Pyöräetu ja työeläke

Eläketurvakeskus julkaisi tänään ohjeen miten työsuhdepyöräetu pitää huomioida työeläkemaksuissa.

Tiivistettynä: palkan osana annettavasta pyöräedusta on maksettava työeläkemaksut, palkan lisäksi annettavasta pyöräedusta työeläkemaksut menevät vain sen veronalaisesta tulosta. Tämä on voimassa 1.1.2021 alusta lähtien.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työnantajan on palkanlaskennassaan otettava huomioon työsuhdepyöräedusta menevät työeläkemaksut silloin kun etu annetaan palkan osana. Samalla tämä tekee edusta hieman vähemmän houkuttelevan. Tämän vuoden työeläkevakuutusmaksut ovat työntekijöiden osalta 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu työeläkevakuutusmaksu 8,65 prosenttia. Työnantajan keskimääräinen maksu on 16,95 prosenttia. Esimerkiksi 100 euron edusta maksetaan keskimäärin 24,40 € työeläkevakuutusmaksua.

Pyöräliitto pitää Eläketurvakeskuksen tulkintaa valitettavana, sillä ylivoimaisesti suurin osa pyöräeduista annetaan palkan osana. Tämä vaikuttanee edun houkuttelevuuteen negatiivisesti. On myös kummallista että kohtelu on erilaista palkan päälle ja palkan osana annettuna.

Positiivisena seikkana tulkinnassa voi pitää sitä, että pyöräetua käyttävän työntekijän eläke ei pienene edun käyttöönoton myötä, sillä eläkkeen laskennassa käytetty palkkasumma säilyy samana.