Liikennevirhemaksu ja pyörä maksimimitat

UUTTA: Liikennevirhemaksu

• Uusi tieliikennelaki muuttaa liikenteen rangaistusjärjestelmää. Liikennevirhemaksu voidaan määrätä tieliikennelain lievemmistä rikkomuksista. Vähäisistä rikkomuksista annetaan huomautus.
  • Liikennevirhemaksu ei määrätä, jos kyseessä on vakavampi rikkomus, joka kuuluu rikoslain piiriin.
  • Pyöräilijän liikennevirhemaksu on 40 €. Jos samalla kertaa määrätään kahdesta tai useammasta rikkomuksesta liikennevirhemaksu, virhemaksua korotetaan 40 eurolla siitä rikkomuksesta, josta on säädetty ankarin virhemaksu.

Suurimmat sallitut nopeudet

• Pyörätiellä kulkevia polkupyöriä koskevat samat nopeusrajoitukset kuin ajoradallakin kulkevia ajoneuvoja.
  • Moottorilla varustetun polkupyörän, sähköavusteisen polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon suurin sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa silloin, kun moottoria käytetään ajoneuvon nopeuden lisäämiseen tai ylläpitämiseen. Sähköavusteisella polkupyörällä voi siis ajaa kovempaakin, jos nopeus saadaan aikaan polkemalla.

Polkupyörän suurimmat sallitut mitat

• Pituus: 4,00 m.
  • Leveys: Kaksipyöräinen polkupyörä: 0,80 m. Yli kaksipyöräinen polkupyörä: 1,25.
  • Perävaunun leveys: 1,25 m.
  • Korkeus: 2,50 m.

Tutustu myös muihin sääntöihin