Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Maanantaina 11.3.2019 Oulun nelostiellä tapahtui kaksi kolarisumaa, joissa kolaroitiin yhteensä liki 30 autolla. Kolmetoista ihmistä vietiin sairaalaan. Oulun tieliikennekeskuksen päivystäjä ihmetteli, mitä on tapahtunut. On tapahtunut seuraavaa: kappaleet ovat käyttäytyneet sillä tavoin, kuin niiden massa, nopeus ja kitka määrittävät fysiikan lakien mukaan. Fysiikan lait näyttävät tulevan nykypäivänä yllätyksenä monelle, jotka ovat tuudittautuneet turvalaitteiden kaikkivoipaisuuteen. Mutta […]

Lue loppuun

Maahanmuuttajat Pyörille -hankkeen toinen vuosi lähti helmikuussa käyntiin! Tarve pyöräilykursseille on selkeästi kasvussa, ja toiminta tulee kevään aikana näkymään vahvemmin ympäri Suomea. Uudet kaupungit ovat innostuneet hankkeen tarjoamista kursseista, ja olemmekin suunnittelemassa kursseja ainakin Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle, Hyvinkäälle, Vaasaan, Kristiinankaupunkiin, Ouluun ja Rovaniemelle. Koutsit, eli hankkeen kouluttajat, ovat hankkeen peruspilarit, ja kiitos heidän inspiroivan ja […]

Lue loppuun

Pyöräliiton talvipäivät Tampereella 18.-20.1. Pyöräliiton talvipäivät tarjoavat rautaisannoksen pyöräilynedistämistietoa- ja taitoja sekä verkostoitumista. Tapahtuma on suunnattu erityisesti Pyöräliiton jäsenjärjestöjen aktiiveille ja hallituksen jäsenille. Kannattaa tulla oppimaan vaikuttamisesta, varainkeruusta, pyörämatkailun edistämisestä ja työstämään liitolle uutta strategiaa. Aiheista alustavat mm. kansanedustaja Anna Kontula, kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi ja järjestökouluttaja Tuomas Rinne. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu tapahtumaan 13.1. mennessä. […]

Lue loppuun

Kirjoitin aiemmin vuoden 2017 kotimaan matkoistani. Liikuin viime vuonna Suomessa yhteensä 43479 km. Avasin aiemmassa tekstissä matkoihin liittyvää ajankäyttöä sekä kustannuksia. Mutta siitä uupuivat päästölaskelmat. Tässäpä on nyt nekin! Ajan- ja rahankäytöllisesti tehokas matkustamiseni paljastui myös hyvin ympäristöystävälliseksi. Keskimääräiset päästöni CO2 ekvivalentteina olivat 14,5 g / km. Vertailun vuoksi vuonna 2017 sai romutuspalkkion kautta tukea […]

Lue loppuun

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä noin 50% vuodesta 2005 vuoteen 2030. Toistaiseksi päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet. Seuraavan hallituksen onkin tehtävä nopeita ja tehokkaita toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Pyöräliikenteen edistäminen on kustannustehokkaimpia tapoja vähentää liikenteen päästöjä, sillä pyöräilyn ja kävelyn lisääntyminen tuottaa myös merkittäviä terveyshyötyjä. WSP Finlandin tekemän selvityksen mukaan energia- ja ilmastostrategiassa tavoiteltu pyöräilyn […]

Lue loppuun

Eduskunnalla on tällä hetkellä käsittelyssään hallituksen esitys nk. kevytautoista. Esitys on erikoinen, sillä se on hallituksen liikenneturvallisuus-, ilmasto-, ja liikuntatavoitteiden vastainen. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen esitti tänään Liikenne- ja valiokunnalle pitämässään asiantuntijalausunnossaan hallituksen esityksen hylkäämistä. Esityksen sisältö Esityksen pääsisältö on luoda uusi T-ajoneuvoluokan ajoneuvoryhmä, nk. kevytautot, joka vertautuisi mopoautoihin. Nimestään huolimatta nämä ajoneuvot eivät olisi […]

Lue loppuun

Sähköpyörien lisääminen on nopea ja helppo  tapa sähköistää liikennettä ja laskea sen hiilidioksidipäästöjä. Sähköpyörien hankintatuki on monissa maissa käytössä oleva ja tutkitusti vaikuttava keino liikenteen sähköistykseen. Sähköpyörien lisääntymisellä on merkittäviä kansanterveydellisiä hyötyjä, jotka todennäköisesti ylittävät tuen kustannukset. Sähköpyörien tuet Euroopassa Sähköpyörien ostotukia on käytössä useissa Euroopan maissa sekä alueilla tai kaupungeissa. Tuet ovat joko prosentuaalisia […]

Lue loppuun

Simona was tense. She smiled, but her body language told she was scared and insecure. What she was about to do brought back memories of failure and physical pain. And yet here she was, of her own free will. What was it that frightened her so? It was a bicycle. To most Finns riding a […]

Lue loppuun

Johtavilla poliitikoilla tuntuu olevan  yhtenäinen näkemys, että liikenteen päästöjä vähennetään autokantaa uudistamalla. Tätä samaa laulua on jo laulettu pitkään, mutta silti liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat edelleen 90-luvun alun tasolla. Sähköautot ovat toki osa päästöjen vähentämisen palettia, mutta keskustelussa unohtuu, että tehokkain ja halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä on vähentää autolla ajettuja kilometrejä eli autoilun liikennesuoritetta. Tuijottaminen […]

Lue loppuun

Suomessa elää sitkeästi sellainen väärinkäsitys, että autoilijoiden verotaakka olisi kohtuuttoman suuri. Esimerkiksi Autoliitto väittää, että “autoilijat maksavat jo nyt kaikki aiheuttamansa kustannukset moninkertaisena takaisin”. Somen suuret ajattelijat yleensä tiivistävät tämän tyyliin “Autoilijat maksavat kaikki baanat yms.” Tämä ei ole totta. Tämän väärinkäsityksen juurisyy on se, että Suomessa ei juurikaan puhuta autoilun yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista, jonka […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top