Vaikuta vuoden 2023 toimintasuunnitelmaan

Ensi vuoden toimintasuunnitelman valmistelu käynnistyi lähtölaukaus-etäsessiolla 4. toukokuuta. Nyt voit vaikuttaa suoraan, sillä toimintasuunnitelman valmistelu on avointa jäsenille ja kaikille Pyöräliiton toiminnasta kiinnostuneille.

Pandemia-aika vähensi pyöräliikenteen määriä, mutta toisaalta Liiton talouden liikkumavara näyttää aiempaa paremmalta. Miten ajamme yhdessä pyöräilyn asiaa entistäkin vaikuttavammin?  Osallistua voi nopeasti sekä pitkän kaavan mukaan.

Näin voit osallistua

Voit esittää kysymyksiä joiden tarkoitus on kartoittaa tietoa siitä mistä jäsenistö ja kiinnostuneet aktiivit ovat samaa ja eri mieltä. Kysymykset voi asettaa täysin vapaasti muuten, paitsi ainoa vaatimus on, että niihin on voitava vastava vain ”Kyllä” tai ”Ei”.

Pue siis kysymysmuotoon mitä mielestäsi ensi vuoden toiminnassa on syytä ottaa huomioon. Vanhojen kysymysten muokkaaminen ei ole sallittua, mutta yhdestä ja samasta aiheesta voi esittää useita vain vähän poikkeavia kysymyksenasetteluita. Kysymysten määrää ei ole rajoitettu.

Vastaukset tekevät yhteiset mielipiteet ja mielipide-erot näkyviksi. Tieto auttaa suunnittelemaan toimintaa joka parhaiten vastaa jäsenistön tahtoa, eikä parhaan ehdotuksen tarvitse ratketa vasta äänestämällä.

Yksityiset mielipiteet muuttuvat yhdessä päätöksenteon raaka-aineeksi.

Näiden linkkien kautta pääset vaikuttamaan Pyöräliiton ensi vuoden toimintaan:

Vastaa kysymyksiin

Lisää kysymys

Katso vastauksia

Toimintasuunnitelman yhteiskirjoitus

Kysymykset esitetään ja niihin vastataan Google Forms -lomakeella. Kysymysten esittämiseksi käyttäjä tarvitsee yhteiskäyttöoikeudet lomakkeelle. Oikeudet voi pyytää lähettämällä oman Google-tunnuksen (kuten Gmail-tilin osoitteen) allekirjoittaneelle tai menemällä lomakkeelle ja klikkaamalla oikean alalaidan “Pyydä muokkausoikeutta” -nappia. Vasteaika voi vaihdella tapauskohtaisesti mutta on yleensä seuraavaan työpäivään mennessä.

Vastaamiseksi ei tarvitse erillisiä oikeuksia, pelkkä kirjautuminen riittää. Mikä tahansa Google-tili, kuten oma Gmail käy. Samalla vastaukset tallettuvat kirjautumisen taakse myöhempää päivitystä varten, kun uusia kysymyksiä on tullut lisää. Henkilökohtaiset vastaukset ovat salaisia, mutta kysymyskohtaiset vastausten yhteismäärät ovat anonyymejä ja julkisia.

Toimintasuunnitelman rakentuminen

Liittokokous järjestetään 1.10.2022 Oulussa, jonne jäsenistö kokoontuu päättämään ensi vuoden toiminnasta ja muista sääntömääräisistä asioista. Istuvan hallituksen on määrä kutsua kokous koolle ja tehdä esitys toimintasuunnitelmaksi elo-syyskuun vaihteessa.

Ei kysyvä suunnitelmasta eksy matkalla Ouluun liittokokoukseen.

Liiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen ja allekirjoittanut vastaavat, että toimintasuunnitelman avoin valmistelu sujuu jouhevasti. Tavoite on, että prosessi tuottaa hallitukselle kypsän luonnoksen, josta hallituksella on vain lyhyt matka oman pohjaesityksensä antamiseen liittokokoukselle.

Menetelmä asettaa päätöksenteolle muotovaatimuksen, jonka mukaan päätöksenteon yhteyteen tulee kirjoittaa auki, mihin asianosaisten mielipiteisiin päätös perustuu. Käytännössä tämä johtaa siihen, että jo päätösvalmistelussa voi ja kannattaa nostaa esiin, mihin kysymyksiin ja vastauksiin esitys tai sen osa perustuu.

Menetelmää on aiemmin kokeiltu muun muassa Pyöräliiton kuntavaali- ja hallitusohjelmatavoitteiden valmistelussa. Uutudesta johtuen lastentauteja ja käytettävyyskupruja saattaa kuitenkin esiintyä. Palautetta otetaan mielellään vastaan. Tervetuloa mukaan!

Raimo Muurinen

raimo.muurinen@pyoraliitto.fi Osallisuusasiantuntija. Demokratian kehittämisen ja avoimen yhteiskunnan ystävä. Yhteiskuntatieteiden maisteri (politiikan tutkimus) Tampereen yliopistosta.