Blogi

Blogiarkistosta löydät kootusti blogikirjoituksemme

Tämä kirjoitus on osa Eurooppalaisia kokemuksia -kirjoitussarjaani, johon on kerätty havaintoja vuoden 2017 opintomatkaltani. Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Tie & Liikenteessä 6/2017. Belgian kolmanneksi suurin kaupunki uudisti liikennejärjestelyt kirjaimellisesti yhdessä yössä. Jo aiemmin kaupungissa oli jonkin verran kävelyalueita ja pyöräilyn kulkutapaosuus oli korkea, mutta kaupungin läpi kulki paljon yksityisautoliikennettä. Siitä haluttiin eroon historiallisen keskustan […]

Lue loppuun

Kirjoitus julkaistu alunperin Aamulehdessä 13.1.2018.  Valtion liikenneinvestointien onnistumista on totuttu maakunnissa vertailemaan sen perusteella miten hyvin kansanedustajat ovat onnistuneet siltarumpupolitikoinnissa. Niin päättäjien kuin kansalaistenkin on aika ottaa käyttöön uudet mittarit: miten valtion investoinnit takaavat seutujen elinvoiman ja miten investointien avulla saadaan vähennettyä hiilidioksidipäästöjä. Ihmiset valitset sen liikennemuodon mikä on helpoin, nopein ja kätevin. Tämän vuoksi minkä […]

Lue loppuun

Hallitus julkisti tänään ehdotuksensa energia- ja ilmastostrategiaksi. Osana strategiaa esitetään kävellen ja pyörällä tehtävien matkojen lisäämistä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on mielestäni hyvä, toki se voisi olla vielä vähän kunnianhimoisempi. Tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavien keinojen määrittely jää tekeillä olevaan Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma KAISUun. Valtion liikennepolitiikan on uudistuttava hyvin vahvasti, jotta tavoitteeseen ylletään. Sopimatta on […]

Lue loppuun

Tähän juttuun liittyvä laskenta liikkumiseni aiheuttamista päästöistä löytyy täältä. Pidin vuoden 2017 ajan kirjaa tekemistäni kotimaan matkoista, niihin käyttämästäni ajasta sekä kustannuksista. Tällä yhden miehen matkapäiväkirjalla halusin selvittää mitkä ovat pyöräilevän, kävelevän ja joukkoliikennettä tehokkaasti käyttävän paljon liikkuvan kustannukset. Halusin myös verrata liikkumispalveluiden käyttöä yksityisauton omistamiseen. Matkustamiseen vaikuttaa aina ihmisten henkilökohtaiset elämäntilanteet. Minun tilanteeni on […]

Lue loppuun

Vuosi 2017 on ollut Suomessa vauhdikas kaupunkipyörien osalta. Useat kaupungit ovat hankkimassa omia järjestelmiä ja maailman markkinoilta tarjoutuu jatkuvasti uusia toimijoita ja uusia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä kasvoi tänä vuonna 500 pyörästä 1400 pyörän laajuiseksi. Turku ja Espoo päättivät hankkia pyöräjärjestelmän. Vantaa, Tampere ja Kuopio ovat edenneet pitkälle omissa prosesseissaan kaupunkipyörien saamiseksi kaduille. Helsingissä […]

Lue loppuun

Sateen ropistessa ikkunoihin haen lohtua kesäisistä riksapyöräretkistä, joita Pyörällä kaiken ikää -toiminnassa sain tehdä. Muistelen lämmintä tuulenvirettä kasvoilla ja kesähattuihin pukeutunutta kansaa. Muistan, miten rantaraitin hiekka ropisi renkaiden alla ja lapset kiljahtelivat riemusta leikkiessään rantahietikossa. Sitä tuntee itsekin elävänsä täysillä, kun voi antaa ikääntyneiden kokea tällaisia tunnelmia. Ilman riksakyytiä moni ei enää itse pääsisi rannoille, […]

Lue loppuun

Pyöräilytalvi-kampanja kannustaa jälleen ympärivuotiseen pyöräilyyn. Pyöräliiton yhteistyökumppaneineen järjestämä valtakunnallinen kampanja toteutuu nyt kolmatta kertaa.   Paikalliset pyöräilyjärjestöt kampanjoivat 20.–26.11.2017 #Pyöräilytalvi-tapahtumaviikolla pyöräilyn valoisan sanoman puolesta jakamalla valottomille pyöräilijöille ledvaloja ympäri maata ja järjestämällä talvisen valokuvakisan. Jakamalla valoja järjestöt haluavat kantaa kortensa kekoon ja parantaa konkreettisesti liikenneturvallisuutta. Samalla palkitaan ja ilahdutetaan aktiivisen liikkumistavan valinneita ihmisiä tuomalla esiin […]

Lue loppuun

Tämä kirjoitus on osa Eurooppalaisia kokemuksia -kirjoitussarjaani, johon on kerätty havaintoja vuoden 2017 opintomatkaltani. Matkan Ruotsin osuutta tuki Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Miten kaupunkipyöräjärjestelmää ei kannata toteuttaa Göteborgissa kaupunkipyörien toteutus annettiin mainostilaa vastaan ulkomainosyhtiö JCDeuxille. Tämä on paljastunut suureksi virheeksi: palvelutaso on heikko ja pyörät eivät houkuttele käyttäjiä. Kaupunkikuvassa niitä liikkui selkeästi vähemmän kuin Helsingissä. Helsingissä on […]

Lue loppuun

Tämä kirjoitus on osa Eurooppalaisia kokemuksia -kirjoitussarjaani, johon on kerätty havaintoja vuoden 2017 opintomatkaltani. Matkan Ruotsin osuutta tuki Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Kursseja maahanmuuttajille Isäntäni Göteborgissa oli Cykelframjändetin paikallinen puheenjohtaja Ian Fiddies. Hänen esitteli erinomaisesti pyöräilynedistämisen ruohonjuuritason toimintaan. Fiddies on ollut vetämässä jo kymmenen vuotta aikuisille tarkoitettuja pyöräilykursseja. Valtaosa osallistujista on maahanmuuttajanaisia, joilla pyöräilyn oppiminen tarjoaa liikkumisen […]

Lue loppuun

Tämä kirjoitus on osa Eurooppalaisia kokemuksia -kirjoitussarjaani, johon on kerätty havaintoja vuoden 2017 opintomatkaltani. Matkan Ruotsin osuutta tuki Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Pyöräilyn lisäämisessä vielä paljon tehtävää Suunnilleen Helsingin kokoisen Göteborgin tunnetuin tuote on Volvo. Niitä näkeekin kaupungin liikenteessä muiden autojen tavoin hyvin runsaasti: Vuonna 2012 44 % matkoista tehtiin autolla ja pyörällä vain 6 %. Julkisen […]

Lue loppuun

Tule mukaan!

Liittymällä Pyöräliittoon olet mukana edistämässä pyöräilyn erottamista jalankulusta, hyvää reittien talvikunnossapitoa, turvallisia kouluteitä, pyöräilykasvatuksen viemistä osaksi koulupäivää ja pyöräliikenteen huomioimista lainsäädännössä.

Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Tämän saavuttamiseksi tarvitsemme tukeasi.

Liity joukkoon iloiseen!

Back to top