Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Etelä-Suomessa on tänä talvena pyöräilty pääosin lumesta ja jäästä puhtailla kaduilla. Pyöräliiton mukaan kaduille on tästä huolimatta levitetty sepeliä ehkäisemään ajoittaista liukkautta. “Sepeli toimii lumettomalla asfaltilla kuin kuulalaakeri. Sen vuoksi moni pyöräilijä kaatuu, ja sepeli myös puhkoo renkaita. Nykyisissä sääolosuhteissa liukkautta tulisi poistaa esimerkiksi harjaamalla ja suolaamalla, mutta nämä menetelmät leviävät Suomessa hitaasti”, sanoo Pyöräliiton […]

Lue loppuun

Pyöräliiton talvipäivät järjestetään 25.1.2020 Tampereella. Pyöräliiton talvipäivät tarjoavat rautaisannoksen pyöräilynedistämistietoa- ja taitoja sekä verkostoitumista. Tapahtuma on suunnattu erityisesti Pyöräliiton jäsenjärjestöjen hallituksille, mutta sinne ovat tervetulleita muutkin aktiivit. Ilmoittautuminen on avoinna 23.1. saakka, joten vielä ehdit mukaan! Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan täällä. 

Lue loppuun

Joulu on antamisen juhlaa. Mitä jos lahjoittaisit tänä vuonna Pyöräliitolle? Lahjoitukset ovat tärkeässä roolissa rahoituksessamme, jotta voimme tehdä Suomesta yhä parempaa jokaiselle vauvasta vaariin. Voit lahjoittaa haluamallesi kohteelle tai ryhtyä kuukausilahjoittaksi. Miten lahjoitukset käytetään? Lahjoitusvarat käytetään: Vaikutustyöhön parempien pyöräteiden puolesta Maahanmuuttajien pyöräilykoulutukseen Pyörällä kaiken ikää -toimintaan ikäihmisten ilahduttamiseksi tai Pyöräilytalvi -kampanjaan pyöräliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Mitä […]

Lue loppuun

Liikennepsykologian tutkija Igor Radun esitti blogissaan hyvin kriittisiä näkemyksiä Pyöräliiton toiminnasta. Haluan oikaista kirjoituksessa olevia virheitä. Liikennepsykologia Suomessa Allekirjoitan Radunin väitteen liikennepsykologian tilasta Suomessa. Se on harmillisen heikko ja se näkyy vahvasti liikenneturvallisuuskeskustelussa, joka usein keskittyy liian paljon ajoneuvoteknisiin ratkaisuihin eikä ihmisten käyttäytymistä muuttaviin ratkaisuihin esim. liikenneympäristössä. Liikenneturvan rahoitus ja asema Raduin väittää, että Liikenneturva […]

Lue loppuun

Pyöräliiton vuoteen 2025 ulottuva strategia on hyväksytty VeloFinlandin yhteydessä pidetyssä liittokokouksessa. Kiitos kaikille strategiatyöhön osallistuneille! Muutoksen pyörä Tavoitteemme on, että yhä useampi valitsee pyörän. Siksi edistämme pyöräliikenteelle myönteisiä päätöksiä ja vaikutamme yleiseen mielipiteeseen. Nämä yhdessä muodostavat positiivisen kierteen, jota kutsumme muutoksen pyöräksi. Tärkein tekijä pyöräliikenteen suosion kasvattamisessa on laadukas infrastruktuuri, jonka aikaansaamiseksi tarvitaan konkreettisia, pyöräliikenteelle […]

Lue loppuun

Tulevat koutsikoulutukset Upcoming courses for coaches: Helsinki, 15.10 klo 10-15.  Ilmoittautuminen tästä / Registration here Lohja, 23.10. klo 10-15. Ilmoittautuminen tästä/ Registration here Kristiinankaupunki, 04.11. klo10-15,   Ilmoittautuminen tästä/ Registration here Oulu, Koutsikoulutus, toukokuu 2020 / May 2020 Tulevat avoimet alkeiskurssit Upcoming open basic courses: Hyvinkää, 1.& 8.10,. klo 9.30-11 Kotka,  9.-10.10, klo 13.30-15, Jyväskylä, 12.10. (klo 15-16.30) […]

Lue loppuun

Tampereella tehtiin 2014-2016 mielenkiintoinen tutkimus pyöräilynedistämisestä ja toimenpiteiden vaikutuksista. Helsingin Sanomat uutisoi tutkimuksen tuloksista 13.6.2019 otsikolla “Tamperelaisille tarjottiin kaikki mahdollinen tuki, jotta he alkaisivat pyöräillä työmatkojaan, mutta mikään ei muuttunut.” Otsikossa on kaksi virhettä. Tamperelaisille tarjottiin todellisuudessa hyvin vähän tukea ja silti pyöräliikenteen määrä tutkitulla alueella kasvoi 20 %. Virheet eivät ole tutkijoiden, joiden ainoa […]

Lue loppuun

Antti Rinteen hallitus. Kuva: © Laura Kotila/valtioneuvoston kanslia

Maanantaina julkaistu Antti Rinteen hallituksen ohjelma on pyöräliikenteen näkökulmasta historiallinen: Ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa esitetään toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen ja jalankulun lisäämiseksi. Kursivoidut lainaukset ovat suoraan hallitusohjelman tekstiä. Tavoitteet Hallitusohjelmassa pidetään kiinni valtioneuvoston vuonna 2018 hyväksymän Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteesta kasvattaa jalankulun ja pyöräilyn määrää 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi mainitaan, että “joukkoliikenteen, pyöräilyn […]

Lue loppuun

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä noin 50% vuodesta 2005 vuoteen 2030. Toistaiseksi päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet.  Pyöräliikenteen edistäminen on kustannustehokkaimpia tapoja vähentää liikenteen päästöjä, sillä pyöräilyn ja kävelyn lisääntyminen tuottaa myös merkittäviä terveyshyötyjä. WSP Finlandin tekemän selvityksen mukaan energia- ja ilmastostrategiassa tavoiteltu pyöräilyn ja jalankulun 30% kasvu toisi terveyshyödyt joiden vuotuinen arvo on […]

Lue loppuun

Tänään Helsingin Sanomissa julkaistiin mielipidekirjoitukseni työsuhdepyörien verovapaudesta. Koska Hesarin mielipideosastolla tekstimäärä on hyvin rajallinen, niin avaan ehdotukseni perusteita tässä tarkemmin ja vastaan muutamiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Mikä on työsuhdepyörä? Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja, mutta pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Asiointipyörä on taas yrityksen kaikkien työntekijöiden yhteiskäyttöön tarkoitettu […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top