Ehdokkaat Pyöräliiton hallitukseen vuodelle 2025

Alla näkyvät ehdokkaat ovat ilmoittautuneet ehdokkaaksi Pyöräliiton hallituksen jäseniksi kaudelle 2025-2026 ja antaneet luvan nimensä sekä esittelynsä julkaisuun verkossa.

Minna Sirkiä

Pyöräilyn edistäminen Riihimäen ja Hyvinkään seuduilla
Ehdolla hallituksen puheenjohtajaksi

”Olen ollut nyt kaksi vuotta Pyöräliiton hallituksessa, joista ensimmäisen vuoden varapuheenjohtajana ja kuluvan vuoden puheenjohtajana. Olen edelleen halukas olemaan mukana itselleni tärkeässä asiassa – yhdenvertaisen ja turvallisen pyöräliikenteen edistämisessä.

Omaan varsin monipuolisen koulutus- ja työkokemustaustan. Työskentelin pitkään sote-puolella erityisryhmien parissa myös esihenkilötehtävissä, kunnes alanvaihto kuljetti minut nykyisiin työtehtäviin kävely- ja pyöräliikenteen sekä esteettömyyssuunnitelun pariin – ehdin käydä pienellä seikkailulla myös ratasuunnittelun puolella.

Kirjava ja monipuolinen työkokemus sekä kokemus omien lasten kanssa pyöräilystä on tuonut minulle paljon näkemystä siitä, mitä kaikille turvallinen ja saavutettava pyöräliikenne on – myös niille pienille potkupyöräilijöille kuin erityisryhmään kuuluville.

Olen kiinnostunut työskentelemään edelleen hallituksen puheenjohtajana, olemaan käytettävissä eri tehtävissä ja tukemaan Jannea ja Pyöräliiton muuta henkilökuntaa heidän arvokkaassa ja hyvässä työssään”.

Hannele Kerola
Helsingin seudun pyöräilijät

”Haluan jatkaa hallituksessa, koska pyöräilyn edistäminen on tärkeää. Laki- ja talousasiat ovat tuttuja. (Haluan) edistää turvallista pyöräilyä”.

Silja Ranta
Helsingin seudun pyöräilijät

”Aloitin hallituksessa vasta tänä vuonna, joten todella mielelläni jatkaisin nyt kun hallitustyöskentely on tullut tutuksi ja uusi strategia antaa sille vahvaa suuntaa. Pyöräily on rakas harrastukseni ja ylipäätään liikkumismuoto, jossa näen valtavan tulevaisuuden potentiaalin. Ylipäätään koen liikunnan ja sen edistämisen äärimmäisen tärkeäksi. Näin ollen haen jatkoa hallitusjäsenyydelle, jotta voin vaikuttaa pyöräilykulttuuriin.

Uskon, että minulla on kokemusta, osaamista ja motivaatiota hallituksen jäseneksi, joka vie Pyöräliiton strategiaa eteenpäin. Olen töissä valtakunnallisessa liikuntajärjestössä seurakehittäjänä siten minulla on laaja kokemus järjestötoiminnan kehittämisestä ja strategistisesta, tavoitteellisesta johtamisesta. Minulla on vahvaa osaamista sidosryhmäviestinnästä, jäsenmäärien kasvattamisesta ja vapaaehtoisten johtamisesta.

Koen, että uutena jäsenenä olen tuonut Pyöräliiton hallituksen työskentelyyn uutta näkökulmaa ja jatkossa kokemustani voisi hyödyntää enemmän mm. jäsenseurojen tukemisessa, vaikuttavassa viestinnässä sekä pyörämatkailun edistämisessä. Minulle Pyöräliiton toiminnassa tärkeää on strategisten tavoitteiden saavuttaminen. Voisin hallituksessa antaa panokseni esim. jäsenseurojen tukipalveluiden suunnitteluun, strategistiseen viestintään ja kampanjoihin sekä mahdollisesti Pyörämatkailun edistämiseen”

Samuli Huusko

”Haluan laajentaa pyöräilyn edistämistäni paikalliselta tasolta kansalliselle tasolle. Pyöräilen itse aktiivisesti urheilijana juoksun rinnalla ja pyörä on arjen pääasiallinen kulkuvälineeni. Haluaisin nähdä yhä enemmän pyöräilijöitä, miksei kävelijöitäkin, liikenteessä. Näenkin Pyöräliiton hallituksen kautta mahdollisuutena vaikuttaa tähän ja samalla se tukee paikallisen tason edistämistä.

Olen ollut Vaasan kaupungilla Kävelyn ja Pyöräilyn Projekti-insinöörinä kohta kaksi vuotta. Valmistuin maankäytön ja liikennetekniikan diplomi-insinööri Aalto yliopistosta marraskuussa 2022. Opintojen aikana työskentelin yhden kesän Helsingin kaupungilla liikennesuunnittelussa, jossa pääsin liikennesuunnittelijan näkökulmasta suunnittelemaan pyöräväyliä.

Liikun suurimmaksi osaksi pyörällä ja näenkinpyöräilyn sen edistämisen olevan enemmän kansanterveyden tason nostoa ja täten kustannusten säästöä. Haluan parantaa pyöräilyn olosuhteita ja valtakunnallisia linjauksia sekä tarjota muille saman nautinnon minkä itse koen pyöräillessäni.

Olen vastannut Pyöräliiton hallituksen taloustarkastuksesta, ja kiinnostus talouteen kannustavat itseäni panostamaan siihen sekä tarkastelemaan eri näkökulmia budjetointiin ja taloussuunnitteluun. Muu hallitustyöskentelyn kokemus on ollut asukastoimikunnan puheenjohtaja ja ESN-Aallon hallituksessa. Vapaa-ajallani harrastan kilpailuihin tähtäävää juoksua ja vietän aikaa ruoan laiton ja leipomisen parissa. Harrastukseni on opettanut minulle sitoutumista tavoitteisiin ja motivoi jatkuvaan kehitykseen. Täten näen, että sitoutumiseni mihin tahansa ryhdyn, olisi eduksi pyöräilyn edistämissä.

En halua rajoittaa mihinkään vaan yleisesti edistää pyöräilyä ja brändätä sitä, jotta pienilläkin paikkakunnilla ihmiset alkaisivat pyöräilemään. Kiinnostukseni talouteen kannustaa jatkamaan hallituksessa nykyisiä talouteen liittyen tehtävien hoitoa. Tietysti nyt kun on kokemusta pyöräilyn edistämisestä Vaasassa ja talvikunnossapidon suunnittelusta, haluaisin tuoda tietoisuuteen, kuinka kriittisessä asemassa hyväkuntoinen infra ja katkeamattomat yhteydet ovat talvikunnossapidon kannalta sekä ympärivuotisen korkealuokkaisen laatutason saavuttaminen, jotta ihmiset alkaisivat pyöräilemään ympärivuotisesti. Yksi minkä edistämisessä kiinnostaisi olisi pyörämatkailu ja sen tuominen kuntien/kaupungin tietoisuuteen, jotta kotimaan matkailun rinnalla otettaisiin auton sijasta pyörä. Olenkin tätä edistänyt Vaasassa luomalla muun muassa pyöräilyreittejä ja kartoittamalla palveluita yhdessä Visit Vaasan kanssa.

Näen Pyöräliiton toiminnan tärkeyden siinä, että ajaa puhtaasti pyöräilijöiden näkökulmaa ja edistää kokonaisvaltaisesti valtakunnallisesti pyöräilyä. Lisäksi Pyöräliitto on avainasemassa valtakunnallisena pyöräilijöiden puolustajana ja linjavetojen tekijänä”.