Pyöräliikenteen ja -matkailun huippuosaajat kokoontuvat Joensuussa 22.-23.9.

Tiedote 18.9.2023

Yhdeksättä kertaa järjestettävä VeloFinland-seminaari kokoaa Pohjois-Karjalaan 22.–23. syyskuuta noin 160 pyöräliikenteen, yhdyskuntasuunnittelun ja pyörämatkailun ammattilaista ja aktiivia Suomesta ja Euroopasta. Pyöräliiton vuodesta 2014 järjestämä VeloFinland on kasvanut Suomen merkittävimmäksi pyöräliikenteen tapahtumaksi.

Vuonna 2023 Joensuussa järjestettävän VeloFinlandin teemoina ovat elävät kaupunkikeskustat, kaupungista luontoon sekä lapset ja nuoret. Pyöräliiton pääyhteistyökumppani vuoden 2023 VeloFinlandissa on Ramboll Finland.

“On hienoa, että VeloFinland järjestetään Joensuussa, joka on ollut vahva edelläkävijä pyöräliikenteen saralla ja näyttänyt mallia pyöräkatujen rakentamisessa muille kaupungeille. Myös pyörämatkailua on Pohjois-Karjalassa edistetty määrätietoisesti, ja alue tarjoaa upeat mahdollisuudet nauttia pyöräilystä”, iloitsee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

VeloFinlandin järjestäjäkaupunki Joensuu on Suomen pyöräilykaupunkien huippujoukkoa. Joensuussa pyöräillään toiseksi eniten Suomen kaupungeista, ja kaikista arjen matkoista yli kolmasosa tehdään Joensuussa pyöräillen. Pyöräilyn kulkutapaosuus onkin yli kolminkertainen maan keskiarvoon verrattuna.

Pyöräilijät ovat kiinteä osa Joensuun keskustan virkeää katukuvaa, ja kaupungin pyöräilyolosuhteisiin on panostettu viime vuosina paljon. Joensuun keskustaan rakennettiin esimerkiksi Suomen ensimmäinen pyöräkatu vuonna 2017, minkä jälkeen lisää pyöräkatuja on rakennettu kilometrikaupalla. Upea luonto ja yli 200 kilometriä kattava Joensuun seudun maastopyöräilyreitistö odottaa heti kaupunkikeskustan ulkopuolella.

”Olemme Joensuussa määrätietoisesti kehittäneet pyöräilyn edellytyksiä, ja on hienoa päästä näyttämään valtakunnallisille pyöräilyn edistäjille ja vaikuttajille, mitä olemme saaneet aikaan. Mutta toisaalta Joensuu ei ole vielä valmis, joten otamme myös ilolla vastaan VeloFinlandin myötä kaikki uudet ideat ja ajatukset, jotta voimme tehdä Joensuusta vielä paremman pyöräilykaupungin”, sanoo Joensuun kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen.

Vieraita maailman parhaista pyöräilykaupungeista

VeloFinlandin ohjelma on kymmenien huippuosaajien rakentama kokonaisuus esityksiä, joiden näkökulmat ulottuvat käytännönläheisestä liikennesuunnittelusta aina pyöräretkeilyn ja -matkailun elämyksellisyyteen.

Tuulahduksen eurooppalaisen pyöräilykulttuurin sydämestä Alankomaista tuovat kansainvälisesti arvostetut pyöräliikenteen asiantuntijat Herbert Tiemens ja Nico Andriesse, jotka olivat inspiroimassa Joensuun pyöräilykeskustan uudistusta käyntiin vuonna 2015. Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin Tiemens ja Andriesse kertaavat VeloFinland-yleisölle, kuinka Joensuu “hollantilaistui” ja mitä kaupungin kasvutarinasta pohjoismaisten pyöräilykaupunkien kärkijoukkoon voi oppia.

Tuoreita näkökulmia ajankohtaiseen keskusteluun lasten ja nuorten liikkumattomuudesta tuo Stina Rutberg Luulajan teknillisestä yliopistosta. Myös Ruotsissa kamppaillaan lasten fyysisen toimintakyvyn rapautumista vastaan, ja Rutberg kertoo, kuinka länsinaapurissa lääkkeiksi lasten ja nuorten liikkumattomuuteen on valjastettu ennen kaikkea hauskanpito ja pelillistäminen.

Lisäksi VeloFinlandissa kehitetään käytännössä pohjoiskarjalaista pyörämatkailua. Metsähallituksen projektipäällikkö Anne Kekkosen johtamassa työpajassa polkaistaan liikkeelle Ruunaan retkeilyalueen uuden maastopyöräreitin suunnittelu, jonka tueksi seminaarin osallistujat pääsevät tuomaan ideoitaan ja asiantuntemustaan.

VeloFinlandin esitysten joukkoon mahtuu lisäksi kymmenittäin pyöräilyä, liikennettä ja niitä ympäröivää yhteiskuntaa käsitteleviä puheenvuoroja. Talvipyöräilystään kuuluisasta Oulusta saapuvat asiantuntijat kertovat, miksi pyöräilyreittien laadukas talvikunnossapito on ympärivuotisen pyöräilyn kannalta ratkaisevan tärkeää. Lisäksi seminaarin ohjelmaan sisältyy pyöräretkiä, ja Joensuun kaduilla voikin viikonlopun aikana nähdä pyöräilevien VeloFinland-vieraiden ryhmiä.

Pyöräily täyttää Joensuun katukuvaa

Pyöräily on vahvasti läsnä Joensuun kaupunkimaisemassa myös seminaariohjelman ulkopuolella. Joensuun kaupunki järjestää VeloFinlandin yhteydessä pe–la 22.–23.9. kaikille avoimen ja ilmaisen Fillaritori-tapahtuman Joensuun torilla.

Tarjolla on perjantaina 22.9. kello 7.30 alkaen työ- ja koulumatkapyöräilijöille aamukahvit ja pientä evästä. Hikoiluagentti katsastaa pyöräilijän ergonomian ja Taitamo laittaa pyörän säädöt kuntoon.

Lauantaina 23.9. kello 11–14 Pyöräliitto esittelee torilla ikäihmisille suunnattua vapaaehtoistoimintaa, ja testaamaan pääsee mm. riksa- ja kuormapyöriä. Niekka Bicycles edustaa tapahtumassa pohjoiskarjalaista sähköpyöräosaamista. Luvassa on myös pientä kisailua ja taitohaastetta, eikä torilta tarvitse poistua vähin äänin, vaan kulkupeliinsä voi askarrella työpajassa aidon räpättimen. Yleisöä viihdyttää letkeillä levyvalinnoilla DJ KerOne. Opastetulla pyöräilykierroksella tutustutaan Joensuun muraaleihin ja julkisiin taideteoksiin.

Ensiesiintymisensä torilla tekee lauantaina Pohjois-Karjalan Vaara-kirjastojen uusi kirjastopyörä. Kirjahyllyllä varustettu kuormapyörä saapuu paikalle mukanaan lainattavaa pyöräilyaiheista kirjallisuutta.

VeloFinland tuo Joensuuhun myös kiinnostavan kirjailijavieraan. Juuri ilmestyneen Polkimilla – nyt, ennen ja tulevaisuudessa -sarjakuvakirjan piirtäjä Tiitu Takalo on haastattelussa torstaina 21.9. Joensuun pääkirjastossa (Koskikatu 25) järjestettävässä tilaisuudessa. Muun muassa Sarjakuva-Finlandialla palkitun Takalon ja historiantutkija Tiina Männistö-Funkin uutuuskirja on suomenkielisen pyöräilyaiheisen kirjallisuuden merkkiteos, joka havainnollistaa miten yli 50 vuotta sitten tehdyt muutokset vaikuttavat yhä arkeemme, mutta kutsuu myös löytämään pyöräilyn ilot. Kaikille avoin ja maksuton haastattelu alkaa kello 18.

Lisätietoja ja VeloFinland-esiintyjien haastattelupyynnöt:

Jukka-Pekka Ronkainen
viestintäsuunnittelija