Satulaan-hanke kannustaa yli viisikymppisiä pyörän selkään Itä-Suomessa

Syyskiertue esittelee Pyöräliiton valtakunnallista Satulaan-hanketta kymmenellä paikkakunnalla itäisessä Suomessa elo-syyskuussa.

Satulan selkään hyppääminen kannattaa ja tekee hyvää kaikille vuosirenkaiden määrästä riippumatta. Siitä huolimatta pyöräily vähenee merkittävästi, mitä vanhemmaksi tullaan: lähes kolmannes yli 50-vuotiaista ei pyöräile lainkaan, ja yli 65-vuotiaista pyöräilyn on lopettanut jo 44 prosenttia. Osalla taustalla on fyysisiä haasteita, mutta useimmiten kyse on turvallisuudentunteen heikkenemisestä ja epäluottamuksesta omiin pyöräily- tai liikennetaitoihin.

“Pyöräily on mitä mainioin tapa edistää terveyttä, ylläpitää toimintakykyä ja edesauttaa itsenäistä arjessa selviytymistä. Siksi haastammekin kaikki yli viisikymppiset pyörän selkään porukalla! Sekä ajovarmuus että turvallisuudentunne liikenteessä kasvavat yhdessä pyöräilemällä”, tietää Satulaan-projektikoordinaattori Mira Kokko.

Lappeenrannasta maanantaina 29. elokuuta starttaava kiertue vierailee reilun kymmenen päivän aikana Joutsenossa (30.8.), Imatralla (31.8.), Parikkalassa (1.9.), Savonlinnassa (2.9.), Joensuussa (4.9.), Polvijärvellä (5.9.), Lieksassa (6.9.) ja Nurmeksessa (7.9.) päättyen 8. syyskuuta Sotkamoon.

Pyöräily tuo lisää vuosia elämään ja pyöräily yhdessä lisää elämää vuosiin

50-vuotiailla ja sitä vanhemmilla on lukuisia syitä pysyä terveenä ja toimintakykyisenä, kertoo Kokko: lapsenlapsista aina itsenäisen ja omatoimisen arjen pyörittämiseen ja eläkepäivistä täysipainoisesti nauttimiseen.

“Pyörää sarvista tarttumalla voi myöhäistää monia iän tuomia terveyshaasteita, kokea hienoja elämyksiä ja löytää uusia ystäviä. Siksi järjestämme syyskiertueen jokaisella paikkakunnalla pienen pyöräretken, jonka tarkoituksena on näyttää, kuinka mukavaa ja turvallista yhdessä pyöräileminen on”, Mira Kokko summaa.

Sen lisäksi, että porukan peesissä voi kerrata liikenteessä liikkumista, ympäristön havainnointia ja nauttia itsenäisen liikkumisen riemusta, retkeläiset pääsevät tutustumaan erikoispyörien maailmaan.

Liikuntarajoitteetkaan eivät estä nauttimasta pyöräilyn iloista

Vaikka jalka ei enää nousisikaan entiseen tapaan, tasapaino heittelee tai lihaskunto on heikentynyt, ei hätää, sillä teknologia auttaa siellä, missä fysiikka kaipaa lisätukea, vakuuttaa projektikoordinaattori Kokko.

Kiertuepaikkakunnilla on testattavana mm. kolmipyöriä ja sähköavusteisia pyöriä, joita osallistujat saavat koeajaa retkien jälkeen. Satulaan-kiertueella on mukana myös Pyörällä kaiken ikää -hankkeen riksapyöriä liikuntarajoitteisia osallistujia varten.

“Jollet ole aikaisemmin kokenut, miltä sähköpyörän tarjoama myötätuuli tuntuu, tai haluat osallistua retkelle riksan kyydissä, nyt siihen on loistava tilaisuus!”, Mira Kokko hehkuttaa.

Pyöräliitto kutsuu syyskiertueen pyöräretkille mukaan kaikki jo pyörän selässä viihtyvät yli 50-vuotiaat sekä heidät, jotka eivät ole syystä tai toisesta rohkaistuneet pyöräilemään hetkeen.

Lisätietoja antaa:

Mira Kokko, projektikoordinaattori, Satulaan-hanke
mira.kokko@pyoraliitto.fi
p. 045 1141 044

Satulaan (www.satulaan.fi) on Pyöräliiton hanke, jonka tavoitteena on lisätä yli 50-vuotiaiden pyöräilyä, parantaa pyöräilyturvallisuutta ja vähentää yksinäisyyttä matalan kynnyksen kerhotoiminnan kautta. Kumppaneina hankkeessa ovat mm. Eläkeläiset ry ja Eläkeliitto.

Matti Koistinen

Pyöräliiton toiminnanjohtaja, joka polkee lähinnä taitto- ja tavarapyörillä. Liikkuu yli 40000 km vuodessa kaikenlaisilla liikennevälineillä Suomessa.