Pyöräliikenteen valtionrahoitus kolminkertaistettava

Valtakunnallinen pyöräilynedistämisjärjestö Pyöräliitto on julkaissut ehdotuksensa tulevalle hallitusohjelmaan. Liikenteen tiukkojen päästövähennysten saavuttamiseksi Pyöräliitto ehdottaa valtion pyöräliikenteen ja jalankulun investointien kolminkertaistamista.

“Pyöräliikenteen edistäminen on kustannustehokkaimpia tapoja vähentää liikenteen ilmastopäästöjä, sillä pyöräilyn ja kävelyn lisääntyminen tuottaa merkittäviä terveyshyötyjä”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Juha Sipilän hallitus on linjannut, että jalankulun ja pyöräliikenteen määrää pyritään kasvattamaan 30 % vuoteen 2030 mennessä. Pyöräliiton viime vuonna teettämän selvityksen mukaan tavoitteen saavuttaminen toisi terveyskustannuksissa noin 670 miljoonan euron säästöt vuosittain.

”Pyöräliikenteen suosio kasvaa, jos ympäristö ohjaa ihmisiä valitsemaan pyörän auton sijaan. Eli infran on oltava kunnossa 365 päivää vuodessa. Tällä hetkellä valtio investoi pyöräliikenteeseen ja jalankulkuun noin 30 miljoonaa euroa. Tämä on 1,9 % valtion liikennebudjetista, vaikka pyörällä ja jalan tehdään 30 % matkoista. Seuraavan hallituksen tulisikin nostaa rahoituksen taso noin 100 miljoonaan euroon.”

Pyöräliitto ehdottaa, että summasta noin 30 miljoonaa euroa käytettäisiin kuntien kävelyn ja pyöräilyn investointien tukemiseen, 32 miljoonaa valtion omaan pyörätieverkkoon ja rautatieasemien pyöräpysäköintiin, 35 miljoonaa sähköavusteisten pyörien määräaikaiseen hankintatukeen ja 3 miljoona liikkumisenohjaukseen, tutkimukseen, pyörämatkailuun, pyöräilykasvatukseen ja muihin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteisiin.

Matkaketjut kuntoon

Suomessa jo 3 km:n matkoista 60 % tehdään yksityisautolla. Näillä matkoilla pyörä olisi yleensä nopein kulkuneuvo.

“Pyörä on myös erinomainen kulkuväline osana matkaketjua. Näin sen päästövähennyspotentiaali ulottuu pidemmillekin matkoille. 300 kilometrin automatkan voi korvata vaikkapa pyörä-juna-taksi -matkaketjulla, jonka päästöt jäävät murto-osaan saman matkan tekemisestä kokonaan autolla. Jotta näitä matkoja tehtäisiin enemmän, pitäisi juna- ja linja-autoasemien pyöräpysäköinnin tason olla huomattavasti parempi”, Koistinen sanoo.

Työmatkakuluvähennys uudistettava

Investointien lisäksi Pyöräliitto ehdottaa, että koulumatkapyöräilyä ryhdytään määrätietoisesti lisäämään, liikenteen terveysvaikutukset huomioitaisiin paremmin päätöksenteossa ja työmatkakuluvähennys uudistetaan.

“Nykyinen työmatkojen verovähennysjärjestelmä on kallis, raskas ja ei huomioi ilmastopäästöjä. SYKE on tehnyt siitä hyvän uudistusesityksen jo vuonna 2015, jonka pohjalta uudistusta kannattaa lähteä tekemään. Nykyjärjestelmän pyörittäminen vaatii Verohallinnossa noin 100 henkilötyövuotta, joten matkakuluvähennyksen yksinkertaistamisella saataisiin varmasti säästöjä”, Koistinen esittää.

Aineistot

Pyöräliiton ehdotukset pyöräliikenteen lisäämiseksi