Syysloma pyörän selässä: Näin koko perhe pääsee helposti pyöräretkelle

Kauniina syyslomapäivänä metsäpolun ja polkupyörän kutsu on vastustamaton. Yhä useampi perhe haluaa viettää lomaviikkonsa yhdessä pyöräillen.

Yhteisillä pyöräretkillä nautitaan yhdessäolosta ja luontoelämyksistä. Tänä vuonna pyöräilyn suosio on kasvanut huimasti kotimaanmatkailun yleistyttyä. Yhä useampi perhe haluaa löytää uusia ja kiinnostavia reittejä, joilla on helppo liikkua ja joihin lapsiperhe voi rauhassa tutustua.

Yhteinen lomaviikko tarjoaa koko perheelle mahdollisuuden yhteiseen virkistävään pyöräretkeen. Helppoja kohteita lapsiperheille ovat lähikohteet. Monelle perheelle tärkeintä on kokea lomalla yhdessä jotakin arkirutiineista poikkeavaa, pyöräretki lähelle voikin tuoda arkeen iloa ja uutta näkökulmaa.

Erityisen hyviä pyöräilykohteita aloitteleville pyöräilijöille ovat luontokohteet, kuten puistot, nuotiopaikat ja laavut. Myös kesältä tuttu uimaranta on syksyllä vierailun arvoinen retkikohde.

Pyöräretken suurin haaste on monesti retkelle lähteminen. Kunhan satulaan on päästy, edessä siintävät kaunis luontopolku ja aurinkoinen syyspäivä. Jotta retkeilijä pääsisi helposti matkaan, olemme koonneet oheen listan vinkkejä pyöräretkien suunnitteluun, retkelle varustautumiseen ja pakkaamiseen.

Aurinkoisia pyöräilypäiviä!

Jari Kaaja,

koordinaattori

Pyörämatkailukeskus

Vinkit koko perheen pyöräretkelle:

• Katsele maailmaa uusin silmin pyöräsi satulasta. Valitse retkikohteeksesi jotakin arkista, vaikka oman kotipaikkakuntasi patsas, puisto tai kirkko. Päätä päivän kohde tutustumalla oman paikkakuntasi matkailusivustoon: Minkälaisia kohteita turisteille suositellaan?
  • Valitse antoisin reitti suorimman reitin sijaan. Google Maps vie sinut varmasti perille, mutta sen suosittelema reitti ei välttämättä ole mielenkiintoisin. Ota käyttöön esimerkiksi Kansalaisen karttapaikka -palvelu tai polkuihin keskittyvä Trailmap.fi -karttasivusto. Usein hyviä reittivaihtoehtoja on tarjolla useita ja seikkailunhaluisen kannattaakin valita hieman vieraampi reitti.
  • Sorapolku vai metsäpolku? Jos lähdet retkelle pienten lasten kanssa, kiinnitä huomiota, että myös pienipyöräisellä lastenpyörällä pääsee liikkumaan maastossa helposti.
  • Suunnittele talutus. Taluta retkellä pyörää pieniä matkoja. Näin voit ottaa retkikohteeksesi esimerkiksi korkeita mäkiä tai laavun, jolle ei johda pyöräilyreittiä. Pakkaa varusteisiin myös pyörien lukot, jotta pyörät voi tarvittaessa jättää odottamaan tien päähän siksi aikaa, kun laavulla paistetaan makkarat.
  • Hyvä retki alkaa hyvistä varusteista. Varaa mukaan useita kerroksia kuivaa, lämmintä ja sateenpitävää vaihtovaatetta. Syksyisin sää vaihtelee usein vain yhden päivän aikana auringonpaisteesta sateeseen. Usea ohut vaatekerros on parempi vaihtoehto kuin yksi paksu. Kerrospukeutuja pystyy säätelemään vaatetuksensa määrää jokaiseen tilanteeseen sopivaksi. Kerroksia vähentämällä voi välttää liiallista hikoilua, sillä hiki ihon pinnalla kylmettää kehoa tauoilla. Suosi keinokuituisia, liikuntaan soveltuvia vaatteita. Esimerkiksi puuvillainen paita kuivuu kastuttuaan hitaasti ja voi siksi saada aikaan vilun tunteen evästauolla.
  • Leuhkat (ja hyvin pakatut) eväät. Pakkaa syksyiselle retkelle kunnon eväät ja lämmintä juotavaa. Eväiden pakkaamisessa kekseliäisyys on tärkeämpää kuin hienot säilytysratkaisut. Mehu pysyy yllättävän pitkään kuumana, kun sen pakkaa reppuun varavillasukkien ja varapipon sisälle ja lopuksi käärii ympärille vielä taukovaatteeksi otetun villapaidan tai fleecen.
  • Muista huolto ennen lähtöä. Pumppaa pyörän renkaat ja tarkista, että mikään osa ei rämise tai ole irtoamassa pyörästä.
  • Varaudu hämärään. Syksyisin hämärä tulee yllättävän aikaisin. Illan pimetessä pyörässä tulee olla heijastimien lisäksi uuden tieliikennelain vaatimat valot. Pyörän takaosassa on oltava hämärän aikaan punainen valo ja etuosassa valkoinen tai keltainen valo. Suosi mieluummin jatkuvasti palavia valoja, sillä vilkkuvat valot saattavat vaikeuttaa etäisyyksien arviointia ja aiheuttaa muille tienkäyttäjille jopa migreenioireita.