Pyöräliitto: Pyöräilyn ja kävelyn rahoitus olisi tehokas apu rakennusalalle

Tiedote 19.9.2023

Petteri Orpon hallituksen työstäessä ensimmäistä budjettiaan rakennusala on syvissä vaikeuksissa. Konkurssiaallon välttämiseksi nopea keino olisi ohjata rahoitusta kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmaan, jonka avulla valtio tukee kuntien hankkeita.

“Investointiohjelman avulla valtion rahoitus muuttuu nopeasti konkreettisiksi tilauksiksi rakennusalan yrityksille. Kunnilla on paljon valmiita suunnitelmia ja pyöräliikenteen hankkeita voidaan käynnistää nopeasti. Budjettiriihessä tehty päätös näkyisi jo ensi kesänä uusina työmaina ympäri Suomea”, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo.

Pyöräliitto muistuttaa, että pyöräliikenteen ja kävelyn investoinnit ovat hyöty-kustannussuhteeltaan on ylivertaisia muihin liikennehankkeisiin verrattuna. Sen lisäksi, että ne kehittävät liikenneyhteyksiä ja lyhentävät matka-aikoja, niin ne parantavat myös kansanterveyttä liikunnan lisääntymisen myötä.

“Kouluikäisistä lapsista enää kolmasosa liikkuu suositusten mukaan. Tärkeimpiä syitä miksi lapset eivät pyöräile tai kävele on, että se koetaan vaaralliseksi. Rakentamalla turvallisempaa liikenneympäristöä ongelmaan voidaan puuttua”, Koistinen kertoo.

Kävelyn ja pyöräliikenteen väylät ovat Suomen suosituin liikuntapaikka niin lapsilla kuin aikuisilla. Kävely ja pyöräily ovat myös suomalaisten suosituimmat liikuntamuodot.

“Investoiminen pyöräväyliin ei olekaan pelkästään liikenneinfrastruktuurin parantamista ja rakennusalan ahdingon helpottamista, vaan lisäksi myös kannattava sijoitus kansalaisten terveyteen ja hyvinvointiin”.

Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmasta on aiemmin tuettu esimerkiksi Oulun baanaverkon toteutusta, Joensuun, Tampereen ja Suonenjoen keskustojen pyöräilyverkoston parantamista sekä Vaasan uuden kävelykeskustan kehittämistä. Investointiohjelmasta on myönnetty rahoitusta vuosina 2018-2022 yhteensä 202 hankkeelle yhteensä 72 kunnassa.

“Muihin infrainvestointeihin nähden kävelyn ja pyöräilyn hankkeet ovat pieniä, mutta ne jakautuvat ympäri maan. Niinpä hyödytkin niistä jakautuvat maantieteellisesti tasa-arvoisesti”, Koistinen toteaa.

“Valtionvarainministeriö on esittänyt kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmalle vain 3 miljoonan rahoitusta. Hallitus saisi paljon hyvää aikaa nostamalla rahoituksen edes 30 miljoonaan, eli vuosien 2020-2021 tasolle. Kunnat rahoittavat hankkeita vielä valtiota isommalla osuudella, eli tällä olisi vahva vipuvaikutus”, Koistinen sanoo.

Fakta: Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustus

• Vuonna 2018 käynnistetyssä Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmassa tuetaan hankkeita, joissa parannetaan kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteita katuverkolla tai kunnan maalla sijaitsevissa kohteissa.
  • Rahoitusta myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kuntien hakemusten perusteella.
  • Valtion osuus hankkeiden rahoituksesta on enintään puolet, yleensä merkittävästi pienempi.
  • Ohjelmassa tuetaan ensisijaisesti hankkeita, joilla pyritään lisäämään kävellen ja pyörällä tehtyjen matkojen kulkutapaosuutta parantamalla kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita sekä lisäämällä näiden kulkumuotojen houkuttelevuutta arjen matkoilla.
  • Avustusta myönnetään infrastruktuurin, kuten väylien, niiden varusteiden, pyöräpysäköinnin yms. rakentamiseen tai parantamiseen.
  • Hakemusta toteuttavien kuntien on noudatettava Väyläviraston Pyöräliikenteen ja Jalankulun -suunnitteluohjeita.
  • Vuosina 2018-2022 avustusta on myönnetty yhteensä 202 hankkeelle ja 72 kuntaan.

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja, Pyöräliitto ry

P. 044-2795588

matti.koistinen@pyoraliitto.fi

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.