Ajankohtaiset

Työsuhdepyörän verovapaus lisää pyöräilyä ja pyöräilyyn liittyvää liiketoimintaa – Miten etu toimii?

Hallituksen budjettiriihen tuloksena Suomeen on tulossa täysin uusi houkutin työmatkapyöräilyn lisäämiseen: verovapaa polkupyöräetu. Mitä verovapaa polkupyöräetu tarkoittaa? Miksi työsuhdepyörän hankkiminen kannattaa? Pyöräliitto kannustaa työpaikkoja tarttumaan uuteen etuun, joka lisää työntekijöiden hyvinvointia ja vähentää työmatkaliikenteestä syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä.

Vuoden 2021 alusta lähtien uuden polkupyörän hankinta tulee olemaan entistä houkuttelevampaa. Hallituksen budjettiriihessä sovittiin, että työsuhdepolkupyörä on jatkossa verovapaa luontoisetu 1200 euroon saakka vuosittain. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työntekijä voi työnantajansa kautta hankkia itselleen uuden polkupyörän veroprosenttinsa verran kaupan myyntihintaa edullisemmin.

“Polkupyöräedun muuttaminen verovapaaksi on erittäin merkittävä asia, joka tulee lisäämään  pyöräilyn suosiota”, kiittelee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen

Miten työsuhdepyörä hankitaan?

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Työnantaja pidättää pyörän kustannukset työntekijän palkasta tai tarjoaa sen palkan päälle tulevana etuna. Edusta hyötyvät taloudellisesti sekä työnantaja että työntekijä. Työnantajan ei tarvitse maksaa edusta palkan sivukuluja, ja työntekijän ansiotulovero pienenee, kun osa palkasta saadaan verottomana polkupyöräetuna.

Työsuhdepyörä on tarkoitettu työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön. Sillä saa ajaa työmatkojen lisäksi myös vapaa-ajalla. Koska uusi työsuhde-etu on ansiotuloverovapaa 1200 euroon vuodessa ja pyörän hankinnan kulut voidaan jakaa useammalle vuodelle, voi työntekijä hankkia ansiotuloverovapaasti esimerkiksi kolmessa vuodessa 3600 euron arvoisen pyöräpaketin. Laadukkaan polkupyörän voi siis jatkossa hankkia ilman suurta alkupääomaa.

“Vuosittainen 1200 euron verovapauden taso takaa sen, että työntekijä voi valita pyöränsä suuresta, laadukkaiden sähköavusteisten polkupyörien valikoimasta. Tutkimusten mukaan erityisesti sähköavusteiset pyörät houkuttelevat ihmisiä vaihtamaan autosta pyörään myös pidemmillä matkoilla. Riittävän korkea verovapauden taso on ilmastopäästöjen vähentämisen näkökulmasta tärkeää”, Koistinen toteaa.

Työsuhdepyörä hankintaan usein leasing -sopimuksella, johon sisältyy varkausvakuutus, varusteet ja huoltopalvelut. Sopimuksen päätyttyä työnantaja tai työntekijä voi lunastaa pyörän itselleen.

Työnantaja voi myös hankkia pyörän suoraan omakseen, jolloin polkupyöräedun arvo palkansaajan verotuksessa lasketaan siten, että pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla.

Karkeasti edun hyöty työntekijälle on hänen oman veroprosenttinsa verran, mutta leasing-yhtiön toimisto- ja käsittelykulut vähennetään ennen edun arvottamista. Esimerkiksi jos pyörä ja varusteet maksavat yhteensä 900 € ja työntekijän tuloveroprosentti on 20, on työntekijän etu noin 250 €, kun pyörä on hankittu leasing-paketilla.

“Polkupyöräedun tarjoaminen on työnantajan näkökulmastakin järkevää. Pyöräily parantaa työntekijän terveyttä, ja polkupyöräetu on valtti rekrytoinnissa. Työnantajan ei tarvitse maksaa edun osalta palkan sivukuluja ja lisäksi edun hankintaan liittyvät kulut voi vähentää arvonlisä- ja yhteisöverotuksessa”, Koistinen sanoo.

Pyöräilyyn liittyvä liiketoiminta tulee kasvamaan

Jo nyt moni pyöräalan yritys tarjoaa työsuhdepyöräpaketteja, vaikka niiden myynti on ollut suhteellisen pientä pyöräkaupan kokonaisuuteen nähden. Ilman veroetua työsuhdepyörän hankkiminen ei ole ollut taloudellisesti houkuttelevaa.

“Uskon, että ensi vuonna nähdään merkittävää kehitystä tarjolla olevissa palveluissa. Valtaosa työsuhdepyöriä tarjoavista yritysistä tulee olemaan perinteisiä pyöräkauppoja, mutta verovapaus houkuttelee alalle myös uusia yrittäjiä. Etu tulee myös  kasvattamaan sähköpyörien myyntiä, sillä jatkossa sen voi hankkia helposti muutamalla kympillä kuussa ja samalla säästää myös  ansiotuloverot”, Koistinen toteaa.

Pyöräliitossa uskotaan, että polkupyöriä tullaan myös huoltamaan nykyistä useammin, koska huollot sisältyvät leasing-palvelun hintaan. Tämä lisää pyörähuoltoalan työllisyyttä sekä parantaa pyörien turvallisuutta ja lisää pyöräilyn suosiota.

Kysymyksiä ja vastauksia polkupyöräedusta löydät täältä.

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja, Pyöräliitto