Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Teksti ja kuvat: Martti Tulenheimo Pyöräliikenteen suosion kasvu on nostanut kysymyksen pyöräilyn ympärivuotisten olosuhteiden parantamisesta pohjoisten kaupunkien asialistoille. Käynnissä on katusuunnittelun ja kunnossapidon paradigman muutos halki pohjoista pallonpuoliskoa. Montrealissa helmikuussa järjestetty viides talvipyöräilykonferenssi Winter Cycling Congress keräsi 400 osallistujaa yhdeksästä maasta pohtimaan pyöräliikenteen neljän vuodenajan edellytyksiä.   Montreal, neljän vuodenajan pyöräilykaupunki HD from tulenheimo on […]

Lue loppuun

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään odotetun esityksensä Liikenneverkkoyhtiöstä. Materiaalista selviää ettei Liikennevirastossa ja Liikenne- ja viestintäministeriössä taideta tuntea pyöräliikenteen tilaa kovin hyvin. Esimerkiksi liikennesuoritetiedoissa pyöräliikennettä ei ole mukana eikä pyörätieverkosta puhuta mitään. Sen laatutasoa Liikennevirasto ei ole arvioinut nähtävästi mitenkään. Verkkoyhtiön suunnitelmissa taustamateriaalina ei myöskään ole käytetty Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallista toimenpideohjelmaa, joka on tehty […]

Lue loppuun

Tämä on neljäs ja viimeinen osa kirjoitussarjassa, jossa esitellään miten Suomen valtio voisi edistää pyöräilyä. Ensimmäinen osa käsitteli pyöräliikenneinfran rahoitusta, toinen ansiotuloverotusta ja kolmas sähkö- ja kaupunkipyöriä.  Ehdotus #9: Kunnille oikeuksia rajoittaa isojen ajoneuvojen käyttöä keskustoissa Annetaan kunnille oikeus rajoittaa isoja ja korkeita päästöjä tuottavia ajoneuvoja kaupunkien keskustoissa. Perustelut Helsingissä keskusta-alueille ei saa tulla yli 12 metrisillä ajoneuvoilla ilman […]

Lue loppuun

Tämä on kolmas osa kirjoitussarjassa, jossa esitellään miten Suomen valtio voisi edistää pyöräilyä. Ensimmäinen osa käsitteli pyöräliikenneinfran rahoitusta ja toinen ansiotuloverotusta. Ehdotus #6: Sähköavusteisten pyörien hankintaan tukea Luodaan sähköavusteisten pyörien hankintaan kannustava tukijärjestelmä. Sähköpyörien hinnat ovat usein huomattavasti perinteisiä pyöriä korkeammat ja sen vuoksi niiden hankkiminen jää monelta tekemättä. Hollannissa myydyistä pyöristä jo neljäsosa on sähköpyöriä, Suomessa […]

Lue loppuun

Tämä on toinen osa kirjoitussarjassa, jossa esitellään miten Suomen valtio voisi edistää pyöräilyä. Ensimmäinen osa käsitteli pyöräliikenneinfran rahoitusta. Ehdotus #3: Työmatkojen verovähennys kilometripohjaiseksi Suomen ympäristökeskus on esittänyt kodin ja työpaikan välisten matkojen verovähennyksen yksinkertaistamista kilometripohjaiseksi: “Uudessa mallissa vähennys määräytyisi suoraan asunnon ja työpaikan välisen etäisyyden perusteella kulkutavasta riippumatta. Vastaava käytäntö on käytössä esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa.” Korvaustaso voisi […]

Lue loppuun

Tämä kirjoitus avaa Pyöräliiton uuden blogikirjoitussarjan, jossa esitellään miten Suomen valtio voisi edistää pyöräilyä.  Ilmastopolitiikassa on käynnissä erittäin ratkaisevat hetket. Suomi on EU:n jäsenenä sitoutumassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin loppusyksyn aikana. Sopimuksesta kiinnipitämiseksi Suomen on vähennettävä radikaalisti päästökaupan ulkopuolisten sektoreiden (mm. liikenne ja maatalous) päästöjä. Toimenpiteitä ohjaavat tekeillä oleva energia- ja ilmastostrategia sekä vuoteen 2030 tähtäävä keskipitkän […]

Lue loppuun

Vuotuinen liikkumisen ohjauksen seminaari ECOMM (European Conference on Mobility Management) pidettiin Ateenassa 1.-3.6.2016. Osallistuin seminaariin Pyöräliiton edustajana. Tämä oli ensimmäinen ECOMM-seminaarini. Puhujien joukossa oli monia, jotka olivat tuttuja Velo-citystä, maailman suurimmasta pyöräilyaiheisesta konferenssista. Monet aiheet olivat myös samoja – pyöräliikenteen ja jalankulun merkitys kaupunkiliikenteen toimivuudessa ja kaupunkien asuttavuudessa, autoilun haitat ja niiden ongelmien ratkaiseminen ja […]

Lue loppuun

Ympäristöministeriö julkaisi eilen raportin ilmansaasteiden vaikutuksesta suomalaisten terveyteen. Raportin kuvaama tilanne on synkkä: Ilmansaasteiden arvioidaan aiheuttavan vuosittain noin 1 600 ennenaikaista kuolemantapausta. Ilmansaasteiden aiheuttamassa kuolemantapauksessa elinikä lyhenee keskimäärin 16 vuotta. Raportin mukaan koko väestön kannalta tämä tarkoittaa, että suomalaisten eliniänodote lyhenee ilmansaasteiden vaikutuksesta keskimäärin reilun viiden kuukauden verran. Ilmansaasteiden aiheuttamat sairaudet lisäävät merkittävästi myös väestön keskimääräistä tautitaakkaa. […]

Lue loppuun

Pyöräliitto sai tänään kuulla muiden sidosryhmien kanssa Liikenne- ja viestintäministeriön esitysluonnoksia uudeksi tieliikennelaiksi. Laki tulee uudistumaan täysin ja pyöräilyn kannalta luvassa on monta pyöräilyä helpottavaa ja sen turvallisuutta lisäävää lakimuutosta. Uuden lain noin 200 pykälää jakautuvat kuuteen lukuun: Yleiset säädökset Tieliikenteen periaatteet Liikennesäännöt Liikenteen ohjaus Ajoneuvon käyttäytyminen Erinäiset säännökset Pyörästä aidosti ajoneuvo Perusajatuksena on uudessa […]

Lue loppuun

Tänään julkaistiin lista valtion väylistä, joihin kohdennetaan 600 miljoonaa euron korjausvelkarahoitus. Tieliikenteen osalta listaa lukiessa ei voi kuin ihmetellä valtion intoa tukea sellunkeittoa – anteeksi biotaloutta – huikeilla summilla. Valtaosaa hankkeista nimittäin perustellaan metsäteollisuuden tarpeilla. Tämä on hieman erikoista, sillä koko metsäsektorin osuus bruttokansantuotteesta on alle 5 %. Yli 70 % taloudellisesta toiminnasta syntyy palveluista, joita nyt päätetyt […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top