Pyöräliikenteen kärkitapahtuma historiallisissa puitteissa – VeloFinland kokoaa alan huiput syyskuussa Porvooseen

Tiedote 8.4.2024

Suomen suurin pyöräliikenteen ja -matkailun vuosittainen tapahtuma VeloFinland järjestetään vuonna 2024 jo kymmenettä kertaa. Porvoon Taidetehtaalle kokoontuu 26.–27.9. runsaat 200 pyöräliikenteen, pyörämatkailun ja yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijaa Suomesta ja Euroopasta.

VeloFinlandin pääsponsori vuonna 2024 on WSP Finland, joka on toteuttanut lukuisia valtakunnallisesti merkittäviä pyöräliikenteen hankkeita eri puolilla Suomea.

”Pyöräliikenteen edistäminen on kaupunkien kestävää kehittämistä. Aidosti vaikuttavat toimenpiteet vaativat monialaista yhteistyötä aina liikennejärjestelmien kokonaisvaltaisesta kehittämisestä detaljisuunnitteluun ja työmaanaikaisiin järjestelyihin. Tätä haluamme tuoda esille myös VeloFinlandissa – olla mukana etsimässä keinoja, joilla pyöräliikenteelle asetetut tavoitteet saadaan vietyä käytäntöön asti. On hienoa olla mukana alan ykköstapahtumassa herättämässä keskustelua ja innostumassa uusista ideoista”, kertoo Johanna Nyberg, WSP Finlandin Liikenne ja rata -liiketoiminnan johtaja.

Tuttuun tapaan VeloFinlandissa lähestytään pyöräliikennettä ja -matkailua monipuolisesti eri näkökulmista. Vuonna 2024 aihevalinnoissa korostuvat pyöräilyn saavutettavuus ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. Tapahtuman pääteemat ovat Pyöräily kuuluu kaikille, raha, valta ja päätöksenteko sekä kestävä pyörämatkailu.

VeloFinlandin lipunmyynti on käynnissä, ja lipunmyyntilinkki löytyy tapahtuman verkkosivuilta. Alennettu early bird -hinta 240€ on voimassa 31.5. asti. Pyöräliiton jäsenet voivat ostaa seminaarilipun jäsenhintaan.

Porvoolla runsaasti potentiaalia pyöräilykaupunkin

Porvoolla on pitkät perinteet pyöräilykaupunkina ja vahva maine suosittuna pyörämatkailukohteena. Vanhan Porvoon jokimaisemiin huipentuva kesäinen pyöräretki on lukuisten pyöräilijöiden jokavuotinen perinne, ja tärkeä osa tämänvuotisen VeloFinlandin ohjelmaa onkin tutustuminen historiallisen Porvoon ikonisiin maisemiin pyöräillen.

”Porvoolla on pitkät perinteet pyöräilyn saralla ja esimerkiksi Porvoon Ajot, Suomen vanhin pyöräkilpailu, järjestetään täällä. Arkipyöräilyn sekä pyörämatkailun edistäminen ovat meille tärkeitä teemoja, ja myös siksi VeloFinland-tapahtuman saaminen Porvooseen ilahduttaa meitä suuresti. Yhdessä Pyöräliiton kanssa haluamme kannustaa ihan jokaista nauttimaan pyöräilyn ilosta”, sanoo Visit Porvoon matkailun kehittämispäällikkö Sari Myllynen.

Viime vuosina Porvoo on vahvistanut pyöräilykaupungin brändiään myös pyöräliikenteen olosuhteita parantamalla.

”Olemme määrätietoisesti muuttamassa kaupungin keskustan liikenneverkkoa sellaiseksi, että se tukee kestävää liikkumista ympärivuotisesti. Hankkeet, kuten torin uudistaminen, puistokadun rakentaminen ja siltaprojektit toteutetaan siten, että ne parantavat pyöräilyn edellytyksiä arjessa”, sanoo Porvoon kaupunkikehitysjohtaja Dan Mollgren.

Porvoo luo syyskuussa paitsi upeat puitteet VeloFinland-seminaarille, myös Pyöräliiton 10-vuotisjuhlalle. Pyöräliitto perustettiin vuonna 2014 pyöräliikenteen valtakunnalliseksi edistäjäksi ja edunvalvojaksi. Toimintansa ensimmäisen vuosikymmenen aikana Pyöräliiton aloitteesta on syntynyt esimerkiksi valtavan suosituksi osoittautunut verovapaa pyöräetu.

Lisätietoja:

Mari Marjamaa