Pyöräily on yhä suositumpi tapa viettää yhdessä syyslomaa: Pyörämatkailukeskus listasi vinkit, joiden avulla koko perheen pyöräretki onnistuu parhaiten

Kotimaanmatkailun lisääntyessä yhä useampi perhe nauttii syyslomastaan polkupyörien selässä. Pyörämatkailukeskus kokosi yhteistä pyöräretkeä suunnitteleville perheille hyvän retken vinkkilistan.

Yhä useampi perhe on innostunut pyöräretkeilystä, ja korona-aikana pyöräilyn suosio on kasvanut entisestään. Syysloma on mainio aika tutustua pyöräretkellä lähiseudun pyöräreitteihin ja luontopolkuihin tarkemmin. Lapsiperheille pyöräily on helppo tapa liikkua yhdessä.

”Moni lapsiperhe pääsee pyörien selässä tutustumaan paikkoihin, joihin olisi liian pitkä matka kävellä ja joihin ei julkisilla välttämättä pääse”, Pyörämatkailukeskuksen koordinaattori Jari Kaaja toteaa.

Kaajan mukaan perheiden pyöräretkissä haastavinta on usein matkaan pääseminen. Reitin suunnittelu ja retkelle valmistautuminen saattavat imeä mehut vanhemmista jo ennen kuin pyörän selkään edes noustaan.

Pyörämatkailukeskus on koonnut yhteen parhaita vinkkejä perheiden pyöräretkien suunnitteluun.

Reittiä valitessa kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi pienten lastenpyörien renkaat, joilla ei pääse liikkumaan kaikissa maastoissa helposti. Myös reitin tarjoamat virikkeet ja taukopaikat takaavat, että yhteisestä pyöräretkestä tulee onnistunut.

”Haluamme auttaa reitin teeman suunnittelussa, varusteiden valinnassa ja retkelle pakkaamisessa. Tärkeintä on, että perheet pääsevät helposti pyörän selkään ja yhdessä retkelle”, Jari Kaaja toteaa.

Tutustu Pyörämatkailukeskuksen vinkkilistaan täällä.

Lisätietoja:

Jari Kaaja