Talvella pyöräily kuuluu kaikille ikään ja kuntoon katsomatta – Pyöräliitto kannustaa jatkamaan polkemista ympäri vuoden

Tiedote 9.11.2023

Pyöräliitto kannustaa jälleen suomalaisia jatkamaan pyöräilyä läpi talven Pyöräilytalvi-kampanjalla 13.–17.11.2023. Kylmyys ja pimeys eivät ole este pyöräilystä nauttimiselle, kunhan katujen kunnossapito toimii. Tarkasti aurattu katu on paitsi ilo pyöräilijälle, myös yhdenvertaisuuskysymys: Pienten lasten voimat eivät riitä lumipöpperössä polkemiseen, ja liikuntarajoitteisille lumien auraus ja liukkauden torjunta ovat perusedellytys arjen hoitumiselle.

Lapsipyöräilypormestari odottaa innolla lunta ja pakkasta

Talvi ei tarkoita loppua Jyväskylän vuoden 2023 lapsipyöräilypormestari Lennart Makkulan pyöräilylle, vaan oikeastaan päinvastoin: 11-vuotiaan Makkulan mielestä etenkin maastopyöräily on erityisen hienoa, kun ympärillä on luminen metsä. Myös seitsemän kilometrin koulumatka taittuu pyöräillen varsinkin silloin, kun ulkona on sopivasti pakkasta.

Pyöräilytalveen lapsipyöräilypormestari lähtee innokkaana, odottaen jo rapsakkaa talvisäätä.

“Pyöräily on aina hauskaa! Lumessa on kiva ajaa koska se on puhdasta, kura ei lennä eikä hankeen kaatuminen satu. Lumiset puut näyttävät myös hienoilta pyörän valossa”.

Makkulan menopelinä on ollut runsaat pari vuotta sähkömaastopyörä, jonka mittariin on kertynyt jo liki 7 000 kilometriä. Erityisen mieluisia ajomaisemia löytyy Suonenjoen Lintharjulta, jonka polkuihin Makkulat ovat käyneet tutustumassa koko perheen voimin.

Tänä talvena olisi tarkoitus vierailla myös Hankasalmen Häähninmäellä, missä Lennart yhdessä isänsä ja kahden veljensä kanssa huipensi viime talven maastopyöräilyt, nautiskellen lumisista reiteistä revontulien loisteen alla.

“Tarkoitus olisi löytää iskän kanssa lähiseudultakin uusia talvipyöräilyreittejä. Iskä on paras kannustaja talvipyöräilyyn!”, Makkula kiittelee.

Lennart Makkula on mukana Jyväskylän Pyöräilyseuran (JYPS) tapahtumassa perjantaina 17.11. Jyväskylän kirkkopuistossa. JYPS järjestää ohjelmaa Pyöräilytalvi-viikon jokaisena päivänä.

Ilman aurausta liikuntarajoitteisen arki ei suju

Haukiputaalaiselle Paavo Kuvajalle kolmipyörä on tärkeä kulkuneuvo päivittäiseen asiointiin. Vuodesta 2010 ilman autoa elänyt Kuvaja pystyy kävelemään vain kepin avulla, ja silloinkin lyhyitä matkoja. Niinpä pyörä on kuusikymppiselle Kuvajalle ratkaisevan tärkeä arjen apuväline ympäri vuoden. Pääsääntöisesti Kuvajan pyöräily on sujunut talvella, mutta vaatii välillä tarkkaa ennakointia.

“Jos on vaikkapa lääkäriaika tiedossa, niin vähän pelokkaana tulee katseltua sääkarttoja, että pitääkö lähteä tuntia ennakkoon, vaikka matkaa ei ole puoltatoista kilometriä enempää”, Kuvaja kertoo.

Jäämuhkurat ja lumitöyssyt, joista tervejalkainen pyöräilijä selviää ainakin hammasta purren tai pyörää taluttamalla, voivat katkaista Kuvajan matkan kokonaan. Erityisen hankalia ovat alikulkutunnelit, joista auratraktori ei pääse ajamaan läpi. Tunnelin suulle tamppaantuvat jää ja lumi ovat vaikea este.

“Polanteet ovat pahimpia. Kolmipyöräni kaksi eturengasta eivät pääse niistä läpi, ja joskus olen polanteeseen törmättyäni lentänyt pyörän selästä”.

Suomi on sitoutunut YK:n vammaisyleissopimukseen, joka velvoittaa kuntia, valtiota ja muita julkisia toimijoita huolehtimaan esteettömistä katu- ja tiealueista, jotta vammaiset ihmiset voivat elää itsenäisesti ja osallistua täysimääräisesti kaikilla elämänalueilla. Esimerkiksi Invalidiliitto on laatinut ohjeen talvikunnossapidon epäkohtiin puuttumiseksi.

“Pyöräily kuuluu kaikille, riippumatta siitä onko terve vai invalidi. Minulle pyöräily on hyvä keino pitää peruskuntoa yllä”, Kuvaja muistuttaa.

Liikkumattomuutta pitää torjua ympäri vuoden

THL:n tuoreen Terve Suomi -tutkimuksen mukaan alle puolet suomalaisista aikuisista liikkuu riittävästi. UKK-instituutin mukaan työikäisten miesten fyysisen kunnon rapautuminen on jo uhka työurille ja taloudelleLasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimuksen mukaan 7–15 -vuotiaista lapsista ja nuorista vain kolmannes liikkuu riittävästi.

“Suomalaisten liikkumattomuus on akuutti kriisi, ja kaikki kannustimet liikkumiseen tarvitaan. Tästäkään syystä pyöräilyyn ei ole varaa tuottaa katkosta talven ajaksi. Meillä pyöräillään jo kohtalaisesti kesällä, mutta talviaikaan voisimme käyttää pyörää paljon useammin – erityisesti etelän suurissa kaupungeissa”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

“Pyöräily on tärkeä liikennemuoto myös talvella kaikenlaisille ihmisille. Kuntien ja muiden tienpitäjien on varmistettava pyöräteiden kunnossapidolla, että kenellä tahansa on mahdollisuus valita polkupyörä myös talvella. Talvi ei sinällään ole este pyöräilylle ja sen ovat meille todistaneet oululaiset, jotka pyöräilevät talvella yhtä paljon kuin helsinkiläiset muina vuodenaikoina. Syynä eroon on Oulun kaupungin laadukas pyöräteiden kunnossapito”.

Arkimatkojen tekeminen pyörällä pimeään vuodenaikaan on hieno elämys ja virkistää kaamoksen keskellä niin lapsia kuin aikuisiakin. Pyöräily talvella ei vaadi supervoimia tai rautaista kuntoa.

“Jos kunnossapito toimii, niin pyöräily onnistuu vaikka päiväkoti-ikäiselle. Tämän olen nähnyt omien lasteni kohdalla, jotka ovat pyöräilleet läpi talven päiväkotiin ja myös nauttineet siitä. Samalla he ovat oppineet liikenteessä käyttäytymistä ja saaneet mukavasti liikuntaa. Pieniä kaatumisiakaan ei kannata pelätä: päiväkoti-ikäiset kaatuvat niin matalalta, että tilanteista selvitään useimmiten säikähdyksellä”, Koistinen kannustaa.

Lisätietoa Pyöräilytalvesta kampanjan verkkosivuilla

#pyöräilytalvi