Ajankohtaiset

Kävelyllä ja pyöräilyllä 13 miljardin säästöt

Hallitus on asettanut energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi lisätä kävellen ja pyörällä tehtäviä matkoja 30 prosentilla. Pyöräliitto selvitti mitä sen toteutumisesta seuraisi: 358 ennenaikaista kuolemaa vähemmän vuonna 2030 ja yhteensä 13,3 miljardin edestä terveyshyötyjä vuosina 2011-2030.

”Laskelma osoittaa, että ilmastopolitiikka voi olla myös taloudellisesti erittäin kannattavaa. Arkiliikunta kävellen ja pyöräillen on tehokkain tapa vähentää liikkumattomuuden kustannuksia, koska arkimatkoja tehdään paljon ja säännöllisesti”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Pyöräliitto teetti laskelman WSP Finland Oy:llä, joka käytti siinä Maailman terveyssäätiön WHO:n luomaa HEAT-työkalua. Kävelyn osalta laskenta ottaa huomioon 20‒74 -vuotiaat ja pyöräilyn osalta 20‒64 -vuotiaat. Menetelmällä lasketaan lisääntyneen liikunnan vaikutukset kuolleisuuden vähenemiseen ja siitä saatava rahallinen arvo. Laskettu 13,3 miljardin säästö syntyisi tarkastelujakson 2011‒2030 aikana. Vuosittainen säästö olisi keskimäärin noin 670 miljoonaa euroa.

”Mikäli laskentaan pystyttäisiin ottamaan mukaan myös sairastavuuden väheneminen, jota arkiliikunnasta saadaan, kohoaisi taloudellinen hyöty vielä suuremmaksi”, toteaa laskelman tehnyt Riikka Kallio WSP Finland Oy:stä.

Kävellen ja pyörällä tehtävien matkojen määrään vaikuttaa eniten yhdyskuntasuunnittelu: kun olosuhteet ovat kunnossa, kulkevat ihmiset omin jaloin. Tällä hetkellä valtion tienpitoon käyttämästä 1,7 miljardista vain noin 30 miljoonaa, eli alle kaksi prosenttia, käytetään kävelyyn ja pyöräilyyn. Suomalaisten tekemistä matkoista kuitenkin kävellään tai pyöräillään nykyään lähes joka kolmas.

”Haluaisinkin kysyä kaikilta päättäjiltä: tahdotteko todella vähentää sote-sektorin kustannuksia? Haluatteko parantaa liikenneturvallisuutta? Ja haluatteko saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet? Jos haluatte, niin teillä loistava mahdollisuus näyttää tahtotila budjettiriihessä satsaamalla kävelyyn ja pyöräilyyn”, Koistinen vinkkaa.

Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisen terveysvaikutusten taloudellinen arivointi

Lisätiedot:

Matti Koistinen, toiminnanjohtaja, Pyöräliitto ry