustolla.

Lahjoituksen saaja

Ukrainasta tai muualta saapunut pakolainen täyttää www.pyorapakolaiselle -sivustolla lomakkeen, jossa häneltä kysytään polkupyörään liittyviä toiveita ja tarpeita. Pyöräliitto pyrkii löytämään hänelle mahdollisimman sopivan lahjoituspyörän läheltä asuinpaikkaa. Tieto sopivasta pyörästä ja pyörän tarvitsijasta toimitetaan välittäjälle, joka toimittaa pyörän perille.

Kampanjan sivut

www.pyorapakolaiselle.fi, www.bikes4refugees.fi

Toimintaa ovat mahdollistamassa

Huntteri Oy (Madison)

Helkama Velox Oy

Velo & Oxygen

Federico Ferrara, projektipäällikkö (tavoitettavissa 25.4. lähtien)

federico.ferrara@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja

matti.koistinen@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.